تفکر در کشف ارتباط آیات قرآن کریم از کلیدهای تدبر در قرآن است

خبرگزاری شبستان: وکیل گفت: در مجامع علمی امروز تصور بر این است اگر آموزش درک معنا از خود قرآن آغاز شود به نتایج بهتری خواهیم رسید اما متاسفانه در حوزه آموزش تدبر و درک معنا در بخش های علمی فعالیت های قابل توجه ای انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مسعود وکیل، استاد قرآن در نشست مشترک مدیران قرآنی اداره ارشاد و اوقاف استان‌ها که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد با اشاره به اینکه قرائت بدون درک معنا امری است غیرمنطقی، اظهار داشت: ما باید به صورت مستقیم از خود قرآن آموزش درک معنا را داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: در مجامع علمی امروز تصور بر این است اگر آموزش درک معنا از خود قرآن آغاز شود به نتایج بهتری خواهیم رسید اما متاسفانه در حوزه آموزش تدبر و درک معنا در بخش های علمی فعالیت های قابل توجه ای انجام نشده است.

 

این استاد قرآن تاکید کرد: در خصوص آموزش تدبر و درک معنا اقدامات اولیه ای توسط موسسه نورالمجتبی صورت گرفته است، به این ترتیب که 16 درس تدوین و تدریس شده و تیم آموزشی نیز برای آنها آماده گشته است. در هر درس یک قطعه ای از آیات قرآن خوانده شده و سپس به روش درک معنا آموزش لازم انجام می شود. همچنین یک کارگاه ترجمه و تدبر نیز تهیه شده است که در آن می توان نکات پرکاربرد در فهم قرآن را که هر کدام متناسب با آیات درس است، مشاهده کنیم.

 

وکیل یادآور شد: یکی از کلیدهای تدبر در قرآن تفکر در کشف ارتباط آیات قرآن کریم است به همین منظور در کارگاه تدبر در قرآن در حدود 15 کلید تدبر مورد آموزش قرار گرفته و ارتباط هر کدام از آیات برای افراد القا می شود که بر این اساس مخاطبان می توانند به خوبی از این مطالب بهره لازم را ببرند.

 

در ادامه اين نشست عباسعلي باقري از مسئولان قرآني آموزش و پرورش در ادامه نشست با اشاره به اينكه بايد از ظرفيت دستگاه هاي دولتي و غيردولتي در امر قرآن استفاده شود، اظهار كرد: از دو سال پيش در خدمت سازمان اوقاف بوديم و تجميع مسابقات قرآن شكوفه ها و دانش آموزان مطرح شد، امسال نيز معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد پيشنهاد تجميع آزمون حفظ و مفاهيم قرآن را مطرح كردند كه مورد استقبال ما هم قرار گرفت.

 

وي ادامه داد: ما تحت يك كتاب به نام "نداي رحمت" تجارب پنج ساله آزمون ها را چاپ كرده ايم و اين كتاب خدمت همه مدارس داده شده و تا پنج سال به مفاهيم اين كتاب دست نخواهيم زد مگر آنكه بخواهيم به مفاهيم جديدي دست پيدا كنيم يا تغيير در بخش مديريتي ايجاد شود.

 

باقري تاكيد كرد: در اين كتاب مشخص شده است كه همكاران ما تا پنج سال آينده چه برنامه اي دارند، در حاضر هم مسابقات حفظ و ترتيل در مدارس در حال انجام شدن است، براساس تصميمات گرفته شده نيز اگر كساني مشكلي در امر آموزش قرآن دارند مي توانند به سازمان اوقاف يا معاونت قرآن و عترت اعلام كنند و ما سريعا پيگيري مي كنيم.

 

وي افزود: بسيار كم پيش ميايد مناطقي از ما در آن دارالقرآن وجود نداشته باشد، بنابراين اگر هم دارالقرآني در برخي مناطق نبود آزمون ها را مي توان در مدارس انجام داد، در برخي مدارس ما معلم پرورشي داريم كه با ابزاري چون مسابقات قرآن مي توانند دانش آموزان را آموزش دهند.

 

در پايان اين مراسم مهندس ساجدي آموزش هاي مربوط به درگاه ثبت نام و آموزش قرآن براي مسابقات را به شكل ويدئو پرژكتور براي حاضران به نمايش گذاشت.

کد خبر 673752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha