وزارت بهداشت و سازمان اوقاف در حوزه سلامت همکاری می‌کنند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح اقدامات انجام‌شده در زمینهٔ موقوفات حوزه بهداشت و درمان پرداخت.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح اقدامات انجام‌شده در زمینهٔ موقوفات حوزه بهداشت و درمان پرداخت.


در این نشست  با حضور حجت‌الاسلام‌ «سید مهدی خاموشی»، رئیس این سازمان،  دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و جمعی از معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت و  سازمان اوقاف در خصوص همکاری‌های  دوجانبه  در حوزه موقوفات و امور خیریه و حوزه سلامت کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

 

حجت‌الاسلام‌ خاموشی در این نشست ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ موقوفات حوزه بهداشت و درمان، بر لزوم پیگیری همکاری‌های مشترک و تعیین تکلیف موقوفات مربوط به حوزه سلامت  تأکید کرد.

 

وی همچنین به تبیین رویکرد حمایتی سازمان اوقاف و امور خیریه از  شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت، تولید دارو و تجهیزات پزشکی و ایجاد پارک‌های علم و فناوری سلامت پرداخت.

 

در ادامه این نشست دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بابیان اینکه اولین گام در راستای پیگیری همکاری‌های طرفین، تعیین تکلیف موقوفات بلاتکلیف است، اظهار کرد: ضرورت دارد که مسائل حقوقی مربوط به موقوفات حوزه بهداشت و درمان، کارشناسی شود که این امر مستلزم تشکیل گروه حقوقی مشترک متشکل از معاونت حقوقی وزارت بهداشت و کارشناسان سازمان اوقاف است، چراکه موقوفات حوزه بهداشت و درمان به متولی واحدی نیاز دارد تا بتوان در مواقع لزوم، به‌آسانی تصمیم‌گیری کرد.

 

وی بابیان اینکه اموال موقوفه یکی از پاکیزه‌ترین صدقات جاریه تلقی می‌شود، تأکید کرد: مال اوقاف باید در جهت نیت واقف و خیّر مصرف شود و باید همواره به موضوع امانت‌داری در این زمینه توجه ویژه شود.

 

وی با تأکید بر اداره مستمر و بدون آسیب مجموعه‌های موقوفه در قالب رویکردهای مدیریتی جدید، گفت: از رقبات و پشتوانه‌ها باید برای مدیریت بهتر موقوفات و خیریه‌ها استفاده شود. در ابتدا ضرورت دارد که نگاهمان را به مقوله سلامت تغییر دهیم. مثلاً، اگر ما بخش‌های ویژه بیمارستانی بسازیم، تحت عنوان کار عمرانی تلقی شده و چنانچه بخواهیم سبک زندگی غلط مردم را اصلاح کرده و پیشگیری بر درمان را در اولویت قرار دهیم، اسمش را هزینه می‌گذاریم. درحالی‌که پیشگیری، سرمایه‌گذاری است.

 

دکتر نمکی در این نشست یادآور شد: به‌عنوان‌مثال، ما درحال ساختن واکسن پنوموکوک و روتاویروس هستیم و اگر این‌ها ساخته شوند، از مرگ‌ومیر تعداد زیادی از کودکان کاسته می‌شود، بنابراین، اگر واقف به نیّت خاصی اشاره نکرده باشد، می‌توانیم با نیازسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد، موقوفات را در این راه‌ها استفاده کنیم. حتی می‌توان از موقوفات در مسیر ساخت خانه‌های بهداشت عشایری و خوابگاه‌های دانشجویی نیز استفاده کرد.

 

وزیر بهداشت در خصوص تعرفه مراکز موقوفه و خیریه نیز بیان کرد: چنانچه به این مراکز تعرفه بخش خصوصی دهیم، وجاهت خیریه از بین می‌رود، چراکه مردم تصور می‌کنند که بخشی از کسری‌های آن‌ها توسط خیریه‌ها جبران می‌شود، تعرفه بخش دولتی نیز برای مراکز خیریه کفاف نمی‌دهد. بنابراین باید تعرفه‌ای مابین را در نظر بگیریم. از طرفی، بسیاری از مراکز خیریه نیز از پرداخت مالیات معاف هستند و همین موضوع بخشی از هزینه‌ها را نسبت به بخش خصوصی کاهش می‌دهد.

 

دکتر نمکی در ادامه، در خصوص صدور مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری قول مساعد داد و برای پیگیری امور، بر تشکیل کمیته مشترک متشکل از معاونین وزارتخانه و مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه، تأکید کرد.

 

کد خبر 882706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha