آنکه با «مسجد امام هفتم» اوج گرفت

خبرگزاری شبستان: شهید سعيدي،‌ تبليغ آموزه‌های اسلامي و مبارزه با رژيم شاهنشاهی را تنها در مسجد موسی بن جعفر(ع) متمركز نكرد و دامنه فعاليت‌هاي خود را به نواحي خارج از تهران مانند پارچین نيز گسترش داد.

خبرگزاری شبستان: شهید آیت الله سیدمحمدرضا سعیدی که از وی به عنوان نخستین روحانی شهید راه امام خمینی (ره) یاد می‌شود، پس از نخستین دیدار خود با امام(ره) شیفته انقلاب و مبارزه با نظام شاهنشاهی شد. وی در این باره گفته بود «با سخنان امام چنان دلگرم شدم که روح تازه‌ای در وجودم دمیده شد و ایمان بیشتری به قیام و حرکت امام پیدا کردم.»

 

وی به دنبال تلاش‌های پیگیری که برای معرفی امام (ره) و نهضت انقلاب مردم ایران داشت، به عراق هجرت کرد، در آنجا جلساتی تشکیل داد و خیانت‌های محمدرضا پهلوی و وابستگی وی به آمریکا را نشان داد و پس از مراجعه به ایران، با صلاحدید امام خمینی (ره) به امام جماعتی مسجد  موسی بن جعفر (ع) محله غیاثی تهران، برگزیده شد.

 

این، مسجد بود که به صورت سنگری برای مبارزه آن شهید درآمد، جوانان به گرد او جمع شدند و در سایه فعالیت‌های علمی وی با معارف اسلامی آشنا شدند.

 

برخی از تلاش‌های شهید سعیدی در این پایگاه هدایت و مبارزه، عبارت بودند از: تفسیر قرآن، سخنرانی‌های انقلابی و روشنگرانه، راه‌اندازی کتابخانه و تکثیر و توزیع اعلامیه‌ها و متن و نوار سخنرانی‌های امام (ره).

 

شهید سعيدي،‌ تبليغ آموزه‌های اسلامی و مبارزه با رژيم شاهنشاهی را تنها در مسجد موسی به جعفر (ع) متمركز نكرد و دامنه فعاليت‌هاي خود را به نواحی خارج از تهران نيز گسترش داد.

 

او برای اين كار خود، منطقه «پارچين» را كه به قول خودش «پاي هيچ آخوندی به آنجا نرسيده بود» برگزيد و در چند سفری كه به روستاهای آن نواحی كرد، مردم را با نهضت بنیان‌گذار انقلاب و روحیه استکباری آمریکا و انگلیس، آشنا کرد.

 

راه‌اندازی نشریه‌ای به نام «مسجد امام هفتم» نقطه اوج فعالیت‌های انقلابی سعیدی در مسجد موسی بن جعفر (ع) بود و به واسطه انتشار مقالات فراوان در این نشریه و همچنین بیان سخنرانی‌های روشنگرانه درباره نظام شاهنشاهی در این مسجد و شهرها و روستا‌های اطراف تهران، چندین بار دستگیر شد و سرانجام در 20 خردادماه 1349 به شهادت رسید.

 

 

منابع

سایت‌های تبیان، ویکی‌پدیا، رجانیوز و فرهنگی مذهبی شهید آوینی.

کد خبر 683537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha