قناعت مهمترین راهکار برای مقابله با مشکلات اقتصادی

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه یکی از راه‌های مواجهه با مشکلات اقتصادی را قناعت بیان کرد و گفت: کسی که به رزق کم راضی باشد خداوند متعال نیز عمل کم او را می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده، استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت شهادت امام رضا(ع) در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، گفت: بین ائمه معصومین(ع) سه نفر لقب اباالغوث بیان شده است.

وی افزود:  منظور از اباالغوث پناهگاه فریادخواهان است که از القاب امیرمؤمنان علی(ع)، امام زمان(عج) و حضرت عباس(ع) ذکر شده است. پیامبراکرم(ص) درباره جایگاه عاطفی و هدایتی خود و حضرت علی(ع) نسبت به امت ‌فرمودند: «من و علی پدران این امت هستیم» بنابراین یکی از نعمت‌هایی که انسان باید همواره از خداوند متعال درخواست کند محبت قلبی نسبت به امیرمؤمنان(ع) است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام رضا(ع) پناهگاه درماندگان است، ابراز کزد: در روایات فضیلت زیارت امام رضا(ع) از هفتادهزار حج مقبول برتر است.

حجت الاسلام حائری زاده در خصوص خدمت به خلق خدا، بیان داشت: بر اساس آیات الهی و روایات وارده برترین عمل خیر در این دنیا خدمت به خلق خداوند است، امام رضا(ع) در تمام طول عمر پربرکتشان همواره به بندگان خدا خدمت می‌کردند، بنابر نقل روایات آن حضرت به گونه‌ای ناشناس به مردم و نیازمندان کمک می‌کردند که آنان حضرت را نبینند که مباداخجالت زده شوند  و احساس حقارت کنند.

وی با بیان اینکه ثروت خوشبختی نمی‌آورد، گفت: امام رضا(ع) به دو فردی که از آن حضرت خواستند برای ثروتمند شدن آنها دعا کند، حضرت در جواب آن دو فرمودند: شما می‌دانید ثروتمندان بسیاری در تاریخ بودند که با وجود ثروت فراوان در این دنیا خوشبخت زندگی نکردند، بعد ادامه دادند کسی که به خدا حسن ظن داشته باشد خداوند نیز با حسن ظن با او رفتار می‌کند، حضرت در این بیان به صورت غیر مستقیم به آن دو نفر و به همه مسلمانان آموختند که هدف اصلی از زندگی نباید کسب ثروت باشد در عین حال انسان هر چه که می‌خواهد باید با حسن ظن از خداوند بخواهد.

این استاد حوزه علمیه یکی از راه‌های مواجهه با مشکلات اقتصادی را در بیان امام رضا(ع) راضی شدن به رزق کم بیان کرد و بیان داشت: حضرت می‌فرمایند: «کسی که به رزق کم راضی باشد خداوند متعال نیز عمل کم او را می‌پذیرد»، البته باید به این نکته توجه داشت که منظور حضرت از راضی بودن به رزق کم قطعا تنبلی کردن و دنبال کسب حلال نرفتن نیست، بلکه به این معناست که انسان در راه کسب روزی حلال تلاش کند اما دچار حرص، زیاده‌خواهی و ناشکری نشود، در بیان دیگری امام رضا(ع) فرمودند: «کسی که به رزق کم خود قانع باشد خداوند او را به درد و درمان امور دنیا بصیر می‌کند».

کد خبر 670602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha