انجمن‌های ادبی می‌بایست تجلی‌گاه هویت فرهنگی باشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که انجمن‌های ادبی می‌بایست تجلی‌گاه هویت فرهنگی باشند، گفت: انجمن‌های ادبی تشکل‌هایی بسیار قدرتمند در راستای جریان سازی فرهنگی هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، «محمد محمدپور» در نشست هم‌اندیشی دبیران انجمن‌های ادبی استان، با اشاره به نقش و اهمیت شعر به عنوان یک ابزار بسیار قوی برای گسترش فرهنگ،  اظهار داشت: ادبیات در ادوار مختلف نزد ملت‌ها، به عنوان غذای روح  مطرح بوده است و مردم از دیرزمان با آن زیسته و انس داشته‌اند و دامنه گسترده ادبیات هر قوم و ملتی را با فرهنگ های مختلفی که دارند، به نوعی دربر می‌گیرد و با وجود رونق و گسترش ابزارهای ارتباطاتی در عصر کنونی، این جایگاه و اهمیت شعر هم چنان برقرار و پابرجاست و شعر در صورت رعایت برخی اقتضائات می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای رسانه ای قوی مطرح باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، هدف از برپایی این نشست را ارائه گزارش دررابطه با عملکرد انجمن‌های ادبی استان و طرح برنامه‌های انجمن‌های ادبی عنوان کرد و گفت: مجمع دبیران انجمن‌های ادبی استان باید به عنوان شورای سیاست گزاری در حوزه‌ی شعر و ادبیات فعالیت کرده و برنامه‌های راهبردی برای این حوزه ارائه نماید.

محمدپور افزود: بسیاری از شعرای نامدار کشور از  انجمن‌های ادبی این شهر برخاسته اند و امروز نیز باید با تکیه بر این پیشنیه‌ی غنی شعرای نامدار و تاثیرگذار در سطح کشوری و بین‌المللی در انجمن‌های ادبی پرورش یابند.

وی تصریح کرد: دبیران انجمن‌های ادبی می‌بایست جایگاه و اهمیت شعر در مسیر گسترش فرهنگ و  برانگیختن احساسات و ارتقاء سطح آگاهی های  مردم را بشناسند و اگر این شناخت به درستی شکل بگیرد، ادبیات این مرز و بوم بالنده و تاثیرگذار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با اشاره به این‌که انجمن‌های فرهنگی و ادبی  تشکل‌هایی بسیار قدرتمند در راستای جریان سازی فرهنگی هستند گفت: رسالت اداره‌ی کل نظارت بر این انجمن‌هاست و نوع نگاه وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی، ارتباط انجمن با وزارتخانه به واسطه شناسه است تا هر انجمن در عین حال از حمایت‌های ارشاد نیز برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: هر کدام از اصخاب فرهنگ و هنر در رشته های مختلف منشاء برکات زیادی در حوزه فرهنگ و هنر هستند و همه فعالیت ها  و گفتمان هایی که در حوزه فرهنگ شکل می گیرد به عنوان یک کار فرهنگی بزرگ محسوب می شود و این مهم جز با تلاش و همت فعالان حوزه فرهنگ و هنر محقق نخواهد شد و از این رو ضرورت دارد تا نگاهی متوازن به همه‌ی بخش‌های فرهنگ و هنر داشته و  با تقسیم عادلانه‌ی امکانات و منابع از این فعالیت‌ها حمایت کنیم تا شاهد رونق هر چه بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر باشیم.

کد خبر 783283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha