همایش فقه قانون و واقعیت های اجتماعی آغاز به کار کرد

خبرگزاری شبستان: همایش فقه قانون و واقعیت های اجتماعی با پیام آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،آیت الله مکارم شیرازی گفت: در منطق اسلام، وجود جرائم اجتماعی در جامعه موجب دور شدن افراد از خداوند، ناسالم شدن روابط انسان‌ها با یکدیگر، و آلوده شدن محیط اخلاقی و زندگی می‌گردد.

در پیام این مرجع تقلید آمده است: اهمیت موضوع کنفرانس در این است که از یک سوی فرصت بررسی فقهی نسبت به مسائل و فروع اجتماعی متعددی را که درون این موضوع کلان جای می‌گیرند، فراهم آورده و از سوی دیگر، این موضوع، فصل مهمی در مطالعات و بررسی‌های اسلامی فراروی اندیشمندان و عالمان اسلامی می‌گشاید تا فرصت یابند کارکرد فقه اسلامی (و قوانین منبعث از آن) را در قبال واقعیت‌های اجتماعی به ویژه ناهنجاری‌ها و آسیب‌های آن، مورد بررسی و شناخت قرار داده و طرق پیشگیری را ارائه دهند.

در ادامه این پیام با تاکید بر اینکه در منطق اسلام، وجود جرائم اجتماعی در جامعه موجب دور شدن افراد از خداوند، ناسالم شدن روابط انسان‌ها با یکدیگر، و آلوده شدن محیط اخلاقی و زندگی می‌گردد تصریح شده است: به همین جهت، شریعت اسلامی مواضع طبیبانه و مشفقانه و در عین حال قاطعانه‌ای را در برابر مرتکبان این جرائم اتخاذ کرده است تا از یک سوی از وقوع این جرائم پیش‌گیری کرده ، و از سوی دیگر با آن‌ها در صورت وقوع، مبارزه منطقی کند.

لازم است حوزه‌های علمیه و مراکز فقهی جهان اسلام به آن دسته از جرائم اجتماعی که سابقاً وجود نداشته و در دنیای جدید پا به میدان نهاده‌ است، به عنوان بخش مهمی از مسائل مستحدثه نگاه کرده و بررسی علمی و فقهی این جرائم را به دلیل حساسیت و خطرهای آن‌ها در زمره اولویت‌های فعالیت‌های علمی و فقهی  خود قرار دهند.

در ادامه این پیام آمده است: امروزه شرائط اجتماعی و جهانی  به گونه‌ای شده است که بسیاری از جرائم اجتماعی، مرزهای کشورها و ملت‌ها را در می‌نوردد و به شکل سازمان یافته‌ای به همه جوامع هجوم می‌آورد. در قبال این پدیده - که تهدیدی جدی برای نسل‌های وابسته به همه مذاهب اسلامی، و در واقع به همه امت اسلامی است- لازم است علمای اسلام بر مبارزه با جرائم اجتماعی تمرکز کنند و در این زمینه، به همگرایی و همکاری جدی روی آورند.

در پایان این پیام خاطرنشان شده است: در دنیای امروز اتخاذ مواضع فقهی در قبال برخی از جرائم اجتماعی، به دلیل آن که از عوامل مختلف  تأثیر می‌پذیرند، و آثار ویرانگری را پس از وقوع بر جای می‌گذارند، نیازمند انجام مطالعات دقیق نسبت به آن‌هاست تا از هر گونه آثار منفی برکنار باشد. بنابراین اگر قوانین مرتبط به مسائل اجتماعی و فرهنگی بر اساس احکام شریعت الهی تنظیم و تدوین شوند، و سپس به صورت دقیق به اجرا درآیند، امید می‌رود ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در مسیر به تحلیل رفتن و زوال یافتن قرار ‌گیرند.

 

*فقه باید به کمک قانون بیایید/باید مراقب آسیب های اجتماعی بود

حجت‌ الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز در افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللی فقه، قانون و واقعیت ‌های اجتماعی با بیان اینکه در این همایش دیدگاه های فقهی و کارآمد بیان می شود گفت: این دیدگاه ها به منظور پرداختن به روابط قانون، واقعیت‌ و پشتیبانی فقه برای مواجهه با تحولات دنیا و واقعیت ‌ها و بررسی آنها خواهد بود.

وی عنوان داشت: موضوع همایش مهم و کاربردی است و مقصود از واقعیت ها اجتماعی نیز هر امری است که در جامعه وجود دارد و لازم است قانون در قبال آن از خود کارآمدی نشان دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت: این امر یکی از واقعیت های اجتماعی است که اگر برای آنها قانونی وضع نشود موجب افزایش این آسیب ها خواهد شد.

مبلغی گفت: موضوع وقایع همیشه عمری طولانی ندارند بلکه به سرعت شاهد تغییر آنها هستیم و امام راحل نیز در اواخر عمر خود به این مووضع توجه ویژه داشتند.

وی گفت: موضوعات امروزی دارای حساسیت های بسیاری است و باید بدانیم که موضوعات همیشه مقاومت نیتسند بلکه به سرعت می توانند در برابر یک حادثه شکسته شوند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: فقه باید به کمک قانون بیایید و اگر این اتفاق رقم نخورد، قدرت هر دو تضعیف می‌شود.

وی عنوان داشت: فقه برای حضور در جامعه نیازمند هماهنگی با واقعیت است و قانون گذار باید واقعیت‌ ها را با همه ابعاد شناخته و بداند و اگر این اتفاق رقم نخورد، هماهنگی فقه با واقعیت صورت نمی گیرد.

 

*برگزاری سه کمیسیون تخصصی در همایش قانون و واقعیت‌های اجتماعی

حسین گودرزی دبیر همایش فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی نیز گفت: بعد از اینکه نام کنفرانس تصویب شد، هیئت علمی فعالیت خود را آغاز کرد و اقدامات گسترده را انجام داد.

وی بیان داشت: یکی از اهداف ما گفتمان ‌سازی به سمت ترویج و توسعه ادبیات فقه و واقعیت اجتماعی است و از سوی دیگر تعمیق و توسعه پشتیبانی فقه از قانون برای مواجهه درست و کارکرد سازنده و مؤثر در برابر واقعیت اجتماعی را دنبال خواهیم کرد.

دبیر همایش فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی با اشاره به محورهای همایش گفت: سه محور را در دستور کار قرار داده ایم که در در راستای این سه محور هم سه کمیسیون تعریف شده است.

گودرزی عنوان داشت: در قالب کمیسیون‌ های تخصصی بررسی تحلیلی فقه واقعیت اجتماعی و پیشینه ‌ها و همچنین تجربه ‌های موجود در زمینه پشتیبانی فقه از قانون و مباحث تاریخی برنامه ریزی شده است.

وی بیان داشت: دیگر کمیسیون با عنوان راهکارهای تقویت فقه پشتیبان قانون است که از طریق آن باید از طریق قانون در واقعیت ‌های اجتماعی اشراف ایجاد شود.

دبیر همایش فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی گفت: موضوع کمیسیون دوم تخصصی و جزو موضوعات جدید است که از این لحاظ به فضلا و صاحب ‌نظرانی نیاز است که در حوزه مباحث روشی فقه بر قانون و واقعیت‌ های اجتماعی بتوانند ارائه نظر کنند.

وی گفت: کمیسیون سوم با موضوع مباحث فقهی و حقوقی واقعیت ‌های اجتماعی فراروی قانون است که این کمیسیون در حقیقت سرآغاز و ترویجی در حوزه ادبیات سازی است.

دبیر همایش فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی در خصوص مقالات گفت: با توجه به تخصصی بودن مباحث بخشی از مقالات به فضلا و صاحب نظران سپرده شده و بخشی دیگر نیز فراخوان نیمه عمومی در مراکز تخصصی علمی پژوهشی حوزوی و دانشگاهی شده است.

وی گفت: در این همایش از مراکز و شخصیت های علمی برجسته ای از کشورهایی همچون روسیه، عراق، مغرب، لبنان، ترکیه و... نیز دعوت شده که از حضور آنها استفاده می کنند.

 

*فقها باید آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دلیل عدم توجه به معاهدات بین المللی رسوا کنند

‌شیخ مصطفی ملص عضو تجمع علمای مسلمانان لبنان نیز گفت: این همایش به دنبال ایجاد آفاق جدیدی در برابر کارشناسانی که به موضوع اجتماعی اهمیت می دهند، است که موضوع مهمی به شمار می رود.

وی گفت:  مرکز پژوهش های اسلامی مجلس شورای اسلامی پیشقدم برای برگزاری این اجلاس شد و با این کار نقش پیشگامانه ‌ای در خصوص جوامع مسلمانان داشته که تقدیر و تشکر می کنم.

عضو تجمع علمای مسلمانان لبنان با اشاره به برخی فتواهای صادر شده گفت: متاسفانه شاهد هستیم که در جهان اسلامی برخی بدون علم و آگاهی کافی فتوا صادر می کنند و اعتقاد دارند که میان فقه و قوانین بشری تفاوت و تعارض وجود دارد.

ملص تاکید کرد: این افراد قطعا قصد ضربه زدن به فقه را دارند چرا که در حقیقت فقه و قانون مکمل یکدیگر هستند و نمی توان از هم جدا کرد.

وی گفت: کسانی که میان فقه و قانون تفاوت قائل می شوند با طرز فکر خود به دشمنی میان مردم و دولت‌ های حاکم دامن می ‌زنند.

عضو تجمع علمای مسلمانان لبنان با اشاره به قوانین مشترک و پیمان های جهانی گفت: فقها باید تلاش کند و کشور‌هایی از جمله آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی را که ارزشی برای معاهدات بین‌المللی قائل نیستند را رسوا کنند.

 

*دسیسه های دشمن علیه مسلمانان در حال گسترش است

اکرم کلش رئیس مجلس اعلای امور دینی ترکیه هم به انقلاب فرانسه اشاره کرد و گفت: این انقلاب 300 سال قبل رقم خورد اما اما پیامبر اسلام(ص) سالیان قبل تر از آن از آزادی، عدالت و اعتدال سخن می گفتند.

وی بیان داشت: بسیاری از متفکران و اندیشمندان اسلامی در ایران حضور داشته و دارند و جمهوری اسلامی ایران از گذشته تاکنون همواره مرکز مسلمانان و علما اسلام و از مهمترین مراکز علمی و اسلامی در جهان اسلام بوده است.

کلش گفت: یکی از اقدامات علمای دینی تعمیق بخشیدن به مبانی دینی و اسلامی است و بنده نیز تمام عمر خود را صرف این امر کرده ام.

رئیس مجلس اعلای امور دینی ترکیه گفت: تمامی قوانین برای سعادت انسان ها وضع می شوند و دین نیز از سوی خداوند برای عقلا فرستاده شده تا آنها به سوی رستگاری و سعادت حرکت کنند.

وی با بیان اینکه باید قوانینی برای حفظ حقوق مردم تدوین و وضع شود تا از اعتقادات مختلف نیز حفاظت شود بیان داشت: حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر می فرمایند که یا مالک مردم دو دسته‌اند؛ یا مثل تو‌مسلمانند و یا مثل تو انسان؛ پس با هر دو به یک شکل برخوردکن.

کلش گفت: متاسفانه دشمنان دسیسه های بسیاری علیه کشورهای اسلامی و مسلمانان دارند و اگر کسی در این شرایط واقعیت ‌ها را در نظر نگیرد، بدون تردید نمی‌ تواند به درستی عمل کند.

رئیس مجلس اعلای امور دینی ترکیه گفت: امروز متاسفانه ظلم های بسیاری به مسلمانان می شود که هیچ توجیهی ندارد و نشان دهنده خیانت ها و همچنین دسیسه های دشمنان علیه اسلام است.

 

کد خبر 692778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha