انسجام گرایی و سیاست سردار سلیمانی مثال زدنی بود

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان این که سپهبد سلیمانی یک نظامی صرف نبود، گفت: اخلاق، عاطفه، دانش، معرفت، انسجام گرایی و سیاست ایشان مثال زدنی بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، هم اندیشی علمی با موضوع «مقاومت و تدوام انقلاب اسلامی» شامگاه چهارشنبه(25دی) از سوی پژوهشکده علوم و اندیشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «نجف لک زایی» در این نشست با اشاره به لزوم توجه به متعلق مقاومت اظهار داشت: سردارشهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر عزیزانی که به جریان مقاومت تعلق دارند و آن گونه که مقاومت را می‌ خواهیم در پیوند با تداوم انقلاب اسلامی مطرح کنیم، متعلق مقاومت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: ما با یک سؤال مواجهیم و آن هم این است که کدام نگاه به مقاومت است که می‌ تواند مقاومت را در حد تداوم بخش انقلاب اسلامی مطرح بکند؟ آن چه به نظر من می‌ رسد این است که در صورتی که ما یک نگاه فراراهبردی و به تعبیر دیگر، نگاه کلان توحیدی و تمدنی داشته باشیم این مقاومت می‌ تواند ما را به مقصد ومقصودی که داریم برساند.

 

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه عنوان کرد: شهید سلیمانی هم به دنبال مقاومتی بود که از آن می‌ توانیم به همین نام یاد کنیم یعنی ایشان اگر تبدیل به قهرمان امت شد به همین دلیل بود که رویکرد ایشان به مقاومت، فراراهبردی است که راهبردهای مختلف در عرصه های مختلف از آن تولید می‌ شود.

 

وی با اشاره به این که یکی از راهبردهای مقاومت رسیدن به تمدن اسلامی است، گفت: برای تمدن نوین اسلامی نیازمند نظامات مختلفی هستیم و از این رو مقاومت را باید در عرصه های مختلف تبیین کنیم؛ اولین متعلق مقاومت، مقاومت علمی و معرفتی و دانشی است یعنی باید بتوانیم به لحاظ دانشی چه علوم انسانی، چه علوم نظامی و حتی در فضای هنر و معماری روی پای خود بایستیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بخش دیگر مربوط می‌ شود به مقاومت اخلاقی، تربیتی و معنوی است، مقاومت اخلاق خاص خود را دارد و این استقامت با هر اخلاقی سازگار نیست؛ بعد دیگری که به عنوان متعلق این مقاومت فراراهبردی از آن یاد می‌ شود مقاومت استراتژیک است.

 

وی یادآور شد: بعد دیگر فرهنگ مقاومت و بعد دیگر مقاومت انتظامی، نظامی، اطلاعاتی و امنیتی است و بعد دیگر مقاومت اقتصادی و به تعبیری اقتصاد مقاومتی است و متعلق دیگر این مقاومت، مدیریت است یعنی ما به مقاومت مدیریتی یا مدیریت مقاومتی هم احتیاج داریم؛ همین طور مقاومت در عرصه سبک زندگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: اگر بخواهیم برای صحبت هایی که ذکر کردیم یک الگویی را ذکر کنیم، می‌ توانیم به حاج قاسم سلیمانی اشاره کنیم چون گفته می‌ شود ایشان یک نظامی صرف نبود، به همین دلیل در مجامع گوناگون از اخلاق، عاطفه، دانش، معرفت، انسجام گرایی و سیاست ایشان نیز صحبت می‌ شود.

کد خبر 881462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha