عبادت، اجابت دعوت خداوند است

خبرگزاری شبستان:حجت الاسلام والمسلمین انصاریان عبادت را اجابت دعوت خداوند دانست و گفت: اجابت دعوت الهی کار کمی نیست و بسیار ارزشمند است. انسان اگر بخواهد به ارزش آن اجابت دست یابد باید به ارزش و مرتبه خداوند پی ببرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان، استاد حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت ایام ماه رجب در حسینیه هدانیها برگزار شد، گفت: پیامبر اسلام به خاطر معرفتی که به حقایق داشتند وظایف و مسؤولیت‌های خودشان را در محیط سخت و دشوار مکه و مدینه به خوبی انجام رساندند.

وی افزود: این معرفت را اگر انسان نداشته باشد خیلی ذوق و شوق انجام به تکلیف ندارد، طبق صریح روایات؛ انسان اگر به دین اسلام معرفت نداشته باشد تکالیف شرعی خود را با سستی و بی میلی انجام می‌دهد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: با بی رقبتی و بی میلی به عبادت رو نکنید؛ مقصود از این کلام آن است که اگر انسان می‌خواهد عبادت و یا کار خیری انجام دهد باید بداند هدف از انجام عمل صالح و عبادت کدام است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان عبادت را اجابت دعوت خداوند دانست و اظهار داشت: اجابت دعوت الهی کار کمی نیست و بسیار ارزشمند است. انسان اگر بخواهد به ارزش آن اجابت دست یابد باید به ارزش و مرتبه خداوند پی ببرد از این رو اجابت دعوت خداوند بسیار ارزشمند می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبران می‌دانستند هیچ دعوتی به اندازه دعوت خداوند ارزشمند نیست امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: خدا را در مسجد عبادت کنم شیرینی آن از همه خوراکی‌های بهشت و عالم دنیا برای من شیرین‌تر است؛ اجابت دعوت خداوند در باطن انسان ایجاد رغبت می‌کند.

این مفسر قرآن کریم محبت را فرع معرفت بیان کرد و گفت: انسان اگر حقیقتی را بشناسد به آن حقیقت علاقمند می‌شود، در امور الهی و اجابت دعوت پروردگار هیچ چیزی قابل مقایسه با آن نیست. پیامبراکرم(ص) به طور کامل به خداوند متعال معرفت داشتند از این رو به ارزش دعوت الهی اشراف کامل داشتند. برهمین اساس کسانی که پیامبر را بارو دارند در زمره صادقون عالم قرار می‌گیرند، پیامبراکرم به امیرمومنان علی (ع) فرمودند: کسی غیر از تو و خدا مرا نشناخت.

وی افزود: پیامبراکرم(ص) و علی(ع) یک نور واحد هستند از این رو اگر ما بخواهیم پیامبر را بشناسیم باید ببینیم حضرت علی(ع) درباره ایشان چه می‌فرمایند. کل قرآن کریم برای پیامبر(ص) عین الیقین است ایشان با همه وجود حقایق قرآن را می‌دانستند و عشق و حرارت خداوند را در آیات قرآن مشاهده می‌کردند.

این خطیب مشهور با بیان اینکه اگر انسان با چشم پیامبر به عالم بنگرد چیزی جز خدا نخواهد دید، خاطرنشان کرد: انسان هر چیزی را با چشم پیامبر بنگرد فنای محض است کسانی که چنین به عالم هستی می‌نگردند بسیار آرام هستند و با اتفاقات و امواج گاه و بیگاه ترس به دل راه نمی‌دهند. خداوند ایمان رسول خدا را در قرآن کریم به صورت فردی بیان می‌کند و کسی را در ایمان ایشان شریک نمی‌داند زیرا همه وجود پیامبر معرفت محض به خداوند است. برهمین اساس پیامبر در انجام وظایف ابراز عجز و ناتوانی نمی‌کردند و با جان و دل به ابلاغ رسالت می‌پرداختند زیرا ایشان به حکمت بی نهایت خداوند ایمان داشتند.

کد خبر 699309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha