قیمت منطقی هر کیلو گوشت قرمز ۵۵ هزار تومان است

فتحی با اشاره به این‌که قیمت منطقی هر کیلو گوشت قرمز ۵۵ هزار تومان است، گفت: این‌که در بازار فراتر از این قیمت به فروش می‌رسد، حاکی از گران فروشی صنف مربوطه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «اکبر فتحی» در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارایه گزارشی از خدمات این سازمان در استان پرداخت و اظهار داشت: همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی از 75 پروژه با اعتبار 130 میلیارد تومان بهره برداری خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این پروژه ها در شهرهای مختلف استان در زیربخش های مختلف کشاورزی شامل آب و خاک، دامداری، شیلات، توسعه کشت گلخانه‌ای، مرغداری و فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی اجرا شده است، افزود: شعار دهه فجر امسال «چهل سال بالندگی، امنیت غذایی، کشاورزی دانش بنیان و بهره‌ور» است.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در دنیا عمده مصرف کننده آب می باشد ولی آمار و ارقام اعلامی در خصوص مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی نادرست است چرا که  وسایل اندازه‌گیری آب شرب موجود است ولی متاسفانه مصرف آب در بخش فضای سبز و انتقال آب‌های ناشی از بارش به دریاهای آزاد و آب تبخیر شده در پشت سدها را جزو مصرف بخش کشاورزی محسوب می کند، که این امر درست نیست.

فتحی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت گلخانه‌ای، تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی و انتقال آب با لوله  از جمله اولویت های سازمان جهاد کشاورزی برای مدیریت بهینه مصرف  آب می باشد.

وی با اشاره به اینکه در طول 5 سال باید 40 درصد از آب مصرفی بخش کشاورزی با این طرح‌ها کاهش می‌یافت ، ادامه داد: ادعای ما این است که ما کاهش سالانه 8 درصد مصرف آب را به صورت صد در صدی انجام داده ایم در حالی که سایر سازمان‌ها به تعهدات خود هنوز عمل نکرده اند، ضمن اینکه در همه حوضه‌های آبریز این استان حساسیت کنترل مصرف آب وجود دارد و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شدیدتر است.

حراست از 180 هزار هکتار جنگل با 300 کارمند منابع طبیعی ممکن نیست

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر موضوع قطع درختان جنگل‌های ارسباران و قره داغ با بیان اینکه حفظ و حراست از 180 هزار هکتار جنگل و 2میلیون و پانصد هزار هکتار مرتع با 300 کارمند منابع طبیعی ممکن نیست تصریح کرد: با طرح موضوع توسط امام جمعه محترم تبریز ، مردم به موضوع حساس شده و زمینه مناسبی جهت حفظ و صیانت از جنگل ها به عنوان سرمایه ملی فراهم شده است.

فتحی ادامه داد: برای رسیدگی به موضوع قطع درختان ارسباران اکیبی از وزارتخانه، استانداری آذربایجان‌شرقی و نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعزام شدند ؛ البته نباید ادعا کنیم که هیچگونه قطع انجام نمی‌گیرد ولی اکثر آنها در راستای اصلاح باغات و طرح اقتصادی بودن آن بوده که خودمان پیش‌بینی کرده‌ایم که قطع شده‌اند.

وی توضیح داد: برای اقتصادی کردن باغات باید تعدادی از درختان که توجیه اقتصادی ندارند، قطع شود و این طرح جزو برنامه های سازمان می باشد، ولی به علت اینکه در گذشته، درختان قطع شده ارزشی نداشت کسی توجه نمی‌کرد  ولی درحال حاضر این درختان قطع شده به مبلغی به‌فروش می‌رسد که درراستای اصلاح وجایگزینی باغات انجام می گیرد.

قیمت منطقی هر کیلو گوشت قرمز ۵۵ هزار تومان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: جهاد کشاورزی به سهم خود که تامین کننده نهاده و محصول کافی در بازار است وظیفه خود را  به خوبی اجرا کرده است، اما نظارت بر عرضه محصولات کشاورزی و دامی و غیره در بازار بر عهده نهاد دیگری است که باید نظارت خود را اعمال کند.

فتحی با بیان اینکه قیمت تمام شده مرغ زنده هر کیلوگرم 8500 تومان می باشد گفت: فروش به قیمت 10 هزار تومان مرغ زنده، گران فروشی است، وظیفه ما تولید و رساندن به مرحله عرضه است که محصولات به وفور وجود دارد ولی باید مسئولین نظارت بر عرضه محصولات در مورد فروش بیش از قیمت مذکور کنترل لازم را اعمال نمایند.

وی با اشاره به این‌که قیمت منطقی هر کیلو گوشت قرمز ۵۵ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: این‌که در بازار فراتر از این قیمت به فروش می‌رسد، حاکی از گران فروشی صنف مربوطه دارد، البته تاکنون 1300 تن گوشت منجمد و 300 تن گوشت گرم برای تنظیم بازار توزیع شده است.

وی هم چنین یکی از مشکلات بخش کشاورزی را ضایعات محصولات کشاورزی دانست و گفت: برای کاهش این ضایعات، افزایش ضریب مکانیزاسیون در مراحل کاشت، داشت و برداشت یکی از راه هاست، ضمن اینکه استفاده از ارقام اصلاح شده بذور هم می‌تواند در کاهش آن موثر واقع شود.

صادرات 195 میلیون دلار محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه میزان صادرات محصولات کشاورزی استان، به کشور های روسیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و امارات است، خاطرنشان کرد: میزان صادرات در 9 ماهه اول سال جاری بالغ بر 195 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد افزایش داشته است.

فتحی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه برای همه به یک اصل تبدیل شده است، گفت: چراکه اگر احیا نشود حداقل ۱۴ میلیون نفر تحت خطر خواهند بود و ادامه داد: تنها ۳۵ درصد از اعتبارات دریاچه تخصیص یافته است و با این وضع نباید انتظار تحقق همه تعهدات به صورت کامل را داشت ولی با این وجود ما وظایف خود را انجام دادیم.

کد خبر 763049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha