۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه تبریز بومی هستند

مجیدی با بیان این‌که ۴۸ درصد دانشجویان پسر و ۵۲ درصد دختر هستند، گفت: ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه تبریز بومی و مابقی غیربومی یا خوابگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «رضا مجیدی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پیشرفت‌های دانشگاه تبریز طی 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دانشگاه تبریز بعد از انقلاب به خاطر دستاوردهای که داشته هم اکنون دانشگاه اول منطقه، جزو 13 دانشگاه برتر کشور و 200 دانشگاه برتر دنیا است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه بزرگترین دستاورد انقلاب را در دانشگاه‌ها، ایجاد اعتماد بنفس در دانشجویان و اساتید عنوان کرد و اظهار داشت: امروز 12 استاد فقط از دانشگاه تبریز جزو یک درصد اساتید برتر جهان است و 5 استاد جزو دانشمندان جهان اسلام بوده و 65 مخترع از این دانشگاه، فناور برتر کشور هستند.

رییس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب دانشگاه تبریز حدود 7900 دانشجو داشت، یادآور شد: امسال 23 هزار نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد بیش از 40 درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی است.

تحصیل ۲۰۴ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز

وی همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر 204 دانشجوی خارجی در رشته های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد: هم اکنون بیش از 800 نفر هیات علمی در دانشگاه تبریز مشغول به فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی است که از این تعداد هم ۵۰ درصد آنها دارای رتبه استادی و دانشیاری هستند.

مجیدی با اشاره به نقش پیروزی انقلاب اسلامی در توسعه دانش و دانشگاه‌های کشور، افزود: ۱۲ استاد دانشگاه تبریز در جمع دانشمندان یک درصد قرار گرفته و پنج نفر از اساتید این دانشگاه جزو دانشمندان جهان اسلام هستند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال جنگ تحمیلی تصریح کرد: تمام برنامه‌های انقلابی در دانشگاه تبریز از سال 56 و توسط مجموعه کوچک حدودا 20 نفره که در کنار سایر جریان‌ها فعالیت می‌کردند، اجرا می‌شد، و در همین راستا این دانشگاه جزو اولین دانشگاهی بود که تا بعد از پیروزی انقلاب تعطیل و انقلاب فرهنگی نیز از دانشگاه تبریز شروع شد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به شهادت 22 تن از دانشجویان و کارمندان دانشگاه تبریز در حمله هوایی رژیم بعثی، اضافه کرد: دانشگاه تبریز قبل و بعد از انقلاب در مسایل فرهنگی و اجتماعی کشور جزو دانشگاه های پیشگام بوده است.

وی با اشاره به راهبرد این دانشگاه در عرصه جهانی نیز افزود: قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر دنیا از جمله برنامه های کلان این دانشگاه است به طوریکه در این راستا هم کنون با 153 دانشگاه دنیا تفاهم نامه همکاری داریم و اولین دانشگاهی در ایران هستیم که در اتحادیه دانشگاه‌های جهان عضو شدیم و این نشان از اهمیت و توانمندی این دانشگاه از دیدگاه‌های بین المللی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز عمده‌ترین مشکل دانشگاه ها را نگرش‌های خاص عنوان کرد و گفت: برای ورود به دانشگاه‌های نسل سومی باید نگرش‌ها نسبت به دانشگاه عوض شود، زیرا که با دیدگاه‌های قدیمی نمی‌توان به این مهم رسید.

هدف ما ثروت‌زایی و کارآفرینی در دانشگاه‌ها است

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه هدف ما ثروت‌زایی و کارآفرینی در دانشگاه‌ها است به طوریکه در حال حاضر دانشگاه‌ها به سمت این موضوع حرکت کرده‌اند، خاطر نشان کرد: سوق دانشگاه ها به کارآفرینی نیاز به زیرساخت دارد، و از این رو باید در این خصوص گام های موثری برداشت و ناگفته نماند، پیشرفت دانشگاه‌ها در زمان‌های تحریم به وقوع پیوسته است به طوریکه ایران با وجود چنین محدودیت‌هایی در زمینه نانو رتبه چهارم را دارد.

وی وجود دانشکده‌های بسیار را برای این دانشگاه یک چالش دانست و گفت: این دانشگاه ۲۱ دانشکده و ۱۰ پژوهشکده و مرکز پژوهشی دارد که قدری دانشگاه را سنگین کرده است، از این رو پیگیر برنامه چابک‌سازی دانشگاه هستیم.

مجیدی با بیان اینکه در سال های اخیر دانشگاه های کشورمان در زمینه علمی در رشته های مختلف رشد خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: نمونه بارز این امر دانشگاه تبریز است که هم اکنون جزو دانشگاه برتر کشور است و در تلاش برای ورود به ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است که البته این دانشگاه در برخی رشته‌ها جزو دانشگاه‌های برتر بین‌‌المللی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد رشته‌های جدید گفت: بیشترین علاقه به ایجاد بین رشته‌ای داریم، چراکه در کل جهان رشته‌های بین رشته‌ای بیشترین کاربرد را دارد و قطعا با دانشکده‌هایی که علاقمند به این رشته باشد، همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه تبریز بومی

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که ۴۸ درصد دانشجویان پسر و ۵۲ درصد دختر هستند، گفت: ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه تبریز بومی و مابقی غیربومی یا خوابگاهی هستند، همچنین حدود ۵۳ واحد شرکت دانش بنیان وجود دارد که دانشگاه از آنها  حمایت می‌کند. 

مجیدی در ادامه به پروژه‌هایی که در دهه فجر سال‌جاری افتتاح می‌شوند اشاره کرد و گفت: دیروز دانشکده دامپزشکی مورد افتتاح قرار گرفت و در هفته‌های آتی مرکز رشد با حضور معاون فناوری ریاست جمهوری افتتاح می‌شود و همچنین در روز های اینده در شهرستان‌های میانه و اهر طرح‌های این دانشگاه به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 763672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha