صله رحم، فرصت «حَوِّلْ حَالَنَا» است/نوروز؛ موسم درافکندن طرح های نو در زندگی

خبرگزاری شبستان: عید نوروز ایام مناسبی است که افراد همزمان با نو شدن طبیعت، بیندیشند و طرحی نو در زندگی شان درافکنند، با دیگران از سر دوستی و سازگاری برآیند و کدورت ها را فراموش کنند چراکه یکی از مشکلات امروز جامعه کدورت های بی مورد است.

حجت الاسلام مصطفی جمالی، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به مفاهیم نهفته در دعای تحویل سال، گفت: ما در این دعا از خدا طلب می کنیم که حال ما را به بهترین احوال تبدیل کند به گونه ای که زندگی مان متحول شود اما این مهم مستلزم آن است که بتوانیم در درون خودمان نیز تغییراتی را ایجاد کنیم.

 

وی ادامه داد: در ادعیه و روایات به کرات سخن از این مساله به میان آمده که آدمی خود در انجام امورش مسئول است، در عین حال انسان مسلمان تنها هم نیست و آیات قرآن، ادعیه، روایات و احادیث و اساسا سیره اهل بیت(علیهم السلام) چراغ روشنی است برای آنکه انسان سوار بر کشتی نجات شود و به مقصد برسد. هرچند که دعا فی نفسه در معارف دینی از اهمیت والایی برخوردار است.



حجت الاسلام جمالی گفت: کسی که مقدماتی را طی کرده و به اضطرارهایی در زندگی اش رسیده باشد، دعا برایش مفهومی دیگر می یابد و صرفا لقلقه زبان اش نخواهد بود، بنابر این، زمانی که به مانعی می رسد و خود را عاجز می بیند، دعا برایش معنایی دیگر می یابد؛ لذا به نظرم اضطرار، مهمترین مقدمه یک دعا است. لذا باید توجه داشت دعا در هر شرایطی اثر خود را دارد.

 

استاد حوزه تصریح کرد: اگر در سال جدید به دنبال آن هستیم که زندگی خود را تغییر دهیم باید سنگ بنای آن را از همین ابتدای سال بگذاریم، یعنی با خودمان عهد کنیم که در سال جدید با توکل بر خدا رویکرد دیگری را اتخاذ کرده و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

 

وی تاکید کرد: این مساله در گام نخست نیازمند توکل به خداوند، گرفتن تصمیم بنیادین و عمل است. اگر ائمه اطهار(ع) همواره تاکید داشتند که انسان در زندگی خود به دنبال کار و هدفی باشد و هرگز فراغت به معنای بیکاری نداشته باشد، شاید یک علت همین باشد که مبادا انسان در خلال این فراغت ها و بیکاری ها دچار تزلزل شود و به ورطه ندانم کاری برسد.

 

جمالی ادامه داد: بهترین و نیکوترین رویکرد آن است که با اراده ای راسخ مسیر زندگی خود را تعیین کنیم. ما الگو در دین و سیره دینی خود کم نداریم. دنیایی از معارف ناب را در اختیار داریم که با مراجعه به آنها می توانیم در مسیر درست زندگی قدم بگذاریم، یکی از مهمترین مسایل که اسلام به آن تاکید دارد مساله صله رحم است، قطعا یکی از فواید صله رحم این است که افراد می توانند از یکدیگر مشورت بگیرند، دید و بازدیدی صورت می گیرد و دیدارها تازه می شود و در خلال این دیدارها می توان از راهنمایی های دیگران استفاده کرد.

 

وی ابراز کرد:‌ البته این مسئله به جز پرس و جوهای بی موردی است که برخی افراد داشته و در زندگی یکدیگر دخالت می کنند، بلکه منظور دین از دیدوبازدید و صله و رحم، شور و مشورت برای رسیدن به همان احسن الحال و تغییر احوال است که در دعای تحویل سال از خدا طلب می کنیم.

 

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم قم در پایان خاطرنشان کرد: عید نوروز ایام مناسبی است که افراد همزمان با نو شدن طبیعت، بیندیشند و طرحی نو در زندگی شان درافکنند، با دیگران از سر دوستی و سازگاری برآیند و کدورت ها را فراموش کنند که قطعا یکی از مشکلات امروز جامعه ما وجود کدورت های بی مورد است که خانواده ها را از هم دور کرده است.

کد خبر 696184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha