دیوان عدالت اداری در حوزه کار و تامین اجتماعی بسیار فعال است

حجت السلام  باقری گفت: ۲۰ شعبه بدوی و ۸ شعبه تجدید نظر در دیوان عدالت اداری در حوزه کار و تأمین اجتماعی روزانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ رای صادر می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ حجت الاسلام «باقری زیاری»، امروز در همایش منطقه ای "آرای هیأت های تشخیص و حل اختلاف قانون کار و آثار آن بر سازمان تأمین اجتماعی" با بیان این که تعامل مناسبی بین ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی و نهادهای کارگری و کارفرمایی وجود دارد که می تواند الگوی مناسبی در کشور باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری، هدف از برگزاری این همایش را پاسخگویی و رفع ابهامات در حوزه روابط کار بویژه، رسیدگی به ادعای اشتغال و احتساب سوابق بیمه شدگان، موضوع ماده 148 قانون کار و مشاغل سخت و زیان آور دانست و تصریح کرد: دیوان عدالت اداری آمادگی لازم در جهت کاهش و رفع ابهامات احتمالی را دارد.

وی، با اشاره به برنامه های در دست اقدام دیوان عدالت اداری در جهت تسهیل امور و کاهش مراجعات، شکایت از آرای هیأت های حل اختلاف استان را در مقایسه با میانگین کشوری مطلوب دانست و افزود: اقداماتی در جهت تقلیل طرح دعوی و کوتاه نمودن فرآیندهای دادرسی انجام شده و تداوم دارد و اعتقاد داریم بایستی با همکاری سازمان های ذیربط تلاش گردد که حقوق صاحبان حق در کوتاهترین زمان با فرآیندی شفاف، احقاق گردد.  

حجت السلام باقری زیاری با بیان اینکه 20 شعبه بدوی و 8 شعبه تجدید نظر در دیوان عدالت اداری در حوزه کار و تأمین اجتماعی روزانه حدود 200 تا 300 رای صادر می کنند، تصریح کرد برخی تعارضات به جهت تفاسیر مختلف از قانون در آرا محتمل است و همکاری سازمان ها می تواند در کاهش تعارض و ایجاد وحدت رویه مفید و مؤثر باشد.

 

بیش از  53 درصد از جمعیت استان بیمه هستند

همچنین «جعفر سمساری»، در این همایش، با بیان این که تعامل مطلوب و سازنده ای بین اداره کل تعاون،  کار و رفاه اجتماعی و اداره کل تأمین اجتماعی استان در جهت پیگیری مطالبات مخاطبین وجود دارد، فلسفه وجودی سازمان تأمین اجتماعی را حمایت از نیروی کار و تولید جامعه دانست و اذعان داشت: اهتمام ویژه ای در بین مسئولین استان در جهت حفظ اشتغال موجود و در گام بعدی، رونق تولید و اشتغال وجود دارد.

مدیر کل تأمین اجتماعی استان، با تأکید بر این که بخش مهمی از بار مالی ناشی از آرای صادره بر دوش تامین اجتماعی است، اذعان داشت بایستی رعایت قوانین و مقررات و استناد به ادله متقن در هیأتهای تشخیص و حل اختلاف و سایر مراجع رسیدگی به شکایات مورد توجه قرار گیرد.

سمساری، با اشاره به اینکه تعداد دعاوی مطروحه اداره کل تأمین اجتماعی استان در سال 97 بالغ بر هزار پرونده بوده است، تصریح کرد 70 درصد آرای صادره بر علیه سازمان است که بخش مهمی از این آرا، ناشی از قوانین و مقرراتی است که با توجه به عدم تأمین منابع مالی از جانب دولت، امکان اجرای آن مطابق قانون برنامه توسعه از جانب سازمان مقدور نمی باشد، از این رو  بایستی تدابیر لازم در جهت کاهش این دعاوی اندیشیده و اجرابی شود. 

وی جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی استان را بالغ بر 53 درصد از جمعیت استان یعنی بیش از دو میلیون نفر دانست و افزود: 179 هزار نفر بازنشسته و  مستمری بگیر، حقوق بگیر سازمان تأمین اجتماعی هستند، که 25 هزار نفر از این بازنشستگان، بازنشسته مشاغل سخت و زیان آور هستند که میانگین سنی آنان به 45 سال هم نمی رسد.

سمساری گفت: این موضوع نشان می دهد که برخی قوانین مانند بازنشستگی های پیش از موعد، با ایجاد خلل در محاسبات بیمه ای و آکچوئری، توازن منابع و مصارف سازمان را برهم زنده و فرهنگ کار را نیز مختل می کند.
مدیر کل تأمین اجتماعی استان با تأکید بر اجرای دقیق قوانین و مقررات، شناسایی و رفع زمینه های سوء استفاده از قوانین موجود را ضروری دانست.

کد خبر 801658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha