حرکت نمادین کاروان اسرا از کربلا به شام در روستای پالور-گچینه

خبرگزاری شبستان: به مناسبت درپیش بودن اربعین حسینی، آیین سنتی حرکت نمادین کاروان اسرا از کربلا به شام با هنرمندی بازیگران تعزیه شهرستان سیریک در روستای پالور-گچینه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از هرمزگان، 20 تن از هنرمندان تعزیه خوانی در آیین سنتی حرکت نمادین کاروان اسرا از کربلا به شام، ماجرای دوران اسارت اهل بیت(ع) را پس از قیام عاشورا تا اربعین به تصویر کشیدند.

 

این آیین سنتی به منظور پاسداشت فرهنگ عاشورا و تبیین ظلم و جور یزیدیان و همچنین ستم هایی که بر خاندان رسول خدا(ص) در کوفه و شام روا شد، برگزار گردید.

 

 

مصطفی کریمی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیریک در حاشیه اجرای این آیین، از ماه های محرم و صفر به عنوان فرصتی مناسب برای عمق بخشی فرهنگ عاشورا یاد کرد و گفت: عاشورا، نقطه عطفی برای اتحاد مسلمان و معرفی اسلام ناب محمدی است.

 

وی با اذعان به اینکه به فراموشی سپردن نهضت عاشورا یکی از اهداف مهم دشمنان اسلام است، افزود: احیا و ترویج آیین ها و سننی که در راستای تبیین سیره و معارف اهل بیت(ع) یکی از رسالت های جدی در راستای مبارزه با توطئه های دشمنان است.

 

 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک، «حرکت نمادین کاروان اسرا از کربلا تا شام» را یکی از آیین های سنتی منطقه مکران برشمرد و عنوان کرد: ارتقا بصیرت عاشورایی، زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و تبیین صبر و بردباری حضرت زینب(ع) و شجاعت امام سجاد(ع) در برملا کردن چهره واقعی یزدیان در مجلس شام از اهداف برگزاری این آیین است.

 

وی خاطرنشان کرد: حرکت نمادین کاروان، بازگو کننده روایت ورود مظلومانه اسرای کربلا به شام است.

 

 

در این آیین که با حضور بیش از هزار و 500 نفر از اهالی روستای پالو-گچینه برگزار شد، پس از چاوش خوانی، مدیحه سرایی و نوحه خوانی مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع)، هنرمندان تعزیه شهرستان سیریک با هنرمندی وقایع و حوادث پس از قیام عاشورا و دوران سراسر تلخ اسارت خاندان نبی(ص) را به بهترین شکل به تصویر کشیدند.

 

گفتنی است؛ این کاروان نمادین توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیریک و همکاری شورای اسلامی و دهیاری روستای پالور –گچینه، هیات مذهبی محبان الرضا (ع)، کانون فرهنگی هنری ماه بنی هاشم(ع) و کانون آگهی و تبلیغات مکران سیریک برگزار شد.

 

 

 

کد خبر 667611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha