اولین و آخرین شرط رستگاری انسان مراقبت و محافظت از نماز است

خبرگزاری شبستان:نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه محافظت از نماز از ویژگی های انسان مومن و رستگار است، گفت: براساس آیات الهی اولین و آخرین شرط رستگاری انسان مراقبت و محافظت از نماز است.

به گزارش خبرنگار قران و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شب گذشته چهاردهم آبان ماه در جلسه تفسیر سوره بقره که در مصلی بزرگ همین آستان برگزار شد، گفت: حرف تمام انبیاء، اوصیا، اولیاء الهی و تمامی مبلغین دین رسیدن بشر به فلاح و رستگاری است.

وی افزود: انسان مفلح در دنیا و آخرت سعادتمند و کامیاب است، اصلی‌ترین عامل فلاح و رستگاری از منظر قرآن کریم تقوا و دومین عامل رستگاری، ایمان بیان می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه آیاتی که ایمان را موجب فلاح و رستگاری معرفی می‌کند به چند دسته تقسیم می‌شود، ابراز کرد: دسته نخست آیاتی هستند که ایمان را به شرایطی خاص مشروط کردند؛ آیات 1 تا 11 سوره مومنون از این دسته هستند، "قد افلح المومنون" هر کس ایمان داشته باشد در دنیا و آخرت سعادتمند می‌شود، "الذین هم فی صلاتهم خاشعون" اولین شرط سعادت دنیا و آخرت از منظر قرآن کریم این است که مومنان نماز را با خشوع و حضور قلب بخوانند، حضور قلب در نماز به این معنا است که انسان بداند در حال نماز در برابر چه کسی ایستاده و عبادت می‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: "والذین هم عن اللغو معرضون" دومین شرط رستگاری در بیان قرآن این است که انسان مومن اهل لغو نباشد، یکی از مصادیق لغو گناه است، به بیان دیگر لغو به هر کاری که نفع دنیوی و اخروی نداشته باشد، می‌گویند، آیت الله بهجت در تفسیر این آیات ‌فرمودند: اگر انسان بخواهد در نماز حضور قلب داشته باشد باید اهل لغو نباشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: "وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ" سومین شرط سعادتمندی در نگاه قرآن انفاق مال است، هر انسانی با توجه به شرایط مالی خود باید مقادیری از درآمدش را در راه خدا انفاق کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه اظهار داشت: "والذین لفروجهم حافظون الا علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم فانهم غیر ملومین فمن ابتغی وراء ذلک اولئک هم العادون فَمَنِ ابْتَغي وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ"، چهارمین شرط رستگاری پاکدامنی است، کسانی که بتوانند قوای جنسی خود را در غیر موارد حلال کنترل کنند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به پنجمین عامل رستگاری گفت: "وَ الَّذِينَ هُمْ لاَِماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ" پنجمین عامل رستگاری امانتداری و خوش قولی است، انسان مومن از امانتهایی که خداوند به او عطا کرده و یا بندگان خدا نزد او به امانت گذاشتند مراقبت می‌کند، حوزه امانت بسیار گسترده است؛ مقام، ریاست، جسم، مال و آبرو همه در حوزه امانت قرار دارند، انسانهای امانتدار و خوش قول از نظر قرآن در دنیا و آخرت سعادتمند هستند.

آیت‌الله محمدی ری شهری در پایان خاطر نشان کرد: "وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ " محافظت از نماز از ویژگیهای انسان مومن و رستگار است، نکته جالبی که در این آیات وجود دارد این است که قرآن کریم اولین و آخرین شرط رستگاری را مراقبت و محافظت از نماز معرفی می‌کند.

کد خبر 667552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha