پژوهش‌های حوزه هنری باید مسئله‌محور باشد

خبرگزاری شبستان: دکتر مصلحی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ باید سراغ فرصت‌ها و میان‌برها رفت، گفت: روش‌های ما تهدیدمحوری است یعنی در مواجهه با تهدیدها برنامه ریزی می کنیم که چگونه عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر مصلحی، مدیر امور استان ها و مجلس حوزه هنری امروز در آیین رونمایی از تازه ترین آثار پژوهشی مراکز استانی حوزه هنری که در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: خسته نباشید می گوییم به همکاران و دوستانی که کارهایی انجام می دهند و دیده نمی شوند. حدود 13 سال است که در حوزه هنری خدمتگزار هستم، این سوالات مطرح است که چه ضرورتی داشت حوزه هنری تشکیل شود، ‌آیا این کار موازی است، آیا چنین کاری ضرورت داشت؟ پاسخ به این سوالات به ما کمک می کند در چه فضایی باید تنفس و کار کنیم.

 

دکتر مصلحی با بیان اینکه به عنوان نهادی برآمده از دل انقلاب وظیفه ای تخصصی برای حوزه دیده شده است، عنوان کرد: کار حوزه هنری تشخیص، تولید و ابلاغ پیام های انقلاب از زبان هنر است. موضوع کار ما انقلاب اسلامی است که به صورت تخصصی در مورد آن کار می کنیم، ما از ابزار هنر برای تولید و ابلاغ پیام های انقلاب استفاده می کنیم، این مسئله تفاوت ما را با دستگاه های مشابه فرهنگی مشخص می کند. وقتی می گوییم انقلاب اسلامی یعنی به عنوان هویت مستقل و هویت جریان ساز و جریان دار که در بستر زمان تکمیل می شود. وقتی می گوییم انقلاب اسلامی و به دفاع مقدس می پردازیم یعنی هویتی است که در آن پیشرفت، روش ها، شیوه های کشورداری، سبک زندگی و منافع و تهدید در درونش قرار می گیرد. می خواهیم با استفاده از زبان هنر به انقلاب بپردازیم، هرچه که به این هنر کمک می کند، ماموریت ماست، اگر این را بدانیم بیراهه نمی رویم و جهت آموزش و پژوهش خود را می دانیم.

 

مدیر کل امور استان ها و مجلس حوزه هنری تصریح کرد: عدم شناخت از ماموریت‌مان مشکلی است که با آن مواجه هستیم. دنیای امروز پیچیده است و تغییرات در سطح جهان، کشورها و زندگی روزمره به سرعت و موجب دگرگونی است. در چنین فضایی دیگر خوب بودن چواب نمی دهد، راهی نداریم جز اینکه متفاوت باشیم وگرنه محکوم می شویم به دیکته شدن مسایل از روی دیگران و پیروی از آنها. روش های ما اشتباه است زیرا تهدیدمحوری می کنیم یعنی در مواجهه با تهدیدها برنامه ریزی می کنیم که چگونه عمل کنیم، ما باید در حوزه فرهنگ سراغ فرصت ها و میان برها برویم.

 

وی با اشاره به اینکه ارزش ها ثابت و روش ها تغییر کرده است، بیان کرد: اگر یاد نگیریم در تلاطم تغییرات از ابزار جدید استفاده کنیم، محکوم به فنا هستیم. اگر سازمانی مهارت و توانمندی های نیروی انسانی خود را افزایش ندهد سازمانی زنده نیست. در 7-8 سال اخیر به خاطر تهدیداتی که متوجه کشورمان است تکیه بر بودجه های حمایتی دولت هاست، این مسئله سازمان ما را زنده نخواهد گذاشت و ما محکوم می شویم، باید از تکیه به بودجه های حمایتی فرار کنیم تا از ظرفیت های یادگیری، توانمندسازی و چندمهارتی خود بیفزاییم تا به موفقیت برسیم.

 

دکتر مصلحی خاطرنشان کرد: پژوهشی که در حوزه هنری صورت می گیرد باید مسئله‌محور باشد تا گره گشای مشکلات در زمینه های مختلف باشد، باید سراغ پژوهش های مسئله محور برویم. ضعفی در نظام پژوهشی ما وجود دارد ما یا مسئله نداریم یا نمی دانیم مسئله هایمان چیست و یا در مورد مسئله جهت گیری نداریم. اینکه در حوزه فرهنگ از تئوری به عمل برسیم را قبول ندارم، باید از عمل به تئوری برسیم، با تئوری بدون عمل نمی توان به نتیجه رسید.

 

گفتنی است در این مراسم از تازه ترین آثار پژوهشی مراکز استانی حوزه هنری رونمایی شد و برگزیدگان این بخش تقدیر شدند.

 

 

کد خبر 676941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha