روزه، تقوای عمومی و اجتماعی را افزایش می دهد/ معنویت رمضان وکاهش ناهنجاریها در جامعه

خبرگزاری شبستان:عضوهئیت علمی دانشگاه پیام نور قم گفت: روزه گرفتن یک تقوای عمومی و اجتماعی است و درماه مبارک رمضان افراد یاد می‌گیرند برای ماه‌های آینده آگاهی بیشتری کسب و این تمرین تقوا مسیر دوری از گناه را برای انسان هموار می‌سازد.

حجت الاسلام محمد رضا ضمیری عضو هیات علمی دانشگاه  پیام نور قم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان و اثرات تربیتی روزه گفت: روزه از جمله عباداتی است که کارکردهای اجتماعی و تربیتی ارزنده ای برای انسان دارد.

 

وی افزود: تمرین برای تقوا و پاکدامنی مهمترین اثرتربیتی روزه است چرا که اگر فردی بخواهد درهرچیزی خبره و توانمند شود نیاز به تمرین دارد که اگر نتواند آن را انجام دهد موفق نخواهد.

 

عضوهیات علمی دانشگاه پیام نورقم ادامه داد:انسان برای اینکه بتواند درطول سال روح تقوا را درخود نهادینه ودرمقابل گناه مقاومت داشته باشد ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تمرین تقواست.

 

حجت الاسلام ضمیری تصریح کرد: درماه مبارک رمضان افراد یادمی‌گیرند برای ماه‌های آینده آگاهی بیشتری کسب کنند و این تمرین تقوا مسیر دوری از گناه را برای انسان هموار می‌سازد.

 

وی اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ماهی است که غذا و آشامیدنی و لذات جسمی برای انسان کمتر بوده و بهترین زمان برای کسب فیوضات معنوی  برای انسان است.

 

عضوهئیت علمی دانشگاه پیام نورقم یادآورشد: نزدیک سازی طبقات اجتماعی به هم با توجه به اینکه درهرجامعه ای افراد به لحاظ مادی، شخصیت و حقوقی دررده‌های ضعیف و یا سطح بالا قراردارند از دیگر فرآیندهای روزه گرفتن است چرا که در این ماه تمام اعضای جامعه از غنی و فقیر در یک طبقه و یکسان می‌شوند.

 

رمضان بهترین فرصت برای درک نور معرفت و ایمان است

حجت الاسلام ضمیری خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از اثرات تربیتی روزه ایجاد فرصت مناسب برای عبادت است هرچند انسان درطول سال همواره به عبادت مشغول است اما ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است که انسان بهترمی‌تواند با قرآن، نماز و عبادات دیگرارتباط برقرار کرده و روح عبادت، تقوا و بندگی را تجربه کند.

 

عضوهئیت علمی دانشگاه پیام نورقم اذعان کرد: روزه تنها بحث خوردن و آشامیدن نیست بلکه مقدمه ای است که انسان را به سمت دوری از دغدغه ها می ‌کشاند و این مقدمات ومأخرات است که انسان فرصت بهتری برای‌ عبادت و رقت قلب بیشتری جهت درک نور معرفت و ایمان پیدا می‌کند.

 

حجت الاسلام ضمیری ادامه داد: قرآن تنها کتاب آسمانی است که تحریف نشده و تنها کتابی است که خدا درآن با بشرصحبت کرده است و مسیر هدایت را برای انسان روشن ساخته است و انسان می‌تواند با توجه به آیات، مفاهیم و تفاسیر قرآنی بهره مندی لازم را از این ماه کسب کند.

 

وی افزود: فرصت خودسازی وخودشناسی دیگراثرات تربیتی اجتماعی ماه مبارک رمضان است که انسان به خود مراجعه کرده ونوعی حسابرسی از اعمال و رفتارخود داشته باشد که اگرکسی عیوب خود را شناسایی و در مسیر اصلاح آنها بکوشد بزرگترین نعمت را دردست خواهد داشت.

 

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور قم اذعان کرد: انسان باید روی اعمال خود دقت نظرداشته باشد وازفرصتهایی همچون ماه رمضان برای تربیت نفس خود استفاده کند.

 

وجود روحیه معنوی درماه رمضان باعث کاهش ناهنجاریها در جامعه می شود

حجت الاسلام ضمیری ابراز داشت: در برخی برهه‌های زمان بیشتر کجروی های اجتماعی زمینه‌ای برای  ظهور و بروز پیدا می‌کنند و سبب می‌شود دزدی، جنایت، خیانت و ..حاکم ‌شود اما در ماه مبارک فضا به گونه ‌ای تغییر می‌یابد که مردم انگیزه کمتری برای گناه پیدا می‌کنند.

 

وی بیان کرد: حتی افرادی که کج رو و ناهنجار اند سعی می‌کنند خود را با این شرایط وفق دهند و اعمال خلافشان کاهش داشته باشد که اگر روحیه معنوی در جامعه وجود داشته باشد‌ خواه‌ ناخواه تاثیربسزایی درعملکرد افراد می‌گذارد.

 

عضوهئیت‌علمی دانشگاه پیام نورقم با بیان اینکه گرفتن روزه سبب تقوای عمومی و اجتماعی می‌شود اظهار داشت: روزه یک تقوای عمومی و اجتماعی است که وقتی همه روزه می‌گیرند این تقوای عمومی درجامعه حاکم می‌شود و اگر مردم ارزش ماه رمضان را می دانستند دلشان می خواست ماه رمضان یکسال ادامه داشته باشد.

 

حجت الاسلام ضمیری ادامه داد: مردم در ماه مبارک رمضان نسبت به هم  درک متقابل پیدا کرده و مهربان می‌شوند و این امر یکی از اثرات تربیتی ماه رمضان است که دلها را به هم نزدیک می کند و باید سعی کنیم این امراجتماعی را‌ افزایش و به حقوق هم احترام بگذاریم.

 

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نورقم یادآورشد: روزه یک لذت شادمانی برای مؤمنین ایجاد می‌کند که نباید از اثرات آن غفلت کند با توجه به اینکه جامعه همواره دچار تنش و گرفتاریست، رمضان می تواند فرصتی برای ایجاد محبت ودوست داشتن و افزایش درک متقابل افراد از یگدیگر باشد.

 

حجت الاسلام ضمیری گفت: جوانان و خانواده ها باید با توجه به اثرات مهم تربیتی،فرهنگی و اجتماعی ماه مبارک رمضان سعی کنند بهره  لازم را از این ماه ببرند و در مسیر تربیت نفس و روح خود تلاش کنند.

 

کد خبر 706696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha