دقت و اخلاص در عبادت عام سبب عروج در عبادت خاص است

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه گفت: عبادت عام به عبادت خاص بسیار کمک می‌کند، اگر ما در عبادت عام دقیق باشیم سبب می‌شود که نماز عبادت خاص برای انسان سبب عروج شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محسن تاج لنگرودی استاد حوزه علمیه در مراسم سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: عبادت گاهی جانی و گاهی مالی و گاهی جانی و مالی هستند، در بخش دیگری عبادت به عام و خاص تقسیم می‌شود.

وی درباره عبادت خاص عنوان کرد: عبادت خاص همان نماز، روزه، حج یا برخی موارد دیگر است که وقتی نام برده می‌شوند مفهوم عبادت در ذهن شخص نقش پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین تاج لنگرودی درباره عبادت به معنای عام، اظهار داشت: برخی از کارها مفهوم عبادت در ذهن ما شکل نمی‌دهند مثل خوابیدن یا هر عملی که انسان در طول روز برای خداوند انجام دهد که عبادت عام است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی عرفا اعتقاد دارند که عبادت عام به عبادت خاص بسیار کمک می‌کند، ابراز کرد: بارها شنیدیم که نماز سبب عروج مومن است، اگر ما در عبادت عام دقیق باشیم سبب می سود که نماز برای انسان سبب عروج شود.

وی افزود: در طول روز انسان هر کاری را برای خدا انجام دهد او در عبادت به معنای عام است در این صورت وقتی سراغ نماز می‌رود عروج تحقق پیدا می‌کند، برخی در طول روز اصلا متوجه خداوند نیستند زمان نماز هم از آن بهره نمی‌برند.

حجت الاسلام والمسلمین تاج لنگرودی اظهار داشت: یکی از عبادت‌های عام خوابیدن است که کمتر به چشم عبادت به آن نگاه می‌شود، اما خواب می‌تواند برای انسان بهترین عبادات باشد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت:  طبق گفته برخی عرفا انسان همانگونه که در نماز باید طاهر باشد در خوابیدن هم باید طاهر باشد چراکه فرشتگان در حال نزول و صعود هستند، بنابراین هنگام خواب همچون پیامبر(ص) با وضو و رو به قبله بخوابید که برای شما عبادت نوشته شود.

وی افزود: بر اساس روایتی از پیامبر(ص) خطاب به حضرت فاطمه زهرا(س) هنگام خواب سه مرتبه سوره توحید را بخوانید گویا کل قرآن را قرائت کردید، با صلوات بر پیامبر و اهل بیت ایشان انبیاء را از خود راضی کنید، با قرائت تسبیحات اربعه گویا حج و عمره را به جا آوردید.

کد خبر 686259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha