آیت الله مصباح: تبیین خط امام(ره)، تبیین خط اسلام است

آیت الله مصباح یزدی گفت: برای فهم ارتباط دین با رسانه باید دین را بشناسیم و دین را به طور صحیح معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم,  آیت الله مصباح یزدی امروز(5دی)در همایش دین و رسانه که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد،به تفسیر معنای دین پرداخت و گفت: اصول دین در واقع ریشه های دین هستند اما نه به معنای ساده ای که همگان از آن برداشت می کنند بلکه هستی شناسی, انسان شناسی و معرفت شناسی نمادی از اصول دین هستند که نگرش انسان متدین با یک فرد بی دین در این موارد متفاوت است.

 

علامه مصباح یزدی با اشاره به حوزه ارزش ها و باید و نباید ها گفت: هنوز بشر نتوانسته خوب و بد را تشخیص دهد بلکه ملاک خوب و بد را یک قرارداد اجتماعی تلقی می کند یعنی یک امر می تواند در زمانی بین مردمی خوب تلقی شود و در زمان دیگری بین همان مردم امر بد و منفی تلقی شود.

 

وی با اشاره به تلقی دین از خوب و بد گفت: دین، خوبی و بدی را یک واقعیت و نه یک قرارداد می داند و ارزش ها را وجه تمایز حیات انسانی انسان با حیات حیوانات می داند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص مسائل مربوط به احکام نیز اظهار داشت: احکام فقط نماز و روزه نیست، بلکه از منظر دینی همه رفتارهای ارادی انسان دارای حکم شرعی هستند، پس همه رفتارهای انسان در چارچوب شرع قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به موضوع همایش، مبنی بر ارتباط دین و رسانه گفت: برای پاسخ به این سئوال باید برداشت از دین مشخص شود، یعنی اگر قرار باشد دین را تنها در مسائل شرعی مثل نماز و روزه خلاصه کنیم در این صورت کار صدا و سیما بسیار راحت شده و با پخش نماز جماعت و مراسم عزاداری از صدا و سیما و جلب رضایت مردم برای ارتباط دین و رسانه کفایت می کند.

 

آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: اما رسانه ای که بر مبنای هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی صحیح باشد تنها برای رضایت و شادی مردم در این دنیا کار نمی کند، بلکه خود را مسئول می داند تا شادی ابدی انسان ها را فراهم کند.

 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه دنیا دار عمل و آخرت دار حساب و برداشت نتایج اعمال دنیاست، گفت: در این صورت همه مسئولان فرهنگی و به ویژه صدا و سیما خود را فقط در برابر یک مقام مافوق مسئول نمی بیند بلکه خود را نسبت به خدا مسئول دانسته و تنها برای شادی چندساله مردم تلاش نمی کنند و تلاش خود را برای تأمین سعادت ابدی مردم قرار می دهند.

 

وی با اشاره به اینکه ابتدا باید خود معنی دین را بفهیمیم و بعد مردم را نیز آگاه کنیم ادامه داد: امام همواره در سخنرانی های خود از اسلام ناب دم می زدند و شهدا نیز در وصیت نامه هایشان از اسلام سخن گفتند، پس باید اسلام واقعی را شناخت تا مورد دیگری را به نام اسلام برای ما جایگزین نکنند و سعی کنیم آنچه امام خمینی(ره) در پی آن بود را به مردم معرفی کنیم.

 

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه تبیین خط امام، تبیین اسلام است گفت: هیچ نهادی در این خصوص نمی تواند از صدا و سیما موثر تر باشد و باید با رعایت اصول روانشناسی تربیتی، مردم به سوی دین سوق داده شوند.

 

در پایان این مراسم نیز از برترین های پژوهش در زمینه دین و رسانه تقدیر به عمل آمد.

 

پایان پیام/ 

 


 

کد خبر 7476

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha