بیمه کارگران ساختمانی در انتظار تامین  اعتبار در مجلس

زدا گفت:چنانچه مکانیزم اجرای بیمه کارگران ساختمانی به آن شکلی که ما دوست داریم،تصویب شود و منابع مالی مناسبی هم برایش لحاظ شود، می توانیم تعداد کارگران ساختمانی را از یک میلیون نفر به بالا افزایش دهیم در غیر این صورت همان میزان را حفظ می کنیم.

«محمد حسن زدا» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های  سازمان برای کارگران ساختمانی در سال جدید گفت: «تغییر قانون» مهمترین اتفاقی است که در حال حاضر در بخش کارگران ساختمانی در مجلس در حال بررسی است.چنانچه مکانیزم اجرای بیمه کارگران ساختمانی(تغییر قانون) به آن شکلی که ما دوست داریم،تصویب شود و منابع مالی مناسبی هم برایش لحاظ شود، ما می توانیم تعداد کارگران ساختمانی را از یک میلیون نفر به بالا افزایش دهیم ولی اگر منابع اش تخصیص نیابد و ما محدودیت منابع داشته باشیم آنها را کاهش نداده و در همین حد حفظ شان خواهیم کرد.

 

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در ادامه افزود: در حال حاضر کارگران ساختمانی به سه گروه کارگر ساده، نیمه ماهر و ماهر تقسیم شده اند که هر کدام با یکدیگر تفاوت دارند. مشکلی که اکنون در بخش کارگران ساختمانی ما با آن روبرو هستیم این است که آنها به دو گروه تقسیم شدند، گروه جدیدی که وارد سیستم شدند و خواهان حق بیمه کمتری هستند و گروهی که به سن بازنشستگی نزدیک می شوند و نگران عدم کفاف حقوق آنها بعد از اشتغال شان می باشند.

 

زدا ادامه داد: این دو گروه با هم مشکل دارند، ما نمی دانیم به عنوان سازمان تامین اجتماعی، بایستی به حرف گروه دوم که خواهان افزایش دستمزدشان هستند، گوش دهیم یا به حرف گروه اول که دستمزدها را کاهش دهیم. اینجا وظیفه انجمن های صنفی است که بایستی تکلیف ما را روشن کنند و بسته ای ارایه دهند که نظر هر دو گروه را تامین کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان سازمان تامین اجتماعی پیشنهاداتی را در این زمینه ارایه دادیم، منتهی چون برای سازمان منابعی ندارد و حق بیمه سهم کارفرمایی از محل پروانه ساختمان برای ما نمی آید ما هیچ اصراری نداریم، خود انجمن صنفی به ما گفتند که دستمزدها را به سال قبل برگردانیم،ما هم قبول کردیم ،چون برای ما منابع مالی نداشت در حال انجام این کار هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه با اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی ۵۰۰ هزار نفر دیگر را نیز پوشش بیمه ای خواهیم داد، گفت: با اصلاح قانون علاوه بر یک میلیون نفر کارگر ساختمانی تحت پوشش، ۵۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی پشت نوبت نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. بار مالی ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان است که باید برای اجرایی شدن آن تامین شود.

 

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اعتبار تخصیص یافته  به بیمه کارگردان ساختمانی در سال 98 تصریح کرد: با توجه به تنوع ریالی این حوزه، در صورت تخصیص اعتبار لازم در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهیم کرد.


وی خاطر نشان کرد: کارگران ساختمانی قبلا بیمه نبودند چند سال گذشته تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و برای تداوم پوشش بیمه آنها باید قوانین و منابع این بیمه به سرعت تجدید نظر شود تا تمام این قشر، مشمول بیمه شوند.متاسفانه بیشترین حوادث ناشی از کار یعنی ٤٠ درصد حوادث، در این بخش اتفاق می افتد. عدم تامین منابع مالی باعث شده تعداد زیادی از کارگران بیمه نشوند چرا که به گفته قانونگذار،٧ درصد سهم بیمه شده و ٢٠ درصد سهم کارفرمایی است که از محل ١٥درصد مجموع عوارض صدور پروانه ساختمانی تهیه می شود.


 

زدا با اشاره به حفظ عزت و کرامت کارگران افزود: همین که سازمان تامین اجتماعی وجود دارد به این معناست که ما کرامت انسانی را رعایت می کنیم، یعنی اگر فردی در حین کار بیکار شد و از بیمه بیکاری ما استفاده کرد یعنی اینکه دستش را به سوی کسی دراز نمی کند، این به معنای حفظ کرامت انسانی است و یا اینکه فردی به دلیل کهولت سن از کار کردن باز می ماند و سازمان تامین اجتماعی در دوره بازنشستگی به آنها تسهیلاتی ارایه می دهد همه این موارد، حکایت از حفظ کرامت انسانی و تکامل اخلاق در سازمان تامین اجتماعی دارد.

 

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در مورد یکی دیگر از اقدامات سازمان تامین اجتماعی در راستای حفظ و کرامت کارگران و جامعه هدف خود اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم ما در سال 98 این است تاکنون آنها خدمات را دریافت می کردند ولی منبعد ما تسهیلات و خدمات را به آنها تقدیم خواهیم کرد.

 

 

کد خبر 785424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha