مسجد جامع گناباد در اولویت ثبت در آثار تاریخی جهان قرار دارد

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی مسجد جامع گناباد را دارای ارزش های فراملی متعددی دانست و گفت: این مسجد در اولویت ثبت در آثار تاریخی جهان قرار دارد.

خبرگزاری شبستان: مسجد جامع گناباد از بناهای ارزشمند دوره خوارزمشاهیان در خراسان رضوی است که در کوی شرقی (قصبه) این شهر قرار دارد. این مسجد جامع با نقشه ای دو ایوانی شامل سر در تزئینی ،صحن یا میانسرا، ایوان شمالی و جنوبی، رواق و سه شبستان ستوندار است. ایوان اصلی یا ایوان قبله در سمت جنوبی صحن واقع شده که با چهار طاق گهواره عرضی و چهار قوس دارای تزئیناتی آجری شامل دو قطار پیچ ،نوارهای اسلیمی و یک حاشیه کتیبه قرآنی به خط بنایی است که در پایان عبارت «تسع و ستمائه 609 ه.ق» ذکر شده است.

 

کتیبه داخل ایوان نیز حاوی نام بانی خیر و سازنده مسجد است. همچنین در ایوان اصلی مسجد جامع محراب با نقوش هندسی گیاهی و کتیبه هایی به خط معلقی مشاهده می شود. در ضلع شرقی ایوان شرقی شبستانی است موسوم به قرآن که پوشش سقف آن بر روی چهار ستون قرار دارد.

 

حسین عباس زاده، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در معرفی ابعاد تاریخی این مسجد به خبرنگار شبستان گفت: بر کتیبه مسجد جامع گناباد که متعلق به سال 609 هجری قمری است، به خط کوفی عبارت "لاالله الاالله محمدرسول الله" نوشته شده است و نام سازنده مسجد نیز بر روی آن حک شده که به دلیل فرسودگی ناخوانا است.
 

وی به تاریخچه مسجد اشاره و اظهار کرد: بنای مسجد متعلق به اواخر دوره سلجوقی و اوایل دوره خوارزمشاهی قبل از حمله مغول به ایران است و پس از حمله مغول به ایران به کرات مورد مرمت قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی اشاره کرد و افزود: به دلیل ارزش تاریخی بنا و مجاورت با مدرسه دوره صفوی و آب انبار تاریخی (آب انبار نیز یکی از عجایب هنر گذشتگان ماست که با طول 33 کیلومتر و 30 متر عمق حفر شده است و باید به عنوان اثر تاریخی همراه با دیگر آثار ملی ما در حافظه ایرانی ها و جهان باقی بماند) قرار دارد و گردهم آمدن مجموعه این سه اثر تاریخی موجب شده تا مسجد گناباد در اولویت ثبت در آثار تاریخی جهان قرار گیرد.


وی تصریح کرد: پرونده مسجد جامع گناباد برای بررسی و تایید نهایی ثبت در آثار جهانی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرکز که در تهران واقع شده، ارسال شده است.


عباس زاده به ساخت و سازهای صورت گرفته در اطراف مسجد اشاره کرد و گفت: ساخت و سازها و عمران شهری در این استان صدماتی را به بناهای تاریخی وارد کرده است که باید برای رفع این مشکل باید تعامل بیشتری بین نهادها و سازمان های مختلف انجام شود.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 8810

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha