نشست «کمیته راهبردی تدوین استانداردهای پایه برای کتابخانه‌های عمومی در ایران» برگزار شد

خبرگزاری شبستان: نشست کمیته راهبردی تدوین استانداردهای پایه برای کتابخانه‌های عمومی در ایران، امروز در محل ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست کمیته راهبردی تدوین استانداردهای پایه برای کتابخانه‌های عمومی در ایران، امروز (چهارشنبه 20 دی ماه) با حضور نمایندگان انجمن کتابداران ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در محل این ستاد برگزار شد.

 

در این نشست بر تدوین استانداردهای کتابخانه در ایران با در نظر گرفتن اسناد بالادستی، استفاده از ظرفیت همه سازمان‌های مربوط به این حوزه و انجام مطالعات زمینه‌ای، تاکید شد.

 

در این جلسه با اشاره به فاصله سطح کیفی کتابخانه‌های ایران با مقیاس‌های جهانی، مقرر شد درباره برنامه‌های فرهنگی و جانبی کتابخانه‌ها در حوزه‌های بهداشتی، فرهنگی، خانوادگی و اقتصاد محیطی تصمیم‌گیری شود.

 

همچنین در این نشست، درباره تفاوت کارکردهای کتابخانه‌ها در ایران و جهان، مطالعه کامل شود و بر اساس نتایج آن، برای گسترش برنامه‌های فرهنگی و جانبی کتابخانه‌ها تصمیم گرفته شود.

 

در ادامه این نشست، اعضای آن با بحث پیرامون بهره‌مندی کتابخانه‌های ایران از فناوری‌های نوین، بر این موضوع تأکید کردند که باید نوع نگاه مسئولان و مردم به کتابخانه‌ها تغییر کند تا به این صورت شاهد استقبال بیشتر مردم از کتابخانه‌ها و افزایش سرانه مطالعه در ایران باشیم.

 

در نشست کمیته راهبردی تدوین استانداردهای پایه برای کتابخانه‌های عمومی در ایران، این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت که باید تعریف واحدی درباره کتابخانه‌های عمومی و شاخص‌های ارزیابی آن ارایه شود تا بر اساس آن بتوان برنامه‌ریزی جامع و کاملی برای کتابخانه‌های کشور داشت.

 

در این نشست این موضوع نیز مطرح شد که هر فضای کتابخانه‌ای در صورتی «کتابخانه عمومی» نامیده می‌شود که دارای شش شرط باشند که آن‌ها عبارتند از استاندارد حق بهره‌مندی، استاندارد نظام سازماندهی، استاندارد فضا، استاندارد منابع، استاندارد نیروی انسانی و استاندارد مدت زمان فعالیت.

 

 

 

کد خبر 681728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha