انجام ثبت‌نام‌های عمره مفرده برای دوره‌های 3 ساله

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی بر انجام ثبت‌نام‌های عمره مفرده برای دوره‌های 3 ساله تاکید کرد و گفت: ثبت نام‌های عمره مفرده اگر به صورت 3 سال به 3سال انجام شود، قدرت ابتکار و خلاقیت را از ما نمی گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علی قاضی عسکر امروز پس از بازگشت از مناسک حج تمتع در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد تهران با اشاره به ثبت‌نام‌های جدید عمره مفرده گفت: ثبت نام‌های عمره مفرده اگر به صورت 3 سال به 3سال انجام شود، قدرت ابتکار و خلاقیت را از ما نمی گیرد.

وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی عمره انجام نشود در آن صورت بدهکار مردم خواهیم بود. چرا که برای عمره با یک دوره زمانی طولانی مدت ثبت‌نام کرده‌ایم و باید پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر خاطرنشان کرد: اما اگر 3 سال به 3 سال نوبت ایجاد کنیم طبیعتا اگر شرایطی هم ایجاد شد که برای اعزام زائران به عمره با مشکل مواجه شدیم، می‌توانیم آن را با مردم در میان بگذاریم و مشکلات را حل کنیم.

 

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در ثبت‌ نام‌های جدید عمره مفرده از ابتدا مشخص بود که سیستم قرعه کشی نتیجه نهایی اعزام‌ها را مشخص خواهد کرد، یادآور شد: ثبت‌نام برای یک دوره 3 ساله به نفع مردم است و شرایط را برای مردم سهل‌‌تر می‌کند. البته ما هم به دنبال آن هستیم که اگر امکانات در عربستان فراهم شود، میزان اعزام زائران به عمره مفرده را بالا ببریم.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که معمولا کسانی که در دوره گذشته ثبت نام کرده‌اند گاهی 3 یا 4 سال رفتن خود را به تأخیر می‌اندازد و این معنایش آن است که کسانی که بنا بوده تا سال 92 اعزام شوند، ممکن است که در طی سال جاری و سال آینده نیز حاضر به اعزام نشوند و نتیجه آن خالی ماندن دست ما خواهد بود.

 

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: قرعه‌کشی برای عمره مفرده در ثبت‌نام‌های جدید برای آن است که اگر احیاناً تعدادی از ثبت‌نام‌ شدگان از اعزام منصرف شدند بتوانیم افراد بعدی را در عضویت قرار دهیم.

قاضی عسکر در پاسخ به سؤالی درباره اختصاص سود 15 درصدی به سپرده‌های عمره‌گذاران و مشکل شرعی این مسئله اظهار داشت: براساس استفتائی که از مراجع صورت گرفته و با توجه به اینکه این سپرده‌ها به حالت مضاربه با بانک‌ها قرارداد منعقد می‌شود و این پول‌ها در دست سازمان حج و زیارت نیست و مستقیماً متقاضیان با بانک‌ها قرارداد مضاربه منعقد می‌کنند، عموم مراجع این مسئله را بدون اشکال می‌دانند.

وی با اشاره به تعداد زائرانی که در مناسک حج امسال فوت شده‌اند، متذکر شد: تا به امروز 37 نفر از زائران کشورمان در مناسک حج امسال فوت شدند و این آمار نسبت به سال گذشته کمتر است.

 

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: دلیل آن این است که امسال مراقبت‌ها و توصیه‌های بهداشتی نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

قاضی عسکر یادآور شد: با وجود اینکه امسال متوسط سن زائران کشورمان بالا بود و زائرانی با سن بیش از 90 سال و 100 سال نیز در کاروان‌ها داشتیم اما خوشبختانه تا به امروز آمار فوت‌شدگان بالا نبوده و سن درصد عمده فوت‌شدگان زائران کشورمان بیش از 80 سال بوده است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف توسط بعثه در مناسک تمتع امسال یادآور شد: آنچه امسال در مناسک شاهد آن بودیم و در تماس با زائران کشورهای مختلف از نزدیک با آن مواجه بودیم، حکایت از تأثیر عمیق بیداری اسلامی بر جهان اسلام داشت. افرادی که در همایش‌های بعثه شرکت داشتند افراد فرهیخته‌ای بودند و آنچه بسیار محسوس بود تأثیر شگرف بیداری اسلامی بر جامعه اسلامی بود و این مسئله نویدبخش آن است که در آینده با درک و آگاهی بیشتر بتوانیم مناسک حج را برگزار کنیم.

 

وی با اشاره به ایجاد برخی محدودیت‌ها از سوی عربستان سعودی در صدور ویزا برای زائران کشورهای اروپایی اظهار داشت: تعداد بسیاری از زائران نتوانستند ویزای خود را دریافت کنند و تعداد زیادی از ایرانیان مقیم آلمان یا آمریکا که قصد تشرف به حج داشتند به آنها ویزا داده نشد.

قاضی عسکر تصریح کرد: بعثه مقام معظم رهبری یک همایشی را هرساله برای ایرانیان خارج از کشور برگزار می‌کند که امسال نیز این همایش با استقبال بسیار خوب ایرانیان مقیم کشورهای مختلف برگزار شد.

وی در ادامه درباره برخی فضاسازی‌ها پیش از اعزام زائران کشورمان به مناسک حج اظهار داشت: یک فضایی را قبل از اعزام زائران به مناسک حج ایجاد کرده بودند که امسال ایرانی‌ها قصد دارند مراسم برائت از مشرکین را در خود مکه مکرمه برگزار کنند و قصد انجام کارهای خاصی دارند. اما با همکاری رسانه‌ها در طی مصاحبه‌های مختلف اهداف‌مان را بیان کردیم و خوشبختانه این امر موجب شد که یک آرامش خاصی در آنجا حاکم شود و زائران کشورمان در شرایط آرامی به سر ‌بردند.

 

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: امسال تعداد دستگیری‌های ما بسیار پایین بود و دستگیر‌ی‌های منجر به نگهداری نداشتیم. در سال گذشته مواردی بود که برخی از زائران برای یک یا دو ماه در آنجا زندانی شدند اما امسال چنین چیزی نبود. در حوزه مواد مخدر نیز جای تشکر ویژه از نیروی انتظامی و فرودگاههای کشور وجود دارد که امسال حتی یک مورد نیز در زمینه مواد مخدر دستگیری نداشتیم.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 84417

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha