جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم در هر مکان و هر زمان

خبرگزاری شبستان: نشست علمي-پژوهشي با موضوع جامعيت و جهاني بودن قرآن با حضور كادر و طلاب در مركز تخصصي فقه و اصول النفيسه برگزار شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، زهرا توكلي، عضو شوراي همايش جامعيت و جهانی بودن قرآن كريم در اين نشست با توضيح و تبيين جامعيت قرآن گفت: لفظ جامعيت لفظي است كه در كتب قديم نمي توان يافت و مربوط به كتب علوم قرآني از قرن 6 تا كنون  است . 


وي در ادامه با مطرح كردن اين سوال که آيا همه چيز در قرآن آمده است يا خير؟ اذعان نمود: آيات 28 سوره مبارکه سباء: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» و آيه 38 سوره مباركه انعام «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْکِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلي‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ» اشاره به جامعيت قرآن دارد. 


کارشناس شیعه شناسی با معرفی سه دیدگاه (حداکثری، حداقلی واعتدالی  )خاطر نشان کرد: اکثریت قائل به این مطلب هستند که آیات زیادی دلالت بر جامعیت دارد  وعلمایی  چون ملاصدرا،  فیض کاشانی و ابن عربی بر این نظریه حداکثری اتفاق نظر دارند و علمایی  مانند فخر رازی قائل به جامعیت حداقلی است که بیشتر به بُعد اخلاقی پرداخته است. وی در ادامه  اشاره ای به دیدگاه عرفا داشت که آن جامعیت مقایسه ای است. که حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) طرفدار این دیدگاه می باشد.


توکلی با بیان این نکته که آیات عظام جوادی آملی ومکارم شیرازی قائل به جامعیت اعتدالی هستند؛ گفت: آیت الله جوادی آملی حفظة الله در مورد جامعیت قرآن فرمود: بطن قرآن جامع است و همه چیز را شامل می شود، انسان کامل به بطن قرآن دسترسی پیدا می کند، انسان مرکب از روح و جسم است که در دنیا به وسیله آن به کمال می رسد.

 

وی جامعیت در مکان، جامعیت در موضوع وجامعیت زمانی را سه محور مهم برشمرد و تصریح کرد: جامعیت در موضوع مد نظر مفسران است که جامعیت کمی و کیفی  را در بر می گیرد. 


معاونت آموزش جامعه المصطفی جهت آشنایی بیشتر طلاب به معرفی کتبی از جمله: جامعیت قرآن محمد علی ایازی ، قرآن و قلمروهای دین مصطفی کریمی، قرآن شناسی آیت الله مصباح، جامعیت قرآن در بیان تفسیر المیزان تالیف حمید آریان ، جامعیت قرآن از دیدگاه علامه تالیف سید محمد حسین حسینی، بررسی قلمرو جامعیت قرآن در نگرش تفسیر فخر رازی و آلوسی  و جامعیت و کمال دین تالیف علی ربانی گلپایگا، پرداخت و در پایان ضمن پاسخگوی به سوالات مخاطبین، با عنوان کردن موضوع مقاله، مبانی روایی جامعیت قرآن از دیدگاه کلینی و مبانی کلامی جامعیت و جهانی قران را به طلاب پیشنهاد داد. 

 

کد خبر 666409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha