اندیشه‌های آزادی خواهانه شیخ محمد خیابانی تبیین شود

محمدپور گفت: مشروطه، جریان آزادی خواهی ملت ایران بود و شیخ محمد خیابانی در انسجام بخشی به مجاهدان این دوره نقش محوری داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز به همراه جمعی از نمایندگان مجلس و متولیان نهادهای فرهنگی استان در بازدید از خانه موزه شیخ محمد خیابانی در تبریز اظهار داشت: مشروطه، جریان آزادی خواهی ملت ایران بود و شیخ محمد خیابانی در انسجام بخشی به مجاهدان این دوره نقش محوری داشت.

محمد محمدپور خاطرنشان کرد: لازم است در این مقطع اندیشه ها و حقیقت مبارزات این شخصیت برجسته تاریخ ایران که در فضای غبار گرفته در هاله ای از ابهام مانده است، از طریق این خانه - موزه شفاف و به پژوهشگران و علاقه مندان تاریخ ایران تبیین شود.

وی ادامه داد: با راه اندازی این خانه موزه، جوانان و نسل های آینده می توانند هم با ابعاد شخصیت، اوصاف، اندیشه ها، فعالیت ها و مشکلاتی که این شخصیت در آن دوران متحمل شده است، آشنا شوند.

محمدپور تصریح کرد: این خانه یادگار شیخ محمد خیابانی بوده و قدم به قدم حضور فیزیکی این شخصیت در این خانه را در ذهن ها متبادر می کند و می تواند الهام بخش اندیشه های آزادی خواهی وی به نسل های آتی شود.

گفتنی است، خانه تاریخی شیخ محمد خیابانی در سال های پایانی دوره قاجار ساخته شده و در مرکز تبریز واقع شده است و این شخصیت تاریخ ملی ایران 10 تا 15 سال آخر عمر خود را در آن زیسته بود.

این خانه در یک طبقه ساخته شده و شامل 2 حیاط اندرونی و بیرونی است و بنای آن با حیاط بیرونی توسط 2 ورودی ارتباط دارد که در امتداد این درها 2 راهرو دسترسی به سالن اصلی ( طنبی) و اتاق های جانبی را امکان پذیر می کند.

کد خبر 727591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha