اولین همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقد ها برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری اولین همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقد ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام و المسلمین  محمدتقی سبحانی رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  امروز(4دی) در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش ملی تصوف شاخصه‌ها و نقدها گفت:جریان تصوف نهضتی بود که  در قرن دوم هجری در جهان اسلام پدید آمد و در بخش های مختلف جهان اسلام بروز و ظهور کرد و توانست تحولات فرهنگی را رقم زده و اندیشه‌هایی را پدید آورد که تا امروز نیز ابعاد این جریان در فرهنگ ها و کشورهای مختلف قابل مشاهده است.

 

وی با بیان اینکه هدف ما بررسی نقطه خاصی از تصوف است و می‌خواهیم قلمرویی را مشخص کنیم افزود: ریشه های تصوف در آغاز از بیرون از جهان اسلام آمده و در ادامه فرهنگ قرآنی در شکل‌گیری تصوف اسلامی موثر واقع شد و شکل تصوف را تغییر داد اما همین ریشه غیر اسلامی و آداب نادرست و باورهای خرافی و خارج از عقل و دین در این گروه های صوفیان راه پیدا کرد.

 

رییس همایش ملی تصوف شاخصه‌ها و نقدها ادامه داد:این انحرافات بگونه ای بود که در ابتدا موجی علیه آن پدید آمد اما به تدریج بخشی از این جریان توسط علمای اهل سنت حذف شده و چهره انحرافی این فرهنگ در حوزه اهل سنت تعدیل و تا حدود زیادی اصلاح شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی افزود:  تصوف سنی که در حوزه علمیه اهل سنت رشد و نفوذ کرده خالی از انحرافاتی است که در تصوف فرقه ای سراغ داریم و این تصوف متفاوت از نصوفی است که در شمال آفریقا و کشورهای دیگر داریم اغلب در طول تاریخ به به سمت شریعت و اعتقادات اسلامی آمده اند و بخش بزرگی از علمای اهل سنت از این که به آنها صوفی گفته شود نه تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه  استقبال می‌کنند از جمله شیخ الازهر در مصر.

 

وی با اشاره به سیاستهای دفتر تبلیغات در برگزاری این همایش گفت: توجه اصلی ما به ، تصوف فرقه ای است بخشی که درون فرقه های حاشیه‌ای رفته و اندیشه‌های انحرافی را ترویج می‌کنندهمچنین قصد ما روشنگری‌های معرفتی و علمی است و ما با افراد و اشخاص کاری نداریم.

 

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دیگر سیاست این همایش را نگاه اصلاح گرایانه و اعتدال محور عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی از فرقه های صوفی که در ایران فعالیت دارند نه تنها دنبال اصلاح نیستند بلکه از نقد هم می‌گریزند .

 

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به محورهای اولین همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقد ها گفت: عقائد و اندیشه ها، آداب و رسوم و تاریخی اجتماعی به عنوان محورهای این همایش تعیین شده است.

 

وی یادآور شد: از مزایای این همایش برای محققین و پژوهشگران، می توان به نمایه شدن مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  isc ، چاپ مقالات تایید شده توسط هیئت داوران در مجلات علمی پژوهشی و همچنین ترجمه مقالات برتر به زبانهای عربی و انگلیسی اشاره کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی مهلت ارسال چکیده آثار را ۱ بهمن  و مهلت ارسال مقاله را ۵ اسفند ماه ۱۳۹۶  اعلام کرد و افزود: شیوه نامه نگارش مقالات و ریز موضوعات در سایت رسمی همایش به نشانی www.tasavvof.com درج شده است.

 

وی تاکید کرد:علاقه مندان برای ارتباط با دبیرخانه می توانند با شماره های تماس ۰۹۱۹۴۵۱۵۰۷۸ و ۳۷۷۳۵۳۶۹ (داخلی ۱۳۷۵) با پیش شماره  025تماس حاصل کرده و آثار خود را به پست الکترونیکی tasavvof95@Gmail.com ارسال کنند.

 

لازم به ذکر است اولین همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقد ها توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) برگزار می شود.

کد خبر 678468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha