مقاومت از منظر قواعد حقوق بین الملل

پژوهشگر حقوق بین الملل در تبیین مقاومت از منظر قواعد حقوق بین الملل گفت: رفتاری که سردار سلیمانی و سپاه قدس در موضوعات حقوق بشر دوستانه از خود نشان دادند قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، هم اندیشی علمی با موضوع «مقاومت و تدوام انقلاب اسلامی» شامگاه چهارشنبه(25دی) از سوی پژوهشکده علوم و اندیشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

حجت الاسلام «روح الله شریعتی» در این نشست در تحلیل بحث مقاومت از منظر مسائل حقوقی یادآور شد: رفتاری که سردار سلیمانی و سپاه قدس در موضوعات حقوق بشر دوستانه از خود نشان دادند به ویژه در مورد حقوق اقلیت های مذهبی بحث عمده ای است که می‌ توان دنبال کرد.

 

پژوهشگر حقوق بین الملل با تأکید بر این که سردار سلیمانی در تألیف قلوب و امداد و حمایت و جنگ به نفع مردم کارهای عمده ای کرد، گفت: نگاه غیر متحجرانه در صحنه بین المللی و این که به دیگران هم حق بدهیم در سیره حاج قاسم نمود دارد، هرچند برخی اوقات متأسفانه برداشتی که دیده می‌ شود مقاومت را در برابر مذاکره تلقی می‌ کنند در حالی که مقاومت می‌ تواند در کنار مذاکره باشد.

 

وی در ادامه بیان داشت: مباحثی که در مورد قواعد فقه مطرح است را می‌توان در حوزه مقاومت مطرح کرد، قاعده دعوت مسلمانان و غیر مسلمانان و تألیف قلوب نسبت به غیر مسلمانان، قاعده مصلحت، نفی سبیل و به طور کلی مقاومت در پرتو قواعد فقهی را می‌ توان بررسی کرد.

 

حجت الاسلام شریعتی ابراز کرد: روابط فرمانده تراز و سرباز تراز موضوع دیگری است که از سیره حاج قاسم برداشت می‌ شود و همین طور برخورد فرمانده با دشمن؛ بحث دیگر نمایش حقوق اسلامی در صحنه بین الملل است که شهید سلیمانی نشان دادند در جنگ حقوقی باید رعایت شود و چه حقوقی حاکم بر جنگ است.

کد خبر 881478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha