مسجد تاریخی «امین‌آباد» باسمنج مرمت و بازگشایی شد

مسجد تاریخی «امین‌آباد» شهر باسمنج، مربوط به دوره آق قویونولوها، با تلاش هنرمندان تبریز و اصفهان، مرمت و نوسازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز(۱۶ شهریور) در مراسم افتتاح مسجد تاریخی «امین‌آباد» شهر باسمنج اظهار داشت: احیا، نوسازی و تجدید بنای مساجد قدیمی از ضرورت های مهم دینی به شمار می رود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: با مرمت و نوسازی این مسجد قدیمی و زیبا باید شاهد برپایی نمازهای یومیه باشکوه در چنین مساجدی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام سوگواری و عزاداری ماه محرم و همچنین فلسفه نهضت حسینی اظهار داشت» آن امام همام برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر علیه حکومت ظالم قیام کرد.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که تذکر لسانی رسالتی بر عهده هر فرد مسلمان است، افزود: مومنان باید در حد توان و وسع خود در ترویج این امر الهی پیشقدم و کوشا باشند.

بنابر این گزارش، مسجد تاریخی امین آباد که بعد از انقلاب به نام امام حسن(ع) تغییر نام داده است، در زیربنای ۷۱۰ مترمربع در ۲ طبقه احداث شده که برای نوسازی و مرمت آن ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل کمک های مردمی هزینه شده است.

قدمت این مسجد چوبی که آخرین بار در سال ۱۳۵۳شمسی از سوی آیت الله شتربانی، مرمت و بازسازی شده بود، به دوره آق قویونلو و قره قویونلوها می رسد؛ این بنای تاریخی مذهبی در جوار رودخانه «لیقوان چای» و مشرف به جاده ابریشم احداث شده و میدان این مسجد محل اطراق کاروانیان جاده ابریشم و خود مسجد نیز یکی از مراکز اقامه نماز مسلمانان کاروان های هند بوده است.

همچنین در دوره قاجار نیز آسیاب های آبی اطراف این مسجد محل تهیه آرد لشکر عباس میرزا در جنگ با روسیه بوده است. سخنرانی عباس میزا در جمع جنگجویان مناطق دامنه های سهند و تهییج آنها برای پیوستن به لشکر ایران در جنگ با تجاوزگری های روس حدود ۲۰ سال قبل در همین  مسجد تاریخی صورت گرفت و روس ها در اشغال تبریز آسیاب های آبی جوار این مسحد را به بهانه ارسال آرد و آذوقه به لشکر ایران با خاک یکسان کردند.

 

کد خبر 829801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha