یزد به عنوان شهر پدران فرهنگ ایران شناخته می‌شود

جوادیان زاده با اشاره به حضور پدرانی همچون آذریزدی و ایرج افشار و پیرنیا گفت: یزد به عنوان شهر پدران فرهنگ ایران شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « مجید جوادیان‌زاده» در مراسم افتتاحیه نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی و رسانه‌ای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌کشور در یزد گفت: یزد را با صفت دارالعباد، دارالعلم، شهر میراث جهانی، شهر قنات، قنوت و قناعت، شهر بادگیرها و دوچرخه ها، زیستگاه امن پیروان الهی و همچنین پنجمین پایتخت کتب ایران می‌شناسند و یکی از معدود شهرها در جهان است که به عنوان میراث مشترک بشری به ثبت جهانی رسیده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌یزد افزود: دومین شهر معدنی، چهارمین شهر صنعتی و رتبه اول کتابخانه‌ها در کشور نشان دهنده توسعه متوازن فرهنگی، اجتماعی این استان در کشور است.

 

وی خاطرنشان کرد: یزد به عنوان شهر پدران فرهنگ ایران شناخته می‌شود زیرا بسیاری از پدران فرهنگ ایران، ریشه در فرهنگ یزد دارند که نمونه آن مهدی آذریزی، عبدالکریم پیرنیا و ایرج افشار از جمله این افراد هستند.

 

جوادیان‌زاده تصریح کرد: ما در این مدت به دنبال کسب برند پایتخت کتاب ایران بودیم زیرا احساس می‌کردیم که الان در فرآیند توسعه ای قرار گرفته ایم که این فرایند باید رویه و شکل فرهنگی داشته باشد و صرفا نباید توسعه را به شکل کالبدی و اقتصادی آن معنا کنیم و حتما باید توسعه معنا نیز داشته باشیم و هیچ منطقی زاینده معناتر از کتاب و کتابخئانی نیست.

 

وی ادامه داد: الان کانون های فرهنگی گسترده ای در یزد داریم که همه آنها زاینده فرهنگ هستند و در کنار آن نیز ادیان و گروه های اجتماعی قدیمی، نظام محله ای، همگی باعث شده به سمت توسعه فرهنگی از جمله توسعه کتاب و کتابخوانی حرکت کنیم.

 

جوادیان‌زاده بیان کرد: هماهنگی و همگرایی میان دستگاه‌های فرهنگی، شهری و سازمان های مردم نهاد باعث شد که یزد این قله فرهنگی را فتح کند.

 

وی افزود: مدت 4 سال ما فینالیست پایتخت کتاب ایران بودیم که استمرار، استقامت فرهنگی و اجرای برنامه‌ها در هر سال باعث شد که در پنچمین سال به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شویم.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌یزد خاطرنشان کرد: ما به منظور ایجاد جامعیت بسیاری از برنامه‌ها نقشه اجتماعی یزد را مد نظر قرار دادیم و اقشار مختلف از جمله بانوان، کودکان و اصناف و پزشکان و ... را مورد توجه قرار دادیم.

 

جوادیان‌زاده تصریح کرد: ما خیلی مفهوم سازی کردیم که سعی کردیم گفتمان جدید را در این راه داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: مدیریت شهری در فرایند پایتخت کتاب ایران به کمک ما آمد و با نگاه فرهنگی و سازنده شهردار وقت یزد توانستیم برنامه‌های مناسبی را در این زمینه داشته باشیم.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌یزد گفت: هدف گذاری ما در جهت انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب در سال 2022 است و در حال ایجاد این آرمان در همه هستیم تا این امر تبدیل به آرزو، رویا و تخیل در بین همه شده و پس از آن نیز به سمت کسب این برند جهانی حرکت کنیم.

 

جوادیان‌زاده بیان کرد: جایزه کتاب سال، فرشته کتابخوان، افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران، گذر فرهنگ و هنر مازاری ها، تجلیل از خادمان فرهنگ نشر، موسیقی کتاب و ... از جمله برنامه‌های ما است.

 

کد خبر 803448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha