جشنواره «روستا و عشایر دوستدار کتاب»، گامی موثر در جهت عدالت فرهنگی در مناطق مختلف کشور

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اهمیت برگزاری طرح های کتابخوانی گفت: جشنواره «روستا و عشایر دوستدار کتاب»، گامی موثر در جهت عدالت فرهنگی در مناطق مختلف کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، سید خلف حوتی نژاد، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در نشست ستاد « روستاها و عشایر دوستدار کتاب » شهرستان تفت ضمن گرامیداشت سالروز شهادت اباعبد الله الحسین و همچنین شهادت تعدادی از مظلومان در حادثه تروریستی اهواز گفت: این اتفاق ناگوار و حادثه تروریستی بار دیگر نام وطن زخمی و دلخونین ایران را زخمی تر کرد که امیدواریم با اتحاد و غیرت از مردان این سرزمین، هر روز مقاوم تر در مقابل دشمنان قرار گیریم.

 

وی افزود:بعد از جنگ جهانی دوم با بررسی ها، مشخص شد که با دور شدن از فرهنگ شاهد جنگ و خونریزی خواهند شد که در این راستا یونسکو ایجاد می شود و کشورهای دنیا نیز توسعه فرهنگی را در دستور کار خود قرار می دهند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد که بسیاری از کشورها در فرهنگ خود موفق نبوده اند که دلایل متعددی از جمله ضعف مدیران و عدم همکاری ها داشته است اما بخش مهمی از دلایل این شکست ها توسعه برون زا بوده است.

 

حوتی نژاد تصریح کرد: کشور ایران دارای شاخص هایی از جمله ایرانیت و اسلامیت دارد که می توانیم در بستر فرهنگی خود ساختار فرهنگی خود را رشد دهیم و به همین خاطر ما باید جامعه را به سمت آگاهی برسانیم تا به فرهنگ و شاخص های خود برسد که یکی از این حوزه های فرهنگی برای توسعه، رشد شاخص های کتاب و کتاب خوانی است.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: ما باید فضایی را شهر ایجاد کنیم که تمامی شهروندان ما از ظرفیت های فرهنگی بهره مند شوند.

 

حوتی نژاد خاطرنشان کرد: ما باید جامعه ای داشته باشیم که با مطالعه و اهل دانش و دانش پژوهشی باشد و شاخص های خود را در این بخش گسترش دهیم.

 

وی افزود: ما باید به گونه ای فعال عمل کنیم که اگر کتابخانه و کتاب داریم، کتابخوان نیز داشته باشیم.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: وزارت کشور و وزارت ارشاد ماموریت روستاها و عشایر دوستدار کتاب را در دست گرفته اند تا بتوانند عدالت فرهنگی را در جامعه داشته باشند و روستاها و حتی مناطق مرزی نیز از آن برخوردار شوند.

 

حوتی نژاد تصریح کرد: اهمیت این جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به گونه ای است که به روستاها توجه داده شود و شاخص های فرهنگی را در این بخش های نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: گروه ها و تشکل ها به عنوان حلقه های گمشده باید مباحث فرهنگی در زمینه کتاب و کتابخوانی را دنبال کنند و در این راستا نیز گروه های را باید آماده کنیم که علاوه بر گسترش مطالعه به بخش های کتاب کودکان و نوجوانان نیزتوجه داشته باشد.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: جام باشگاه های کتابخوانی در جهت توجه به کودکان و نوجوانان  به عنوان آینده سازان طراحی شده است زیرا اگر کودک و نوجوان کتابخوان داشته باشیم در آینده دغدغه های خود را کمتر خواهیم داشت و آگاهی در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد.

 

حوتی نژاد خاطرنشان کرد: تفت از شهرهای پیشرو در بحث پایتخت کتاب بوده است و پا به پای شهر یزد در این زمینه فعال بوده است و هم اکنون نیز انتظار داریم که در پایتخت کتاب و روستای کتاب فعال تر عمل شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت:در سال 96 تعداد روستاها و عشایر دوستدار کتاب از 119 طرح استانی تعداد 54 طرح ها مربوط به این شهرستان بوده است که این نشان دهنده فعال بودن تفت است.

 

حوتی نژاد خاطرنشان کرد:کانون های پرورش فکری، بسیج، کانون های مساجد، مدارس به عنوان بخش هایی هستند که می توانند در این زمینه گام های موثر داشته باشند و در زمینه کتاب و کتابخوانی فعال شوند.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: ما هر ساله روستای نمونه داشته ایم که ابراهیم آباد، شمسی از جمله روستاهای برگزیده ما بوده است و امیدواریم امسال شهرستان تفت نیز این امر گسترش پیدا کند.

کد خبر 730194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha