جشنواره مطبوعات فرصتی برای بررسی چالش‌های موجود در نشریات محلی

شفیعی گفت: جشنواره مطبوعات بهانه‌ای برای ایجاد همدلی و همگرایی میان اهالی مطبوعات استان، ایجاد رقابت مثبت و افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه ها، شناسایی و توسعه ظرفیت های موجود مطبوعات است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در تبریز، مرتضی شفیعی؛ مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان‌شرقی که مدیریت اجرایی چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان را نیز بر عهده داشته است، با اشاره به برگزاری این رویداد مهم رسانه‌ای پس از سه سال وقفه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دور جدید خانه مطبوعات استان برگزاری رویدادهای مهم رسانه‌ای با هدف ارتقای سطح کیفی مطبوعات محلی بوده است.

وی ادامه داد: برگزاری 9 اُمین نمایشگاه مطبوعات استان در سال 96 پس از چهار سال وقفه و امروز برگزاری چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان‌شرقی پس از سه سال وقفه نشان از همت مضاعف هیئت مدیره خانه مطبوعات استان برای احیای رویدادهای مهم رسانه‌ای است.

شفیعی با اشاره به این‌که امسال جشنواره مطبوعات با ساز و کاری جدید و حرفه‌ای، پس از تشکیل شورای سیاستگذاری و همچنین برگزاری جلسات متعدد هماهنگی و هم‌اندیشی برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از ابتکارات جالب در داوری آثار رسیده که برای نخستین بار در برگزاری این جشنواره شاهد آن بودیم، استفاده از ظرفیت انجمن‌های تخصصی استان از جمله انجمن کاریکاتور، انجمن عکاسی و محفل طنز زنجفیل بود.

وی با بیان این‌که خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان‌شرقی به‌عنوان تشکلی جامع و گسترده، همواره به دنبال همگرایی با دیگر تشکل‌های صنفی بوده است، افزود: از دیگر اقدامات ارزشمند صورت گرفته در این جشنواره؛ بهره‌مندی از رؤسای دیگر تشکل‌های صنفی مطبوعاتی در شورای سیاستگذاری بوده است.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان‌شرقی ادامه داد: امسال با وجود اعمال محدودیت در پذیرش تعداد اثر از سوی هر شرکت‌کننده؛ شاهد دریافت بیش از هزار اثر در 9 بخش حرفه‌ای و سه بخش ویژه بودیم که به اذعان هیئت انتخاب و داوران اغلب آثار از سطح کیفی بالایی برخوردار بودند، در عین حال جای کار بیش تر برای تولید محتوا در برخی بخش‌های تعریف شده مورد انتظار بود.

شفیعی بهره‌مندی از اساتید و پیشکسوتان برجسته عرصه روزنامه‌نگاری کشور در قالب هیئات انتخاب و داوران جشنواره را مورد اشاره قرار داد و افزود: به گواهی تمامی صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره؛ داوری آثار در اوج دقت و وسواس صورت گرفت تا مبادا هیچ حقی از همکاران رسانه‌ای ضایع شود.

وی با بیان این‌که برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی در رشته‌های مختلف تخصصی، نیز در راستای اهداف بلندمدت تعریف شده از سوی خانه مطبوعات استان بوده است، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های آموزشی مقدماتی روزنامه‌نگاری در تبریز و دیگر شهرهای استان و همچنین برگزاری دوره های پیشرفته از جمله اقداماتی بوده که همزمان با جشنواره مطبوعات اجرایی شد.

شفیعی یادآور شد: یکی دیگر از آثار و برکات برگزاری چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان انعقاد تفاهم‌نامه همکاری خانه مطبوعات با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با محوریت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی علمی اصحاب رسانه استان در سال جاری است، که به زودی جزئیات بیش تری از این طرح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و ضرورت تداوم در برگزاری منظم و سالانه جشنواره مطبوعات استان گفت: آنچه مسلم است؛ برگزاری این جشنواره در توسعه کیفی رسانه‌های استان مؤثر خواهد بود. ضمن این‌که این رویداد بهانه‌ای برای ایجاد همدلی و همگرایی میان اهالی مطبوعات استان، ایجاد رقابت مثبت و افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه ها، شناسایی و توسعه ظرفیت های موجود مطبوعات و همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف رسانه ای استان است.

مدیر اجرایی چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان خاطرنشان کرد: تداوم برگزاری این جشنواره می‌تواند با ایجاد فضای رقابت و دریافت بهترین آثار، مقدمه‌ای برای کیفی‌سازی آثار در رسانه‌ها باشد، از سوی دیگر این رویداد مهم رسانه ای می‌تواند امکان آشتی مخاطبان با رسانه‌ها به ویژه مطبوعات را فراهم کند.

شفیعی با تشکر از برون‌سپاری جشنواره مطبوعات از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به خانه مطبوعات و رسانه‌های استان،‌ گفت: به اعتقاد اغلب کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه رسانه واگذاری جشنواره‌ مطبوعات به تشکل‌های صنفی می‌تواند گام مثبتی در راستای برگزاری مطلوب این جشنواره فارغ از جهت‌گیری های سیاسی باشد.

کد خبر 787000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha