کتاب می تواند در دیپلماسی فرهنگی به عنوان  محور همکاری ملی و بین المللی قرار گیرد

جوادیان زاده با اشاره به جایگاه کتاب در جامعه، گفت: کتاب می تواند در دیپلماسی فرهنگی به عنوان محور همکاری ملی و بین المللی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، «مجید جوادیان زاده» در مراسم اختتامیه سومین دوره کتاب سال استان یزد با اشاره به برگزاری سومین دوره کتاب سال استان یزد گفت: امسال سومین دوره جایزه کتاب شهید صدوقی یزد مقارن با انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران شده که این نشان، انگیزه مضاعفی به برنامه های فرهنگی داده تا با محور کتاب کتابخوانی شکل گرفته و توسعه فرهنگی استان را به شکل همه جانبه نگری دنبال کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: امروزه بر اساس آمارهای سازمان های بین المللی از جمله یونسکو همچنان کتاب به عنوان مهمترین و کارا ترین ابزار فرهنگی به حساب می آید و با همه کشورهایی که  در صنایع مختلف فرهنگی صورت است هنوز هیچ رسانه و ابزار فرهنگی نتوانسته خود را به پای کتاب برساند.

جوادیان زاده با اشاره به جایگاه کتاب در جوامع مختلف ادامه داد: کتاب حافظه جمعی ملت ها محسوب می شود و ملت هایی که با کتاب سروکار ندارند ملت های بی حافظه و کم حافظه هستند که مجبورند دائما رفتارها و کردارهای خود را تکرار کنند.

وی بیان کرد: ما در دیپلماسی فرهنگی می توانیم کتاب را محور همکاری های ملی و بین المللی قرار دهیم .

جوادیان زاده با اشاره به تاثیر کتاب در دیپلماسی ادامه داد: هدف گذاری در زمینه انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال 2022، گامی در جهت دیپلماسی فرهنگی و تبدیل کردن کتاب و کتابخوانی به عنوان محور مودت وهمکاری های بشری است.

وی افزود: ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از سال گذشته محور کلیه برنامه های فرهنگی و هنری خود را کتاب قرار دادیم و تلاش کردیم تا نقطه پیوند همه حوزه های فرهنگی و هنری را با کتاب پیدا کرده و تعریف کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: در این راستا برنامه های مختلف مانند جام باشگاه های کتاب خوانی در روستاها و شهرهای مختلف استان و ثبت 1833 باشگاه کتابخوانی، سفیری کودکان کار در ترویج دانایی به جای تکدی گری، روستاها و عشایر دوستدار کتاب را داشتیم.

جوادیان زاده بیان کرد: ما درسال های آینده تاثیرات حرکت های فرهنگی را شاهد خواهیم بود زیرا فرهنگ حرکتی قطعی است که به تدریج خود را نشان می دهد و امیدواریم نسل های آینده نام یزد را همواره با کتاب عجین بدانند.

وی بیان کرد: با نام یزد کلماتی همچون خوشنامی، خوش حسابی، سرمایه اجتماعی مبادرت می شود و امیدواریم آیندگان با نام یزد به نامهای کتاب و کتابخوانی و دانایی مبادرت شود.

 

کد خبر 806873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha