مبانی بنیادین تشکیل دولت اسلامی در پرتو باورهای دینی محقق می شود/ اهداف و افق آرمانی مبارزات ضد استعماری مردم جنوب ایران

شیخیانی با بیان اینکه هوشمندی، ولایتمداری و بصیرت مردم و مسئولان موجب حفظ وحدت اجتماعی می شود، گفت: مبانی بنیادین تشکیل دولت اسلامی و حکومت انقلابی و اسلامی در پرتو ارزش ها و باورها و اعتقادات دینی محقق خواهد شد.

امرالله شیخیانی، جامعه‌شناس، کنشگر علوم سیاسی و معارف قرآنی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در  بوشهر به تحلیل و تفسیر مبارزات ضداستعماری و ضداستکباری مردم مبارز جنوب ایران در ادوار گذشته پرداخت و گفت: آنچه مردم این منطقه می‌خواستند، این بود که امنیت پایدار باشد نه ناامنی؛ ولی دولت وقت ایران در دوران قاجار اصلاً توجهی به مطالبه مردم جنوب و دیگر مناطق شهری و روستایی کشور نداشت و دولت قاجار همواره خود را زیر سلطه استبداد بیگانگان و استعمار خارجی برده بود.

وی یادآور شد: حتی دولت قاجار در آن زمان به امیرکبیر، شخصیت علمی، جهادی و چهره مردم‌دار خدوم رحم نکرد و به خواسته شوم استعمار و استبداد تن داد و این خادم موحد را به شهادت رساند تا بیگانگان بتوانند بر ملت و کشور سیطره پیدا کنند.

این جامعه‌شناس در ادامه تصریح کرد: دولت قاجار در آن دوران با سردار شهید رئیسعلی دلواری و رزمندگان و مبارزان ضداستعماری جنوب ایران هیچ‌گونه همکاری نکرد، بلکه با استبداد بیگانه و استعمار خارجی بیعت کرد. لذا، تاریخ گواه آن است که قاجار خط دفاع و مقاومت مرزداران کرانه خلیج فارس در جنوب ایران را رها و به رسمیت نشناخت و خود را زیر سلطه بیگانگان سپرد و در نهایت رزمندگان ولایت‌مدار و مبارزان دریادل استان بوشهر با توکل به پروردگار متعال، کمر لشکر جبهه استبداد را شکستند و استعمار انگلیس را در آب‌های خلیج فارس غرق و دفن کردند.

اهداف و افق آرمانی مبارزات ضداستعماری مردم جنوب ایران

کنشگر علوم سیاسی با اشاره به اینکه در مبارزات ضداستعماری مردم بوشهر و دلیرمردان خطه دشتی، دشتستان و تنگستان علیه استعمار انگلیس، بیش از ۲۰۰ نفر روحانی و عالم دینی این استان به درجه شهادت نائل آمدند، اظهار کرد: اهداف و افق استعمارستیزی و ایستادگی سردار شهید رئیسعلی دلواری و مبارزان دریادل بوشهری در مرزهای کرانه‌ای جنوب ایران در مقابل لشکر بزرگ نیروی دریایی ارتش استعمارگر انگلیس؛ در راستای ایجاد امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس، مانایی آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و حفظ و حراست حریم نوامیس و مرزهای سرزمینی این منطقه استراتژیک در جنوب کشور بود. غفلت از یاد خدا، بی‌ایمانی به مبدأ و معاد، جهالت و نادانی، ﮐﻤﺒﻮﺩﻫﺎ ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﯾﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺣﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﯽ، ﮐﻤﺒﻮﺩﻫﺎ، ﮐﺎﺳﺘﯽ‌ﻫﺎ ﻭ ﺧﻸ‌ﻫﺎﯼ ﻭﺟودی، ﺧﺼﻠﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺭذﯾﻠﻪ، ﺣﺲ ﺧﻮﺩ ﮐﻢ‌ﺑﯿﻨﯽ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻋﻘﺐ‌ﻣﺎﻧﺪﮔﯽ، ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﻓﺸﺎﯼ ﻋﯿﻮﺏ، ﺗﺮﺱ ﻭ ﺧﻮﻑ ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺖ، ﺣﺲ انتقام‌جویی از عوامل زمینه‌ساز بروز و ظهور ظلم و ستمگری است
کنشگر معارف قرآنی با اشاره به تفسیر معنایی آیه چهاردهم سوره مبارکه علق «ﺃَ ﻟَﻢْ ﯾَﻌْﻠَﻢْ ﺑِﺄَﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﯾَﺮﯼ»، گفت: غفلت از یاد خدا، بی‌ایمانی به مبدأ و معاد، جهالت و نادانی، ﮐﻤﺒﻮﺩﻫﺎ ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﯾﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺣﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﯽ، ﮐﻤﺒﻮﺩﻫﺎ، ﮐﺎﺳﺘﯽ‌ﻫﺎ ﻭ ﺧﻸ‌ﻫﺎﯼ ﻭﺟودی، ﺧﺼﻠﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺭذﯾﻠﻪ، ﺣﺲ ﺧﻮﺩ ﮐﻢ‌ﺑﯿﻨﯽ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻋﻘﺐ‌ﻣﺎﻧﺪﮔﯽ، ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﻓﺸﺎﯼ ﻋﯿﻮﺏ، ﺗﺮﺱ ﻭ ﺧﻮﻑ ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺖ، ﺣﺲ انتقام‌جویی از عوامل زمینه‌ساز بروز و ظهور ظلم و ستمگری است و لذا نتیجه ظلم در محکمه عدل الهی مشخص خواهد شد که مطابق آیات قرآن، عذاب شدید و دردناک قیامت در انتظار ظالمان است، اگر توبه نکنند.

استراتژی جدید ضد تروریسم انگلیس در برابر بیداری اسلامی

شیخیانی به تحلیل استمرار ظلم و ستمگری دولت استعمارگر انگلیس در عصر حاضر پرداخت و اظهار کرد: پاسخ به چالش‌های ایدئولوژیک تروریسم و تهدیدات ایجاد شده توسط حامیان آن، جلوگیری از وارد شدن مردم به تروریسم و اطمینان کسب کردن از ارائه حمایت و توصیه کافی و مناسب به آن‌ها و کار با بخش‌ها و نهادهایی که در معرض خطر افراطی‌گرایی قرار دارند از اهداف مهم و استراتژی جدید ضد تروریسم انگلیس در برابر بیداری اسلامی مطرح شده است.

مبانی بنیادین تشکیل دولت اسلامی در پرتو باورهای دینی محقق می‌شود

دبیرکل حزب مردم مسلمان ایران با تأکید بر اینکه هوشمندی، ولایت‌مداری و بصیرت مردم و مسئولان موجب حفظ وحدت اجتماعی می‌شود، بیان کرد: مبانی بنیادین تشکیل دولت اسلامی و حکومت انقلابی و اسلامی در پرتو ارزش‌ها، باورها و اعتقادات دینی محقق خواهد شد.

این جامعه‌شناس، رفاه مادی، عدالت اجتماعی، گسترش روحیه جهادی و ایثارگری، اطاعت از رهنمودهای راهبردی و دکترین ولایت فقیه، داشتن روحیه و آرمان انقلابی و ارزش‌های اخلاقی مبتنی بر آموزه‌های دین مبین اسلام و تعالیم قرآنی را از ارکان ساختاری تشکیل و تقویت دولت اسلامی برشمرد.

لبیک‌گوی رهبر معظم انقلاب هستیم

وی در پایان تأکید کرد: احزاب ارزشی و انقلابی؛ بازوان فکری، استراتژیک و عملیاتی نظام بوده و باید برای ابعاد هجوم گسترده فرهنگی دشمنان و تحریم‌های اقتصادی خوارج برنامه داشته باشند. در این میان شورای مرکزی حزب مردم مسلمان ایران، لبیک‌‌گوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران جهت پیشرفت و شکوفایی منظومه صنعت و رونق تولید بر محور اقتصاد مقاومتی است.

کد خبر 825539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha