حسادت در بستر سیاسی ظهور و بروز می‌یابد

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سکوت و خانه نشینی امیرمومنان علی(ع) برای حفظ حرمت پیامبراکرم(ص) و ثبات جامعه اسلامی بود، گفت: حسادت اگر بستر سیاسی پیدا نکند بروز پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که در حسینیه فاطمةالزهرا(س) برگزار شد، گفت: پیامبراکرم(ص) در زمان حیات مبارکشان از پایگاه سیاسی محکمی برخوردار نبودند چرا که در غدیر خم برای ایشان سخت بود جانشین خود را به مردم معرفی کنند.

وی افزود: جامعه اسلامی در آن دوران از نظر سیاسی ظرفیت آن را نداشت که امیرمومنان علی(ع) را به عنوان جانشین بپذیرد بر همین اساس پیامبراکرم(ص) از گفتن این امر الهی تردید داشتند از این رو خداوند به پیامبراکرم(ص) فرمود: ای محبوب من اگر این امر را ابلاغ نکنی رسالت تو کامل نخواهد شد گویا چیزی ابلاغ نکردی؛ زمانی که پیامبر(ص) در غدیر خم این امر الهی را ابلاغ کردند دسته‌ای از حاضران که جلو بودند بلند شده و به عقب جمعیت رفتند و این حرکت زشتی بود که باعث شد پیامبر(ص) سخنان خودشان را قطع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به کلام امیرمومنان علی(ع) مبنی براینکه هر کینه‌ای که قریش به پیامبر(ص) داشت درباره من اجرا کرد، اظهار داشت: این مشکل نشان می‌دهد که اصل کینه‌ها نسبت به پیامبر(ص) بوده است. قریش با حضرت رسول از نظر دینی مشکل نداشتند بلکه از نظر سیاسی با ایشان مشکل داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: دلیل اینکه قریش حقد و کینه خودشان را به امیرمومنان علی(ع) نشان دادند ولی به پیامبر(ص) آشکار نکردند این بود که جو آن زمان در دست پیامبر(ص) بود اما بعد از رحلت ایشان، غاصبان خلافت جو را تغییر دادند. برخی اقدامات سیاسیون به این دلیل است تا جو را بشکنند برای مثال آنانی که خود در اوج انتقاد هستند و ابراز می‌کنند که باید همه مورد انتقاد قرار گیرند.

وی با بیان اینکه حسادت اگر بستر سیاسی پیدا نکند بروز پیدا نمی‌کند، گفت: طلحه و زبیر حسادت داشتند ولی بستر سیاسی وجود نداشت تا حسادتشان ظهور و بروز یابد تا اینکه معاویه با نوشتن یک نامه آنها را گمراه کرد.

استاد دانشگاه ادامه داد: در عرصه سیاست درست و غلط بودن سخن مهم نیست بهره برداری از آن کلام دارای اهمیت است. زمانی که شما می‌بینید یک سیاستمدار صحبت می‌کند ابتدا باید اغراض آن را دنبال کنید. حضرت آقا در رحلت مهدوی کنی فرمودند این یک سیاستمدار صادق بود؛ ما سیاستمداران دیگر هم داشتیم اما ایشان هرگز درباره آنان چنین نفرمودند. خوب است به این مهم که سیاستمداران با چه سخنانی می‌توانند یک جامعه را به آشوب بکشانند با اینکه خودشان مسؤولیت دارند نیز توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: سکوت و خانه نشینی امیرمومنان علی(ع) بعد از رحلت رسول خدا این بود تا کینه‌ها و حقدهایی که در دلها وجود داشت پنهان بماند که مبادا ثبات جامعه اسلامی متزلزل و احترام پیامبراکرم(ع) خدشه دار شود.

کد خبر 681932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha