«شاخسی» همایش بزرگ آزادی‌خواهان و عدالت طلبان

شاخسی همایش بزرگ آزادی خواهان و عدالت طلبان، کلاس تمرین وحدت، خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است.

خبرگزاری شبستان: امسال و در اولین محرم دهه پنجم انقلاب هیئت‌های مذهبی می‌توانند نقش مهمی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشند. تقریبا همه هیئت‌های تبریز پیوست اجتماعی دارند و در زمینه‌های مختلف همچون کمک به نیازمندان و رفع آسیب‌های اجتماعی فعالیت می کنند و برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی قدم های بزرگی برداشته اند.

در این میان دستجات عزاداری شاخسی(شاه حسین گویان) محلی برای کسب آمادگی و معرفت برای ورود به دهه دوم محرم و در نتیجه تحویل انسان قیامگر علیه اسکتبار است. شاخسی های تبریز محل خودسازی هستند و انسان‌های بزرگ و موثری تحویل جامعه داده اند که مصداق بارز آنها شهدای جنگ تحمیلی و شهدای جبهه مقاومت بوده اند که طبل و تخته و میکرفن را گذاشته و اسلحه به دست گرفتند و تا آخرین نفس در مقابل استکبار جهانی مقاومت کردند. 

چوب بعنوان ابتدایی ترین وسیله دفاعی و نماد مقاومت است و این جوانانی که در شاخسی ها با چوب ها دست به شانه هم و گردهم جمع می شوند با این کار اعلام آمادگی برای دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت می کنند. این حرکت نمادین اولین بار در شب عاشورا و به ابتکار حبیب ابن مظاهر (البته به وسیله شمشیر) و به دور خیمه های اهل و عیال امام حسین انجام گرفت و این شاخسی برگرفته از آن اعلام حمایت حبیب و دیگر یاران با وفای امام در شب عاشوراست.

امروزه اعتقاد بر این است که هیئت‌های مذهبی نقش مهمی در خودسازی و جامعه پردازی منتهی به برپایی تمدن نوین اسلامی بر عهده دارند. شاخسی یک پدیده مردم‌سالارانه و خودجوش است، و به نظر مردمی ترین مراسم حال حاضر کشور همین شاخسی ها هستند، حتی اگر متمولین و ابازرها و گردانندگان فعلی شاخسی ها هم نباشند؛ بازهم شاخسی با ورود محرم در کوچه کوچه شهر شکل خواهد گرفت.

هیئت‌های تراز انقلاب در تبریز کم نیستند که می توانند در کنار و حاشیه اجرای برنامه‌های عزاداری و مذهبی، مسابقات مقاله‌نویسی و همایش‌های پژوهشی داشته باشند. به روزرسانی پیوست های فرهنگی، سیاسی، تربیتی و اجتماعی از مسائل مهمی است که هیئات مذهبی می توانند مد نظر داشته باشند تا در مقابله با آسیب‌های جدید و تازه اجتماعی به بهترین شکل ممکن به تکلیف دینی خودشون عمل کنند. البته در این زمینه باید کادرسازی و نیروسازی هم مد نظر باشد.

هیئت‌های مذهبی باید به تحقق اهداف انقلاب اسلامی کمک کنند و ورود جدی در این حوزه داشته باشند، همچنین در عرصه فضای مجازی نیز هیئات مذهبی وظایف سنگینی بر عهده دارند. تنها به اطلاع رسانی و انعکاس جلسات هیئت بسنده نشود و در مسائل روز کشور و دنیا اعلام موضع کنند و اعضای خودشون رو نسبت به آنچه در دنیا می گذرد آگاه کنند. شاخسی ها می توانند مصداق بارز توصیه دوم رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم باشند و محل کسب معنویت و اخلاق حسنه شوند.
شاخسی همایش بزرگ آزادی خواهان و عدالت طلبان، کلاس تمرین وحدت، خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است.

سیدحمید موسوی

 

کد خبر 829924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha