توسعه جوامع بدون توجه به فرهنگ تحقق پیدا نمی کند

خبرگزاری شبستان: محمدپور گفت: توسعه و پیشرفت جوامع بدون توسعه فرهنگی تحقق پیدا نخواهد کرد و این توسعه فرهنگی بر دوش نخبگان و انسان هایی است که چراغ راه بشریت هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین بزرگداشت استاد حیدر عباسی (باریشماز) گفت: نخبگان فرهنگی و هنری ستون خیمه تاریخ و سلسله جنبان حیات فرهنگی ما هستند.
وی با تاکید بر جایگاه ویژه ی آذربایجان در تمام زمینه ها به ویژه شعر و ادب، اظهار داشت: پیشینه غنی آذربایجان در پرورش عالمان و عارفان و شاعران برجسته ای که هر یک وزنه ای در عرصه ی شعر و ادب این مرز و بوم محسوب می شوند بر همگان آشکار است. 
محمدپور تاکید کرد: ارج گذاشتن به بزرگانی که در راه پیشرفت و اعتلای فرهنگ و هنر متعالی و ارزش مدار دلسوزانه تلاش می کنند امری لازم و ضروری است و این همایش نیز با همین رویکرد برگزار شده است. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: از مضامین محوری این استاد شهیر و فرهیخته که ماندگاری کلام او را تحکیم بخشیده الهام گرفتن وی از آیات قرآن کریم است. 
وی با اشاره به آیات قران کریم که درباره نبی مکرم اسلام نازل شده و وی را چراغ هدایت و بشارت دهنده و دعوت کننده به سوی خدا خوانده است،‌اظهار داشت: جریان نبوت یک فیض جاری است و انبیا فرستاده شدند تا انسان جایگاه شایسته خود را که جانشینی خدا در زمین است را بیابد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود:‌ اگر نبوت در همان مقطع ابتر می ماند و بشریت از هدایت پیامبران و انبیا و اولیا محروم می ماند این مسئله با فلسفه هستی و فلسفه ی وجودی این دنیا سازگار نبود.
محمدپور گفت: ما اعتقاد داریم که توسعه و پیشرفت جوامع بدون توسعه فرهنگی تحقق پیدا نخواهد کرد و این توسعه فرهنگی بر دوش نخبگان و انسان هایی است که چراغ راه بشریت هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: اگر ما از شخصیت های برجسته  ای چون استاد حیدر عباسی تجلیل می کنیم به این دلیل است که ما مدیون تفکر و بینش و اثرگذاری آنها هستیم.
وی تاکید کرد: ما به واسطه ی ژرفای نگاه و اندیشه و افقی که استاد باریشماز پیش روی ما نهاده تا ما را به سمت فلاح و رستگاری هدایت کند ، مدیون وی هستیم.
وی برگزاری آیین تجلیل از استاد باریشماز را تجلیل از فرهنگ و ادب دانست و گفت: باید ابعاد مختلف شخصیتی و ادبی استاد عباسی برای نسل های آتی تبیین شود تا این سلسله متواتر شده و این مسیر امتداد یابد و بزرگان و فرهیختگان همواره در جامعه ظهور کنند.

کد خبر 674694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha