صله رحم؛ نسخه شفابخش آلام روحی/راه های جلوگیری از تبدیل کدورت های کوچک به کینه های زنگ زده

خبرگزاری شبستان: اساساً از حکمت های توجه به صله رحم، کاستن آسیب های روحی روانی است؛ به تجربه ثابت شده کسانی که در کنار خویشاوندان زندگی می کنند و با آنها رفتار گرم و صمیمی و همراه با مهربانی و گشاده دستی دارند، عمر طولانی داشته و کمتر بیمار می شوند.

 به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان:‌ با توجه به داغ بودن بازار دیدوبازدید در عید نوروز بر آن شدیم تا کیفیت صله رحم های موردتایید فرهنگ اسلامی ایرانی با حجت الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به گفت وگو بپردازیم که در ادامه بخش دوم و پایانی آن به حضورتان تقدیم می شود:

 

آثار و نتایج معنوی و مادی صله رحم چیست و افرادی که این مهم را به جای می آورند از چه برکاتی در زندگی خویش بهره مند می شوند؟

 

صله رحم آثار و نتایج بیشماری اعم از معنوی و مادی دارد؛ برای مثال در قیامت و حساب این روز سبب سنگینی اعمال خوب می شود در مقابل هر کس قطع رحم کرده، اهل آتش خواهد بود؛ صله رحم موجب طولانی شدن عمر می شود، گشایش و زيادي رزق و روزي را به همراه دارد «وَ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ»؛ شادکامی و سرخوشي و سلامتي را برای انسان به ارمغان می آورد، همچنین است آسان شدن حساب روز قيامت؛ مصون ماندن از حوادث و آفات مالی و جانی و بیماری ها و آسان شدنِ تحمل تلخي هاو رنج ها.

 

در تجارب زندگی دیده شده است کسانی که به این حسنه بزرگ توجه ویژه دارند ثروت شان زیاد می شود چنان که در روایت است: پیوند با خویشاوندان و رابطه خوب داشتن با آنها به ویژه گشایش در اموز زندگی آنها از طریق ثروت شخصی، سبب فزونی مال و ثروت می شود.

 

همچنین صله رحم دفع بلاها و گرفتاری ها می کند آنهم انسان در زندگی روزمره با انواع بلایا درگیر است.

 

با توجه به آنکه امروز یکی از آسیب های بزرگ جامعه گرفتاری به افسردگی و پریشانی های روحی روانی است، آیا صله رحم می تواند در کاستن این معضلات موثر باشد؟


اساساً یکی از حکمت های توجه به صله رحم، کاستن این آسیب هاست؛ به تجربه ثابت شده کسانی که در کنار خویشاوندان زندگی می کنند و با آنها رفتار گرم و صمیمی و همراه با مهربانی و گشاده دستی دارند، عمر طولانی داشته و کمتر مریض می شوند.


البته فواید اجتماعی و فردی فراوان برای این رابطه وجود دارد، ازجمله انسجام و پیوند محکم که انسان می تواند در ناملایمات از این پشتوانه بهره ببرد و بر مشکلات فایق آید. در قبولی عبادات نیز این عمل بزرگ موثر است؛ خداوند دل کسی را که به صله رحم پایبند است نسبت به عبادات راغب و مایل می کند و این خود سبب می شود که انسان در عبادات و نماز تنبل نباشد و با حالات معنوی و خشوع در عبادات حاضر باشد.

 

چگونه می توان موانعی که در مورد صله رحم وجود دارد را از بین برد؟

 

گاهی کدورت های کوچک با قطع روابط بین خویشاوندان سبب ایجاد کینه های کهنه و زنگ زده می شود؛ این کدورت ها باید فوری با ایجاد رابطه زدوده شود وگرنه در میان فرزندان ریشه دار شده و تبدیل به دشمنی می شود؛ گاهی در بین خویشاوندان اختلافات مالی و کدورت های نامشروع، سبب قتل و کشتار شده است!؛ اگر بررسی شود بسیاری از پرونده های قضایی بر سر مسایل و اختلافات مالی تشکیل شده و آسیب های خانوادگی و اجتماعی بزرگی را درپی داشته است؛ از این روی باید به موانع نیز توجه نمود و آنهارا از میان برد.

 

چند راه حل وجود دارد که که به آنها اشاره می کنم:

 

1. چشم پوشی و مدارا: گذشت و چشم پوشي از خطاها و لغزش هاي ديگران و مدارا کردن با آنها به ویژه خویشاوندان مورد تأکيد روايات ائمه(ع) است. گاهي بخشش، اغماض از خطاها و رفق مدارا باعث محبوبيت و حل مشکل مي شود. اما در کنار آن نيز حتماً بايد علت کدورت ها ريشه يابي شود تا  علت اين نوع برخوردها یافت شود؛ گاهی رفتار غیرمنطقی و نادرست سبب ایجاد کینه ها و دشمنی هاست که باید علل و ریشه هایش خشکانده شود.

 

2. دوری از مقابله به مثل: شخصي به رسول خدا(ص) عرض کرد: مي خواهم صله رحم را ترک کنم. چون آنها مرا اذيت مي کنند. حضرت(ص) فرمودند: «در اين صورت خداوند جمع شما را ترک مي کند.» سپس فرمودند: «آن که تو را محروم مي کند به او عطا کن. آن که از تو قطع رحم کرد با او صله رحم به جا آور، آن که به تو بدي کرد تو او را عفو کن تا خداوند تو را بالا دست آنها قرار دهد و محبوب ايشان قرار دهد.»، همچنین، در مورد صله رحم حضرت رسول (ص) فرمودند: ناگر به اندازه يک سال سفر کني تا صله رحم به جاي آوري اين کار را انجام بده.»


3. آشتی دادن: گاهی در بین خویشاوندان کدورت جزئی پیش می آید، طبیعی است کینه و کدورت هر چه بماند و زمان از آن بگذرد عمیق تر و سبب سوء تفاهم ها و کینه های بیشترخواهد شد؛ لذا بزرگان و اعضای فامیل وظیفه شرعی دارند در رفع این کینه جزیی هرچه سریعتر اقدام کرده و طرفین را آشتی دهند. خود این اقدام یکی از مصادیق صله رحم است که خانوده ها باید به آن توجه کرده و بزرگان فامیل در این مسائل و مشکلات پیش آمده فوری پیش دستی کرده و اقدام به وساطت و آشتی طرفین کنند. یکی از این مشکلات  قهر بین زن و شوهرهای جوان است که گاهی همین اختلافات جزئی منجر به طلاق شده و یکی از اسباب و مشکلات فزونی طلاق ها قطع صله رحم می باشد چراکه بی خبری از همدیگر گریبان جامعه را گرفته است، در حالی که اگر خویشاوندان در حل این مشکلات پیش قدم شوند، جلوی بخشی از طلاق ها گرفته می شود.
 


4.پرهیز از تشریفات و سفره های رنگین: بی گمان یکی از مشکلات امروزین ما ابتلا به تشریفات و گرایش به سبک زندگی غیراصولی و غیردینی است که از زیاده خواهی و اسراف و گرایش به تجملات ریشه می گیرد و این شیوه و روش کاملا مغایر و یکی از موانع صله رحم و ارتباط های خویشاوندی است؛ تکلف و به زحمت انداختن دیگران که در دین عمل  ناصحیح و مذموم است، تنها این نیست که کسی را به سبب خرج زیاد و تامین اسباب مهمانی مفصل به زحمت بیندازیم، بلکه در مهمانی تشریفات زیاد و غذاهای رنگین دادن به مهمان نیز تکلف بر اوست چون مجبور خواهد شد او نیز با چندین نوع غذای رنگین از تو پذیرایی کند؛ بعد از این این ارتباط نامتعادل و تحمیلی روابط خویشاوندی قطع خواهد شد؛ لذا اهل بیت(ع) در سیره کلامی و رفتاری بشدت از این پدیده مذموم، نهی فرموده اند.

بی گمان یکی از گناهان بزرگ امروز که ارتباط های فامیلی را ازبین برده و محدود نموده تشریفات زاید و سفره های رنگین است؛ لذا مردم و خانواده ها به این آسیب بزرگ باید توجه و در رفع آن با گرایش به سبک زندگی اهل بیت (ع) بکوشند؛ رسانه های  عمومی اعم از صدا وسیما و روزنامه ها و ... نیز در این امر باید به یاری جامعه بشتابند تا از نابودی ساختار منسجم جامعه پیشگیری شود.

 

باید توجه داشت حل این معضل و احیای صله رحم جامعه را از هر لحاظ و هر آسیبی بیمه نموده و در مقابل خطرات و آسیب های بزرگ از جمله دین گریزی و طلاق و اختلافات خانودگی و اعتیاد صیانت می کند؛ مسئولان فرهنگی باید در این اصول مسلم دینی هزینه و از کارشناسان دینی دعوت کنند تا به ایده پردازی اقدام و این ایده هارا عملی کنند و از تقلید از فرهنگ های غربی در حل مشکلات بشدت پرهیز نمایند. چنانکه امیر مومنان (ع) فرمودند: «وقتی در معرض آسیب های بزرگ و شبهات قرار گرفتید به دامن قرآن و اهل بیت(ع) پناه ببرید»؛ پناهنده شدن به قرآن یعنی عمل به فرامینی که داده که از جمله مهمترین های آن صله رحم است.
 

کد خبر 697027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha