ضرورت های ماه مبارک رمضان/ انسان در ماه رمضان به هویت اصلی خود  بازمی گردد

خبرگزاری شبستان: استاد اخلاق حوزه علمیه به بیان ویژگی های ماه رمضان پرداخت و گفت: تفکر، توبه، کنترل زبان و دوری از پرخوری از ضرورت های ماه رمضان است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری استاد اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به اینکه ماه رمضان ماهیت خاص خود را دارد، گفت: انسان باید در ماه های رجب و شعبان مقدمات ورود به ماه رمضان را مهیا کند تا ورود وی به این ماه مبارک یک ورود احساسی نباشد بلکه ناشی از معرفت باشد.

 

وی افزود: انسان باید خودش را بشناسد و ماه رمضان این خصوصیت را دارد که انسان را به خودش می شناساند. انسان در ماه رمضان به هویت اصلی خود که الهی است، بازمی گردد و می تواند خود را بشناسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری تصریح کرد: اگر انسان در ماه مبارک رمضان روزه می گیرد ولی خودش را نشناسد، چیزی عایدش نمی شود زیرا ماه رمضان برای شناسایی انسان است. روزه دار به سه قسمت عام و خاص الخاص و خاص الخواص تقسیم می شود و روزه داری که فقط روزه می گیرد و غذا نمی خورد یک روزه دار عام است.

 

وی ادامه داد: روزه داری که خدا با او کار دارد و می تواند خودش را پیدا کند به مرحله خاص الخاص می رسد و اعضای جوارح وی نیز روزه می گیرند. روزه داری که غیبت کند و عصبانی شود و تهمت بزند یک روزه دار واقعی نیست و خود و ماهیت الهی خود را نشناخته است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: روزه داری که ماهیت الهی خود را پیدا کند در مرحله خاص الخاص قرار می گیرد و اعضا و جوارح وی نیز روزه می گیرند. فردی که خودش را می شناسد سپس خدا را خواهد شناخت.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری تصریح کرد: کسی که در ماه های رجب و شعبان مقدمات ورود به ماه رمضان را فراهم کرده باشد و خود و خدایش را شناخته، خودش را دریافته و به اصلاح نفس خود بپردازد، به مرحله خاص الخواص رسیده و هیچ چیزی جز خدا در دلشان نیست.

 

وی با اشاره به اینکه چنین افرادی تجلی این مطلب را در ماه مبارک رمضان می بینند، ادامه داد: ماه رمضان برای افراد بر اساس زمینه های قبلی، متفاوت است و انسان ها را به خودشان نشان می دهد که چگونه باید باشید.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه از تفکر به عنوان یکی از مهمترین کارها در ماه مبارک یاد کرد و گفت: انسان باید به خود برگردد و ببیند که من چه هستم؟ ماه مبارک رمضان سبب می شود تا انسان واقعا انسان شود، انسان های واقعی به مرحله فرشته رسیده و فرشته نیز به مراتب بالاتر دست یابند و این خاصیت ماه مبارک رمضان است.

 

وی تفکر را نیازمند خلوت دانست و تأکید کرد: تفکر را نمی شود در شلوغی انجام داد یعنی انسان هم کارهای روزمره را انجام دهد و هم تفکر کند. در ماه مبارک رمضان باید حتی به مدت 10 دقیقه هم یک خلوت برای خود پیدا کنند و به تفکر بپردازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری با اشاره به اینکه انسان با عقل کار می کند نه با حرف دل، افزود: انسان باید تفکر کند که ویژگی های انسان چیست؟ آیا خوردن و خوابیدن و محبت کردن ویژگی و نمود انسان است؟ اینها اشتراک بین انسان و حیوان است و نمی توان گفت که این مسائل از نمودهای انسان است.

 

وی خاطرنشان ساخت: ماه مبارک رمضان سبب می شود تا انسان به عقل خود دست یابد. انسان باید تفکر کند که چرا به دنیا آمده ام و هنگامی که از دنیا بروم چه جوابی برای آن دنیا خواهم داشت.

 

استاد اخلاق حوزه از توبه به عنوان یکی از موارد مهم در ماه رمضان یاد کرد و گفت: انسانی باید در ماه رمضان از آنچه اشتباه کرده است توبه کند زیرا ماه رمضان درصدد نشان دادن موارد صحیح است. اگر اشتباه تکرار شود، ثابت می شود که همان انسان غافل است و به مرحله توبه نرسیده است.

 

وی ادامه داد: سکوت و کنترل زبان از مسائل مهم در ماه مبارک رمضان است زیرا انسان عاقل قبل از اینکه حرف بیندیشد، تفکر کند. اکثر مشکلات انسان از زبان ناشی می شود و بسیاری از مشکلات خانوادگی نیز از این مسائل نشأت می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری تأکید کرد: کسانی که به جایگاه معنوی رسیده اند بر اساس نیاز سخن می گویند یعنی اگر نیاز باشد که 5 جمله بگویند هیچگاه 10 جمله نخواهند گفت. سکوت بجا نمودار شخصیت انسان است و امام علی(ع) می فرماید شخصیت هر کسی زیر زبانش مخفی است.

 

وی با اشاره به اینکه عدم کنترل زبان یکی از شاخصه های اهل جهنم است، بیان داشت: یکی از مسائل بسیار مهم در ماه مبارک رمضان اینست که روزه دار زبان خود را کنترل کند یعنی حرفی که می زند گناه نباشد، سخنان وی بیهوده نباشد و پرگویی نیز نکند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: یکی از مسائلی که در ماه مبارک رمضان به انسان معنویت می دهد سحرخیزی و عبادت در بخشی از شب است و در این ساعات به مناجات و تجهد بپردازد. انسان در این زمان متوجه خود و ماه مبارک رمضان و خدا می شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه بر لزوم دوری از پرخوری تأکید کرد و افزود: انسان در ماه رمضان از شهوت و غضب و شکم که هویت حیوانی است، دور می شود و به این نتیجه می رسد که بنده خداست نه بنده شهوت و شکم. هوای نفس و شیطان و دوست های ناباب و دنیاطلبی و نفس اماره در ماه مبارک رمضان به انسان نشان داده می شود و باید روی این مسائل کار شود به اهداف مورد نظر در این ماه مبارک دست یابد.

 

وی ذکر مستمر را بسیار مهم توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: انسان باید در ماه رمضان متوجه باشد که همیشه ذکر خداوند گوید و همواره خود را در برابر محضر خدا ببیند و روز قیامت را بسیار نزدیک بداند. احیاء اللیل یعنی احیای قلب و احیای قلب نیز با فکر و ذکر حاصل می شود که در ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 706024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha