سال۹۷ شاهد یک اتحادیه‌ قرآنی با مدیریت یکپارچه و قوی خواهیم بود

خبرگزاری شبستان: رییس سازمان دارالقرآن الکریم با ابراز امیدواری از تشکیل یک اتحادیه قرآنی متحد و قوی گفت: امید است از سال ۱۳۹۷ اتحادیه‌ای با مدیریت یکپارچه، قوی و قدرتمند برای ارتقای سطح فعالیت‌های مؤسسات در کشور شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مهدی قره‌شیخلو دبیر هیات رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در مجمع عمومی اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران که امروز ۲۸ مهرماه در لانه جاسوسی برگزار شد ضمن ابراز حضور فعالان قرآنی اظهار داشت: امروز از اینکه مقدمات اتحادیه‌ها در سطح استان‌های کشور فراهم شده است بسیار خوشحالیم.

وی ادامه داد: امروز اتحادیه استان تهران در هر ۳۱ استان ادغام اتحادیه‌هایش تعیین تکلیف شده و پرونده مرحله استانی بسته و مقدماتش برای ادغام اتحادیه کشوری فراهم خواهد شد.

دبیر هیات رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی تاکید کرد: این ادغام یک حرکت خوب به شمار می‌آید و نشان می‌دهد که جامعه قرآنی این ظرفیت را دارد که تعامل و همکاری بیش از پیش را داشته باشد، هدف همه ما ایجاد شرایطی برای خدمت بیشتر به ساحت مقدس قرآن کریم است.

قره‌شیخلو یادآور شد: اگرچه در گذشته اختلاف نطرهای زیادی وجود داشت اما امروز با قدم‌های مثبتی که در کل کشور در حال انجام است امیدواریم وحدت و یکپارچگی را در میان قرآنیان به‌ویژه در حوزه مؤسسات قرآنی شاهد باشیم.

وی افزود: در همین جا باید از همکاران در ارشاد و تبلیغات اسلامی و همچنین هر دو اتحادیه قرآنی استان تهران که در جهت برپایی این مراسم تلاش کردند قدردانی کرد، براساس این همکاری ما در این روز شاهد ادغام اتحادیه‌ها بوده و هیات مدیره و بازرسی جدید تشکیل می‌شود.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به آیه «وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا» خاطرنشان کرد: کسانی که در زندگی خود آخرت‌محور هستند و آخرت را مدنظر قرار می‌دهند و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند و همیشه به خدا ایمان دارند در هر عرصه‌ای که ورد پیدا می‌کنند زحمات و تلاششان از سوی خداوند مورد تایید است.

قره‌شیخلو ابراز داشت: براین اساس کسانی که امروز به عنوان هیات مدیره و بازرسی اتحادیه مدغم ورود پیدا می‌کنند باید ویژگی ذکر شده را دارا باشند و تلاش خود را در این مسیر بگذارند، چنانچه حوزه مؤسسات قرآنی مردمی حوزه توانمند و با برنامه و دارای نرم‌افزار خوبی باشد در زمینه مردمی در کشور می‌تواند منشأ خدمات خوب و ارزنده باشد.

دبیر هیات رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی با بیان اینکه افرادی که امروز در این پس مدیریتی قرار می‌گیرند باید از تمام امکانات برای ارتقا موسسات قرآنی استفاده کنند تصریح کرد: موسسات قرآنی در کشور باید به آن سطحی که مورد انتظار همه است برسد، امروز موسسات ما از لحاظ کمی در شرایط خوبی هستند و در حدود چهار هزار موسسه فعال داریم، اما از نظر کیفی به آن نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و مؤسسات می‌توانند در ارتقای سطح فرهنگ کشور و قرآنی شدن کشور نقش داشته باشند.

وی عنوان کرد: موسسات قرآنی می‎‌توانند زمینه را برای انس بیشتر مردم با قرآن فراهم کند، در این میان یکی از حوزه‌های تاثیرگذار برای رسیدن به آرمان‌های قرآنی موسسات قرآنی هستند، کسانی که امروز این مسئولیت را به عهده می‌گیرند بدانند که این یک وظیفه است که به آنها سپرده شده است و پس از پایان این دوره درباره عملکردشان قضاوت می‌شود بنابراین از این اعتماد حداکثر استفاده را کنند تا جایگاه کیفی مؤسسات ارتقا پیدا کند.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: در این مسئولیت نباید به دنبال منافع شخصی بود بلکه منافع تمام موسسات قرآنی را ترجیح دهیم و به دنبال منفعت‌رسانی به تمامی موسسات باشیم و جایگاه موسسات را در نظام تصمیم‌سازی کشور تقویت کنیم.

قره‌‌شیخلو اضافه کرد: ما باید موسسات قرآنی را از نظر نرم‌افزاری و برنامه‌ریزی کمک کنیم، یکی از اشکالات مسئولان امروز ما این است که بیشتر درگیر حوزه‌های سخت‌افزاری چون پول و امکانات، ساختمان، تجهیزات و ... هستند و هیچ موقع فکر نکردیم که اگر روزی تمام مشکلات سخت‌افزاری حل شود و بهترین اعتبارات را در اختیار ما قرار دهند آیا از لحاظ نرم‌افزاری امکان استفاده از این سخت‌افزار را داریم.

دبیر هیات رسیدگی به امور موسسات قرآنی اظهار داشت: امروز سطح توقع مردم ما عوض شده است و از این رو نباید به کمیت موسسات قرآنی توجه کرد، امروز قشر جوان سؤالات و ابهاماتی را دارند که باید به آنها با آیات قرآن پاسخ داد و آنها را راهنمایی کرد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی کشورمان بسیار ناراحت هستند و این آسیب اجتماعی را چه کتاب و فردی جز قرآن و اهل قرآن می‌تواند ساماندهی کند، اما شرط این موفقیت این است که برنامه و فکر داشته باشیم و برای آن وقت بگذاریم.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: از همه کسانی که امروز به عنوان هیات مدیره انتخاب می‌شوند تقاضا دارم برای حوزه نرم‌افزاری تلاش کنند و برای حوزه‌های محتوایی برنامه داشته باشند، یکی از مشکلات ما این است که بیشتر وقت موسسات ما در دورپیش‌دبستانی صرف می‌شود و برای  اقشار جوان و نوجوان برنامه نداریم، همچنین حداکثر متقاضیان مؤسسات، کلاس‌ها، جلسات، محافل قرآن بانوان هستند و برای جذب آقایان برنامه و فکری نیز داریم

قره‌شیخلو یادآور شد: در چهار سال گذشته اگرچه بودجه‌هایی که برای فعالیت قرآنی دادند در خور حوزه قرآنی نبوده است اما بودجه کمی هم نبوده است اما باید توجه کرد که ما توانسته‌‌ایم از این بودجه‌ها خوب بهره‌برداری کنیم و فضای قرآنی خوب در کشور بهره‌برداری کنیم.

دبیر هیات رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود هر فردی در این حوزه به اندازه توان خود فعالیت کند و از طرفی همه دستگاه‌های قرآنی وظیفه خود می‌دانند که به نسبت امکانات و بضاعتی که دارند از حرکت‌های مردمی حمایت کنند، اگر ظرفیت‌های مردمی در کشور ما فعال شود و بتوانیم از آن بهره درست ببریم قطعا شاهد حرکت پرشتاب‌تر قرآن در کشور خواهیم بود.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های قرآنی مردمی است، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند در قالب خیران، مؤسسات و سایر جلسات سنتی که ظرفیت خوبی در حوزه قرآنی کشور هستند باشد و چنانچه این اتفاق بی‌افتد و خود مردم ظرفیت و توانمندیشان را نشان دهند قطعاً دستگاه‌های حاکمیتی نیز این اراده را دارند که تمام فعالیت‌های قرآنی را در بسترهای مردمی توسعه دهد و این کار با کیفیت بیشتری نسبت به گذشته انجام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با ادغام اتحادیه‌ها دیگر نگاه دوگانه‌ای که در تبلیغات اسلامی و ارشاد بود را نبینیم و همه زیر یک پرچم و با یک نیت خیر تنها به دنبال خدمت به ساحت مقدس قرآن باشند.

قره‌شیخلو در پایان گفت: امیدواریم اتحادیه مدغم قرآنی کشور حداکثر تا پایان سال تعیین تکلیف شود، امید است از سال ۱۳۹۷ اتحادیه‌ای با مدیریت یکپارچه، قوی و قدرتمند برای ارتقای سطح فعالیت‌های مؤسسات در کشور شاهد باشیم.

 

کد خبر 663730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha