نظارت کافی بر قیمت های بازار وجود ندارد

استاندار آذربایجان شرقی ضمن تائید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: با گرانفروشی مقابله می کنیم، اما نظارت ناکافی بوده و مجازات ها با جرم ها متناسب نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدرضا پورمحمدی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر چرایی افزایش تصادی قیمت در برخی کالاهای اساسی مردم اظهار داشت: امروز در جامعه با دو مقوله گرانی و گران فروشی مواجه هستیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: اولی تا حد زیادی اجتناب ناپذیر و دومی غیرقابل قبول است؛ در این خصوص با گرانفروشی مقابله می کنیم اما اذعان داریم که نظارت بر قیمت های بازار ناکافی بوده و مجازات ها با جرم ها متناسب نیست.

وی خواستار پیگیری رسانه ها و مردم به شکل جدی در مقابله با گرانفروشی شد و افزود: بخش عمده اصناف ما دلسوز هستند و بخش ناچیزی سوء استفاده می کنند؛ متأسفانه طی ماه های اخیر با پدیده شوم احتکار کالاهای مورد نیاز مردم نیز مواجه بوده ایم.

۸۰ درصد مغازه های بازار ایکی قاپیلار تبریز بیمه بوده اند

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتش سوزی سرای ایکی قاپیلار بازار تاریخی تبریز، اظهار داشت: در سایه تدابیر اتخاذ ‌شده زمان مهار آتش سوزی بازار از ٢ روز در سال ١٣٨٨ به کمتر از ٤ ساعت در حادثه اخیر کاهش یافت. 

استاندار آذربایجان شرقی افزود: اقدامات موثری از قبیل نصب شیرهای هیدرانت انجام گرفته، اما ناکافی است ‌و باید کارهای دیگری از قبیل نصب سیستم های هشداردهنده در دستور کار قرار گیرد و مغازه داران هم به بیمه مغازه هایشان اهتمام کنند.

وی با اشاره به این‌که معاون اول رییس جمهور نیز در تماس تلفنی برای کمک دولت اعلام آمادگی کرد، گفت: معافیت از مالیات، ‌استفاده از بیمه های پوش‌‌شی برای جبران خسارت مغازه های فاقد بیمه، ‌اعطای تسهیلات بانکی با سود بانکی ناچیز و استمهال وام های قبلی خسارت دیدگان از حمله تمهیدات اندیشیده شده برای جبران خسارت حادثه آتش سوزی بازار است.

پورمحمدی افزود: ۸۰ درصد مغازه هایی که در جریان آتش سوزی بازار تاریخی تبریز دچار حریق شده و آسیب دیدند، بیمه بودند و قرار است فردا پنج شنبه چک مبالغ خسارت دیدگان پرداخت شود.

میزان مشارکت و سلامت انتخابات مجلس مورد توجه است

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پایان سال اشاره کرد و اظهار داشت: مردم استان آذربایجان شرقی در انتخابات مختلف در چهار دهه اخیر مشارکت ٥٠ تا ٧٠ درصدی را داشتند، امسال نیز ارزیابی این است که با توجه به همزمانی انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی مشارکت خوبی اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر این‌که نگران مشارکت مردم نیستیم، افزود: میزان مشارکت مردم و سلامت انتخابات مورد توجه جدی قرار دارد، کشور در شرایط خاصی است و میزان مشارکت به مقبولیت نظام ارتباط داده می شود ‌در حالی که انتخابات در هیچ کشور دیگری نشانه مقبولیت نظام حاکم تلقی نمی شود.

پورمحمدی با بیان این‌که کلیدواژه ستاد انتخابات استان؛ بی طرفی است، تصریح کرد: مجریان انتخابات در کمال بی طرفی برای فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری مردم تلاش می کنند. 

هیچ یک از مدیران حق شکایت از رسانه‌ها را ندارد

استاندار آذربایجان‌شرقی با ‌تاکید بر شفافیت و پاسخگویی و نقش مهم رسانه ها در تحقق آن گفت: قانونگرایی از مولفه های متاثر از فعالیت رسانه هاست، از نقد رسانه ها استقبال می کنیم و به مدیران مان گفته ام که هیچ کس حق شکایت از رسانه ها را ندارد.

وی با بیان این‌که هیچ ابایی از طرح دیدگاه های کارشناسی خود نداشته با‌شید، افزود: در جریان قطع درختان جنگلی از حساسیت رسانه ها و مردم قدردانی می کنم، همه ما طرفدار جدی محیط زیست و توسعه پایدار هستیم و صیانت از جنگل های ارسباران اولویت ماست.

نرخ بیکاری میان جوانان تحصیل‌کرده اسف‌بار است

پورمحمدی گفت: نرخ بیکاری استان از ٥.٦ درصد در سال ١٣٧٥ به حدود ١١ درصد در سال قبل افزایش یافته که هر چند از متوسط کشوری پایین می باشد، اما دلیل اصلی آن نه خوب بودن فرصت های شغلی‌، بلکه ‌به خاطر غیرت بالای مردم است. 

وی با بیان این‌که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور ١٩ درصد و در استان ما ٢٣ درصد است، افزود: سرانه تولید ناخالص استان از ٧٣.٩٦ در ١٣٩٠ به ٦٦.٨٦ در سال جاری کاهش یافته است. با این ظرفیت ها، از مهاجرفرست ترین استان ها هستیم.


 

کد خبر 790097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha