چالش توتال، ‌آمریکا و سرمایه گذاری در ایران

خبرگزاری شبستان: توتال دفتر منطقه ای خود در واشنگتن آمریکا را افتتاح کرد. این در حالی است که این شرکت فرانسوی انرژی به علت سرمایه گذاری در ایران تحت فشارهای جدی دولت واشنگتن قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از رویترز، جمهوری اسلامی ایران در حرم قدرت توتال جایگاه ویژه ای دارد. این شرکت فرانسوی با سرمایه گذاری میلیونی در ایران از دیگر رقبای اصلی خود در جهان از جمله BP و شل پیشی گرفته است.

اکنون توتال بزرگترین شرکت اروپای غربی است در بازار انرژی ایران حضور دارد با آنکه وزیر نفت ایران بیژن زنگنه هم بارها گفته است شرکت های آمریکای می توانند وارد بازار انرژی ایران شوند ولی به علت قواعد داخلی پیچیده آمریکا آنها حاضر به ریسک پذیری در این بازار نیستند.

پاتریک پویان مدیر عامل توتال می گوید سرمایه گذاری در ایران برای این شرکت بسیار مهم است اما این شرکت ریسک بالایی را برای حضور در تهران متحمل شده است به طوری که آغاز به کار دفتر توتال در آمریکا و شهر واشنگتن می تواند برای این شرکت چالش آفرین باشد.

توتال ۵ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است که مربوط به فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی است و پویان در این رابطه حتی گفته است ما این کار را باید مدت ها پیش انجام می دادیم. مدیر عامل توتال همچنین می گوید اولین بخش از کار توتال و ایران در فاز نخست پارس ۱ میلیارد دلار سرمایه بر بوده است و ایرانی ها می دانند اگر توتال نتواند به تعهدات خود عمل کند تنها دلیلش کارشکنی های آمریکا خواهد بود.

 

کد خبر 667049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha