ویژه برنامه‌های جنبی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی اعلام شد

دبیر علمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی گفت: ویژه برنامه‌های مختلفی در آستانه برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و ادبی پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از کمیته اطلاع‌رسانی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی، «ابوالفضل علیمحمدی» در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت جایگاه پروین اعتصامی در ادبیات ایران زمین اظهار داشت: حکمت و عرفان موجود در اشعار پروین اعتصامی به گونه ای است که تاکنون در تاریخ ادبیات ایران بانوی فرهیخته ای با این نبوغ فکری و شعری نداشته ایم.

وی با بیان این‌که بسیاری از شخصیت های بزرگ مانند علامه دهخدا، علامه قزوینی و ملک الشعرای بهار، پروین را جزو سرآمدهای ادبیات ایران دانسته اند، افزود: با وجود شهرت و محبوبیت پروین در جامعه، هنوز برخی از اشعار پروین وارد بطن جامعه نشده به طوری که حتی جامعه تحصیل کرده نیز آنچنان که باید با اشعار پروین آشنا نیستند.

دبیر علمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با بیان این که تاکنون در زادگاه این شاعر بلند آوازه کشور همایش و کنگره ای در شأن پروین برگزار نشده بود، افزود: البته در تبریز و سایر شهرها همایش ها و گردهمایی هایی برگزار شده بود، ولی جشنواره امسال در تبریز که در گستره بین المللی برگزار می‌شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

علیمحمدی با بیان این‌که ویژه برنامه‌های مختلفی در آستانه برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و ادبی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: دیدار با استاندار آذربایجان شرقی و ارائه گزارش در زمینه اقدام هایی که به منظور برگزاری جشنواره انجام شده از جمله برنامه هایی است که پیش از این اجرایی شد.

رییس انجمن ادبی تبریز با اشاره به نواخته شدن زنگ پروین اعتصامی در پانزدهم اسفند همزمان در سطح مدارس استان گفت: تلاش می کنیم با حضور در مدارس به تبیین شخصیت و مجموعه اشعار پروین اعتصامی بپردازیم؛ ضمن این‌که نشست های ادبی با محوریت شناساندن آثار پروین در دستور قرار گرفته است،

علیمحمدی؛ گلباران آرامگاه مزار پروین در شهر مقدس قم، شعرخوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برپایی نمایشگاه هایی از آثار پروین اعتصامی در سطح کتابخانه های عمومی استان، تولید مجموعه صوتی از اشعار پروین، برگزاری نمایشگاه انجمن خوشنویسان را از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره برشمرد و افزود: انجمن ادبی بانوان نیز با عنوان «پروین اعتصامی» به مناسب برگزاری این جشنواره بین المللی در حوزه هنری استان تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که قرار است گزیده اشعار پروین اعتصامی از سوی بانوان خوشنویس استان طی مراسمی ویژه کتابت شود، افزود: پیش همایش این جشنواره بین المللی نیز 21 اسفند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با حضور اندیشمندان و صاحب نظران برگزار خواهد شد.

دبیر علمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی ادامه داد: همزمان با جشنواره شش جلد کتاب اعم از مجموعه مقالات برگزیده، کتابی برای کودکان برگرفته از اشعار پروین، ترجمه های اشعار پروین اعتصامی به زبان ترکی آذربایجانی، سال شمار تفصیلی، گزیده کتاب شناسی پروین اعتصامی، کتاب جایگاه پروین در شعر معاصر ایران و همچنین پایان نامه های مرتبط با پروین منتشر خواهد شد.

گفتنی است، جشنواره بین المللی پروین اعتصامی به همت انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بنیاد پژوهشی شهریار، اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تبریز، صدا و سیمای مرکز استان و دانشگاه تبریز طی روزهای 24 و 25 اسفند در سالن پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.

کد خبر 770281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha