گناه بزرگترین مانع رسیدن انسان به کمال است

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اعتقادات صحیح انسان را به مراتب بالا هدایت می‌کند، گفت: گناه بزرگترین مانع رسیدن انسان به کمال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی جاودان استاد اخلاق در حوزه علمیه، سوم مهرماه در مراسمی که به مناسبت ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایتش در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، گفت: خورشید از تابش خودش هیچ نمی‌کاهد؛ این ما هستیم که با موانعی، خودمان را از نور خورشید محروم می‌کنیم.

وی افزود: بین ما و خورشید حقیقت نیز هزاران مانع است. اگر موانع برطرف شود و خورشید حقیقت به‌تمامی ما بتابد، ما نیز هم‌قد پیامبر(ص) می‌شویم. فرق ما و پیامبر(ص) این است که ایشان هیچ مانعی ندارد.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: این خورشید حقیقت برای امیرمومنان علی(ع) نیز همیشه تابان و درخشان است؛ تا جایی که حضرت می‌فرمایند: من خدایی را که نبینم، عبادت نمی‌کنم! ایشان خدای حاضر و ناظر را عبادت می‌کند. این‌ها برای ما نیز قابل دسترس است. ما نمی‌توانیم امام بشویم، اما می‌توانیم به این مقامات برسیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موانع همان بارگرانی است که بردوش ما است، اظهار داشت: اگر این بارها از دوش ما برداشته شود به سرمنزل مقصود خواهیم رسید.

وی ادامه داد: همۀ ما می‌توانیم در آسمان هفتم باشیم به شرط آنکه غل و زنجیرها از پای ما برداشته شود. گریۀ بر امام حسین(ع) این قدرت را دارد که موانع را برطرف کند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه انسان به استاد نیاز دارد، گفت: استادی که خودش رسیده باشد شاگرد را هم به منزل می‌رساند چرا که استاد راه‌های برطرف شدن موانع را به انسان نشان می‌دهد برای مثال استاد به انسان می‌گوید که مانع بخل را چطور می‌توان برطرف کرد.

استاد حوزه علمیه مانع درجۀ اول را خرابی در اعتقادات دانست و اظهار داشت: اگر کسی یک ذره در عقایدش مشکل باشد، او را به هیچ جایی راه نمی‌دهند. من فلان آقا را دوست دارم و از فلان آقا بدم می‌آید. این دوست داشتن و تنفر باید دلیل داشته باشد! در اینجا هم استاد می‌تواند به شاگرد کمک کند.

وی ادامه داد: اگر اعتقادات درست شد، موانعی مانند کینه، حسادت و بخل در وجود انسان از بین می‌رود.

کد خبر 658424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha