۱۲ هزار صندلی مطالعه در کتابخانه‌های مسجدی آذربایجان‌شرقی وجود دارد

هادی نیا گفت: بیش از ۱۲ هزار صندلی فعال به صورت مردمی، با مدیریت جوانان و با حمایت ستاد استانی کانون‌های مساجد وجود دارد.

«محمد ‌هادی‌نیا» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تیریز اظهار داشت: این استان حدود یک هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری دارد که نمازگزاران با استفاده از امکانات پیش‌بینی‌شده کانون ها، فعالیت‌های فرهنگی مورد نیاز خود را انجام می‌دهند. بخش اعظمی از این فعالیت‌ها با کم‌ترین هزینه در اختیار اقشار مختلف به ویژه بانوانی قرار می‌گیرد که به مسجد و محیط معنوی اعتمادی دوسویه دارند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان با اشاره به جایگاه ویژه بانوان در جامعه خاطرنشان کرد: نقش بانوان در جامعه به ویژه تربیت نسل‌ها غیرقابل‌ چشم‌پوشی است. ۲۵۱ کتابخانه فعال در مساجد داریم که برخی از آن‌ها در ۳ شیفت در خدمت اقشار و سطوح مختلف علمی هستند.

هادی نیا ادامه داد: با توجه به مردمی بودن این کتابخانه‌ها، هر یک از کسانی که در این اماکن فعالیت می‌کنند، به نوعی بحث‌های مدیریتی را آموزش‌ دیده و آماده پذیرش مسؤولیت‌های آتی می‌شوند. یکی از نیازهای ابتدایی انسان، نیاز به اجتماعی شدن است که این نیاز کودکان و نوجوانان با حضور در این کانون‌ها تا حدودی برآورده می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در کتابخانه‌های مربوط به کانون‌های مساجد استان گفت: بیش از ۱۲ هزار صندلی فعال به صورت مردمی، با مدیریت جوانان و با حمایت ستاد استانی کانون‌های مساجد وجود دارد. تعدادی کسانی که با حضور در این کتابخانه‌ها به دانشگاه و حوزه‌های علمیه ورود پیدا می‌کنند، قابل‌توجه است. در این کتابخانه‌ها مطالعات درسی و غیردرسی انجام می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان ادامه داد: از تأثیرات فعالیت این کتابخانه‌ها می‌توان به کاهش سن و به صورت همزمان ارتقای سطح سواد نمازگزاران مساجد مربوطه اشاره کرد. علاوه بر این، مهارت‌های اجتماعی نیز در میان مخاطبان این کتابخانه‌ها رشد کرده است.

وی افزود: در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، طرح شنبه‌های کتاب را با هدف معرفی کتاب با جزئیات به نمازگزاران از سال گذشته آغاز کرده‌ایم که در هشت مسجد توسط امام جماعت مسجدها انجام می‌شود.

هادی نیا با اشاره به این‌که کتاب‌های مختلفی در کانون‌های مساجد وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیشتر به دنبال ترویج کتاب و کتابخوانی هستیم و شاید در مجموع چند صد هزار کتاب در این کتابخانه‌ها وجود داشته باشد اما بیشتر پیگیر توسعه فرهنگ کتابخوانی هستیم تا نمازگزاران هنگام مراجعه به مساجد حداقل یک صفحه مطالعه داشته و حتی با یکدیگر به رقابت بپردازند.

مدیر ستاد  کانون مساجد استان با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز و دهمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصت بزرگی است که می‌توانیم با استفاده از آن بیش از پیش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را توسعه دهیم.

کد خبر 847124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha