نوروز؛ موسم دل تکانی از کدورت ها/عواقب کینه ورزی برای سبک زندگی

خبرگزاری شبستان: طبیعتا خانواده هایی که مبنای رفتاری شان ایمان باشد و در سبک زندگی خود تلاش کنند تا بر طبق سیره ای که ائمه(ع) بر آن تاکید کرده اند، رفتار کنند، درگیر کدورت و کینه نمی شوند.

حجت الاسلام محمدحسین توانایی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در مورد اهمیت مهربانی و آشتی در سال جدید گفت: همان طور که با فرارسیدن بهار، طبیعت دچار دگرگونی می شود ما نیز باید چنین باشیم. 

 

وی گفت: در روایات اشاره به فصل بهار شده است، همچنین نسبت به عید نوروز نیز در لسان اهل بیت(ع) مطالب متعددی بیان شده و این ایام مورد تایید آن بزرگواران علیهم السلام است، بنابراین باید بهار و عید را فرصتی بدانیم برای فراموش کردن کدورت ها و آشتی با کسانی که شاید از آنها دلخوری داریم.


وی ادامه داد: فصل بهار فصل شکوفایی است، لذا ما نیز از طبیعت این درس را بگیریم و تبیعت کنیم و به تزکیه درونی خود پرداخته و اگر کدورتی از دیگران داشته ایم را فراموش کرده و از در آشتی با آنها درآییم.

 

توانایی تصریح کرد: تجلی رفتار و کردار انسانی به آن است که در شرایط مختلف بتواند بهترین واکنش را داشته باشد، اگر کدورتی در میان است کینه ها را کنار گذاشته با تمسک به ظرفیت والایی که خداوند در اختیار هر انسانی قرار داده است، راه مهر و مودت را پیش بگیرد که این مهم میسر نمی شود مگر آنکه انسان بتواند یک زندگی ایمانی را در پیش بگیرد و نسبت به معنویات بی توجه نباشد.
 

این استاد دانشگاه افزود: تقویت رویکرد خوشبینی نسبت به مسایل، دوری از قضاوت های ناگهانی، تحقیق در مورد صحت بسیاری از حرف و حدیث هایی که سبب کدورت می شود نیز می تواند از عواملی باشد که در رفع کدورت ها والبته پیشتر از آن در عدم ایجاد کدورت موثر است.


 
وی تصریح کرد: طبیعتا خانواده هایی که مبنای رفتاری شان ایمان باشد و در سبک زندگی خود تلاش کنند تا بر طبق سیره ای که ائمه(ع) بر آن تاکید کرده اند، رفتار کنند، در این زمینه موفق بوده و درگیر کدورت نمی شوند، ضمن اینکه با این شیوه رفتاری قطعا فرزندان نیز تاثیر می پذیرند و این گونه تربیت می شوند که با دیگران مدارا کنند. 

 

وی با اشاره به عواقب سوء کینه ورزی در زندگی گفت: کینه نه تنها روح که جسم انسان را فرسوده می کند، همواره توصیه شده است که نسبت به یکدیگر کینه نداشته باشید، از نظر من یکی از عواملی که سبب می شود افراد کینه توز نشوند این است که هر فرد تلاش کند که اولا قانع باشد تا حسادت سبب ایجاد کدورت و نهایتا بحث و مرافعه و کینه نشود، از سوی دیگر عدم تجسس در زندگی دیگران نیز از عوامل موثری است که مانع کدورت می شود.


توانایی در پایان خاطرنشان کرد: امروز و در شرایطی که فضای مجازی در حوزه فرهنگ جولان می دهد، دید و بازدیدهای نوروزی سبب می شود تا سنت ها و فرهنگ دینی زنده شود و افراد به جای آنکه در فضای مجازی با یکدیگر احوال پرسی کنند به دیدار هم رفته و دیداری تازه کنند و از هرگونه خبر و صحبت بیهوده ای دور باشند و در عوض در جمع خانوادگی حضور یابند.

کد خبر 697037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha