فساد اخلاقی نتیجه کمرنگ شدن حیا در جامعه است/ دخالت والدین از مهمترین علل طلاق است

حجت الاسلام موسوی شالی گفت: بزرگترین درگیری امروز جامعه، فساد اخلاقی و خیانت زناشویی است و ریشه این مشکل در خانه های خود ما است و این موضوع به حیا بازمی گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام «سید مصطفی موسوی شالی» در همایش بزرگ مادرانه که امروز (دوشنبه ۷بهمن) در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: اهل بیت (ع) اسطوره نیستند بلکه اسوه هستند، اسطوره دست نیافتنی است، ولی اهل بیت (ع) اسوه هستند و بهترین الگو محسوب می شوند بنابراین باید اهل بیت (ع) را الگو قرار دهیم و سعی کنیم شبیه آنها شویم.

 

استاد حوزه علمیه قزوین ادامه داد:خداوند متعال از ما بهترین زندگی را نمی خواهد، بلکه زندگی الهی را از ما می خواهد؛ حضرت زهرا (س) بهترین بنده خدا بود و سخت ترین زندگی را داشت و سخت ترین مصائب هم در زندگی امام حسین (ع) بود و این نشان می دهد معیار زندگی الهی با بهترین زندگی فرق می کند و زندگی ما به این دنیا خلاصه نمی شود.

 

وی عنوان کرد: زندگی یک مهارت است و اگر این مهارت را بیاموزیم دیگر زندگی سخت نیست، بنابراین اگر می خواهید مادری نمونه باشید باید این مهارت ها را به فرزندان تان بیاموزید.

 

حجت الاسلام موسوی شالی افزود: اگر امروز فرزندان با پدران و مادران خود متفاوت هستند و دینداری در برخی از افراد کمرنگ تر دیده می شود، برای این است که مهارت های زندگی و همچنین دین از طرف پدران و مادران به فرزندان شان منتقل نمی شود، امروز این رسانه، تلفن همراه و فضای مجازی است که به فرزندان دارد آموزش می دهد.

 

وی خطاب به بانوان حاضر در جلسه تأکید کرد: جهت زندگی شما باید خدا باشد و این را باید به فرزندان خود هم منتقل کنید، امروز بزرگترین اشکال پدران و مادران این است که در سنین ۱۶ و ۱۷ سالگی می خواهند به فرزندان شان امر و نهی کنند.

 

این استاد حوزه علمیه اعلام کرد: بر اساس دستورات دین اسلام، امر و نهی به فرزند زیر سن هفت سال اشتباه است، ذائقه فرزندان در این سن دست شما پدران و مادران است و باید بدانیم فرزندان ما آن چیزی نمی شوند که ما می خواهیم بلکه آن می شوند که ما هستیم.

 

وی افزود: بنابراین در سنین پایین باید ذائقه فرزندتان را دینی کنید، از این رو باید در و دیوار خانه ما بوی خدا دهد و حواس ما متوجه خداوند باشد و هر کاری انجام می دهیم، خداوند را مدنظر قرار دهیم و سعی کنیم از محبت خداوند برای فرزندان مان بگوییم.

 

حجت الاسلام موسوی شالی توضیح داد: مهمترین کار در تربیت کودک در سنین زیر هفت سال شخصیت دادن به آن است، پیامبر گرامی اسلام فرمودند در هفت سال اول زندگی به کودک فقط محبت کنید و در هفت سال دوم زندگی یعنی در سنین هفت تا ۱۴ سال باید امر و نهی صورت گیرد و باید مردانگی در پسران و زنانگی را در دختران تقویت کنیم.

 

وی گفت: بزرگترین درگیری امروز جامعه، فساد اخلاقی و خیانت زناشویی است و ریشه این مشکل در خانه های خود ما است و این موضوع به حیا بازمی گردد؛ مهمترین مسئله در زندگی ما حیا است به طوری که مادر باید در کنار فرزند ۱۶ ساله، حیا در پوشش داشته باشد بنابراین لازم است حیا را در زندگی خود ببریم.

 

استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به اهمیت دوره نوجوانی تأکید کرد: دوران نوجوانی دوره حمله تمام پتانسیل ها و انرژی های جوانی است، نوجوانی دوره استرس ها است و باید این دوره را به خوبی درک کرد، بزرگترین چیزی که نوجوان را نابود می کند، گرفتن امنیت است، از همین رو سعی کنید اعتماد فرزند خود را جلب کرده و خانه را برای فرزندتان امن کنید.

 

وی خاطر نشان کرد: مهارت آموزی را باید نهضت کرد، البته برخی می گویند با وجود اینکه قدیم کلاس آموزشی و مهارتی نبود، مشکلات امروزی وجود نداشت که در پاسخ به این افراد باید گفت درست است که در گذشته این کلاس ها نبود، ولی در مقابل۲۲ شبکه تلویزیونی هم نبود که اثرات منفی در تربیت گذارد.

 

حجت الاسلام موسوی شالی اظهار کرد: زندگی را باید پله پله جلو آمد، فرزند شما وقتی ۱۴ ساله شد، دیگر جوان است و از هفت تا ۱۴ سالگی باید مردانگی و زنانگی را به وی یاد داد و باید بعد از این سن به او مسئولیت دهید و اجازه دهید آزمون و خطا داشته باشد.

 

وی در ادامه دخالت والدین را یکی از علل مهم طلاق عنوان کرد و گفت: دومین دلیل طلاق، دخالت پدر و مادرها است زیرا در سنینی که باید، مهارت لازم را به فرزندان شان یاد نداده اند و حال می خواهند کمک کنند که این کمک نتیجه عکس دارد.

 

این استاد حوزه علمیه قزوین یادآور شد: در برخی مواقع دیده می شود در زندگی یک زوج، این خانواده های آنها هستند که دارند با هم زندگی می کنند و اجازه نمی دهند تا زن و شوهر زندگی خود را داشته باشند.

 

کد خبر 886125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha