درخواست ۵۷۸ نفر از فرهیختگان گیلان برای راه اندازی موزه مشروطه

۵۷۸ تن از فرهیختگان گیلان و ۱۱ انجمن و مؤسسه از شورای شهر رشت خواسته‌اند تا برای راه اندازی موزه مشروطه اقدام جدی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، به دنبال انتشار خبر «کوتاهی متولیان فرهنگی/ اسناد مشروطه گیلان به تبریز واگذار می شود» و عدم اقدام جدی متولیان، 578 تن از فرهیختگان گیلان و 11 انجمن و مؤسسه از شورای شهر رشت خواسته‌اند تا برای راه اندازی موزه مشروطه اقدام جدی کند.


این طومار که با همت دکتر «هومن یوسفدهی» تنظیم شده است، به نقش گیلانیان در به‌ثمر رسیدن مشروطه اشاره داشته و خواستار راه‌اندازی موزه مشروطه گیلان در خانه میرزا خلیل رفیع رشت هستند.


این پژوهشگر تاریخ و ادبیات در گفت‌و گو با شبستان به نقش مهم گيلانيان در به ثمر نشستن مبارزات مشروطه‌خواهی در ايران اشاره کرد و افزود: جانفشانی‌ها و فداكاری‌های مردم ایران و به‌ویژه گیلانیان در راه آزادی و حاكميت قانون بر کسی پوشیده نیست.

 

وی با ابراز گلایه از تاخیر در راه‌اندازی مرکز اسنادی که این مبارزات را نشان دهد، تصریح کرد: سال‌هاست خانه‌های مشروطه در تبريز و اصفهان داير و فعّال است. اگر نگوييم نقش گيلانيان با توجه به زمان قيام آنان برای اعاده مشروطيت بيشتر از آذربايجان و جنوب ايران نيست ولی كمتر از آن مناطق هم نیست. سال‌هاست كه تشكيل خانه مشروطه گيلان به‌عنوان مطالبه جدّی مردم مطرح می‌شود.

 

مدیر موزه خوشنویسی ایران بر اهمیت تأسيس خانه و یا موزه مشروطه گيلان تاکید کرد و افزود: این مهم بارها توسط چهره‌های فرهنگی استان بازگو شده و لازم است تا قدردانی و حق‌شناسی خود را نسبت به مجاهدان راه آزادی و حاكميت قانون نشان داده و با گردآوری اسناد و تصاوير مربوط به اين دوره از تاريخ گيلان، زمینه لازم برای پژوهش در نقش گیلانیان در اعاده مشروطه را فراهم کنیم.


یوسفدهی همچنین گفت: ترويج پژوهش‌ها و برگزاری نشست‌ها با موضوع تاريخ مشروطه در گيلان و ايران، ايجاد يک كتابخانه تخصصی در اين زمينه، استفاده از جلوه‌های هنری به صورت نقاشی و مجسمه و فيلم‌های كوتاه برای بازنمايی اين دوره تاريخی سال‌هاست که در گیلان مغفول مانده است.


وی با اشاره به مصوبه سال گذشته شورای شهر رشت مبنی بر تغییر کاربری عمارت نخستین شهردار رشت به موزه مشروطه یادآور شد: حفظ يكی از معدود خانه‌های تاريخی رشت -كه اكنون به تعداد انگشتان دست رسيده است- علاوه بر ايجاد يک جاذبه گردشگری برای شهر رشت، می‌تواند به‌عنوان مرکزی برای تحقیق و پژوهش باشد.

 

این پژوهشگر تاریخ و ادبیات ادامه داد: متاسفانه متولیان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مرکز گیلان بی‌توجه هستند و رشت همواره محل عبور مسافران بوده نه اقامت و بازديد.


نویسنده کتاب «انجمن‌های گیلان در عصر مشروطه » با اشاره به طومار امضا شده که به امضای 587 تن و 11 انجمن و موسسه رسیده است، عنوان کرد: نياز فوری خانه حاج ميرزا خليل رفيع به مرمّت که از مشروطه‌خواهان و اولين رئيس بلديه رشت بوده و خانه زيبا و ارزشمند او برای تأسيس خانه مشروطه گيلان از سوی شورای شهر در نظر گرفته شده است و لزوم اقدام سريع برای خريد و گردآوری اسناد و عكس‌های مربوط به جنبش مشروطيت گيلان از دلایل نوشتن این طومار است، تا این اسناد در گيلان و برای گيلانی بماند و سر از استان‌ها و كشورهای ديگر درنياورد.


یوسفدهی با بیان اینکه محل نگهداری تخصّصی اصل اسناد و عكس‌های تاريخی، مركز اسناد گيلان است و نياز به حمايت مبرم استانداری و كتابخانه و آرشيو ملّی ايران دارد اذعان کرد: اینگونه مراکز پيش از هر چيز نيازمند هيئت مديره قوی حقوقی برای تأمين اعتبار و رفع نيازهای آن دارد كه لازم است يک یادو تن از پيشكسوتان گيلان‌شناسی در آن عضويت داشته باشند. همچنين يك شورای تخصّصی پنج نفره از صاحب‌نظران بايد مغز متفكّر و هدايت كننده چنين مراكزث باشد. بقيّه مسائل و مشكلات با وجود اين دو بازو حل می‌شود.


متن این طومار بدین شرح است؛
به نام خدا
اعضاي محترم شورای اسلامي شهر رشت
با سلام و احترام
همان طور كه مستحضريد با توجّه به نقش گيلانيان در مبارزات مشروطه خواهی و استقرار حكومت قانون در كشور، تأسيس خانه مشروطه در رشت خواسته چندين و چند ساله فرهنگيان و فرهيختگان گيلان بوده و هست. چهره‌های فرهنگی استان هم بارها كتباً در رسانه‌ها و شفاهاً در جلسات و ملاقات‌ها اين خواسته را به گوش مسئولان كشوری و استانی و نيز اعضاي شورای شهر رشت رسانده‌اند.


اكنون ماه‌هاست كه علی‌رغم تعيين محل خانه مشروطه كه همان خانه حاج ميرزا خليل رفيع است، اين امر به عهده تعويق افتاده است. هر كس اندک آشنايی با تاريخ گيلان و ايران داشته باشد، می‌داند كه همه گيلانيان بلكه ايرانيان وامدار مجاهدت‌های مبارزان راه آزادی و شهدای مظلوم و بی‌نام و نشان مشروطيت‌اند. يكايك ما گيلانيان تشكيل خانه مشروطه گيلان را به نياكان باهمّت و از خودگذشته و حق طلبمان بدهكاريم، لذا مصرّاً از اعضایم شوراي شهر رشت درخواست می‌کنيم، در اسرع وقت نسبت به مرمّت و تجهيز و راه‌اندازی خانه مشروطيت گيلان اقدام مقتضي را مبذول دارند و چشم و دل همشهريان و موكلين خود را به افتتاح اين اساس قومی كه نماد ارزشمند هويّت فرهنگی و مبارزات ملّی گيلانيان خواهد بود، در سالروز صدور فرمان مشروطيت روشن دارند.

براي يكايك اعضای محترم شورای شهر رشت در  انجام اين وظيفه ملّی آرزوی توفيق داريم.
١٤ خرداد

کد خبر 798070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha