حوزه علمیه مصداق خیر کثیر است / همسران طلاب، خدمت به خانه و خانواده را کسر شأن ندانند

آیت الله فاضل‌لنکرانی حوزه علمیه و تحقیقات و پژوهش های فقهی آن را مصداق خیر کثیر دانست و گفت: وظایف طلاب بعد از انقلاب به مراتب خطیرتر، گسترده تر و بیش از گذشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «محمدجواد فاضل‌لنکرانی» عصر امروز(شنبه 26 بهمن) در مراسم جشن انقلاب همزمان با سومین همایش فاطمی ویژه اساتید، دانش آموختگان و کارمندان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و خانواده هایشان که در این مرکز برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر و روز زن اظهار داشت: هر موفقیتی اگر از این مرکز دیده می‌ شود جز به عنایات خاصه ائمه معصومین و خصوصا ارادت والد راحل ما نسبت به حضرت زهرا(س) نبوده است.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: ما امروز مرکز فقهی را در شرایطی داریم که بیش از 600 طلبه در بخش فقه و اصول، کلام و تفسیر با حدود 200 استاد و عده زیادی پژوهشگر در قم، مشهد مقدس، افغانستان و سوریه در حال انجام وظیفه هستند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: بیش از 350 تحقیق و منشورات و کتاب در یک مجموعه این چنینی تولید شده که نه وابستگی به دولت و نه مرکز دیگری دارد و تنها از راه وجوهات شرعیه و گاهی تبرعات اداره می‌ شود و همه عزیزان دراین مرکز تنها خود را نسبت به خدمت به امام زمان(عج) موظف می‌ دانند.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به این که خانواده های محترم باید ارزش کار همسران خود را به عنوان استاد، دانش آموخته، پژوهشگر و کارمند بدانند، گفت: هیچ مدرس و مؤلف و پژوهشگری به نتیجه نمی رسد مگر این که خانواده در درجه اول کار او و ارزش عمل او را درک کند.

 

وی بیان داشت: اگر بعد از گذشت 20 سال یک خانم به همسر طلبه خود بگوید تو بعد از این همه سال تحصیل کجای دنیا را گرفته ای؟ یا بعد از این همه سال چه منصب دنیوی را به تو می‌ دهند؟ بزرگترین ضربه را به او زده است چون ارزش این علم و فعالیت در مراکز این چنینی با هیچ یک از مظاهر دنیوی قابل مقایسه نیست.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به قول مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اگر طلبه ای به حوزه بیاید تا به ثروت و مقام و جایگاه و پستی برسد اشتباه کرده و راه را گم کرده است چون دنیا مقصد و مقصود حوزه و طلاب نبوده نیست ولی اگر برای خدا می‌ آید تا خود و خدای خود را بشناسد نباید به این فکر باشد که من کی به نتیجه می‌ رسم چون او در اولین جلسه ای که پای درس استاد نشسته به نتیجه رسیده است.

 

وی با بیان این که حوزه علمیه مصداق خیر کثیر است، گفت: تفقه در دین بهترین کاری است که یک انسان می‌ تواند انجام بدهد یعنی همان کاری که فرد طلبه در حوزه انجام می‌ دهد؛ ارزش طلبگی امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، قبل از انقلاب، حوزه یک روحانی را تربیت می‌ کرد تا مدرس یا محقق یا امام جماعت و منبری بشود اما امروز مسؤولیت حوزه به مراتب بزرگتر است.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: امروز به برکت انقلاب، اسلام در میدان جهانی آمده و شیعه در میدان دنیا حضور جدی و فعال دارد و دشمن هم هزاران مرتبه از قبل از انقلاب قوی تر و عمیق تر عمل می‌ کند و همه پرده های افتاده روی دین به برکت انقلاب کنار رفته است.

 

وی یادآور شد: منشور حقوق بشر سرتا پا اشکال دارد که در آن هم جنس گرایی به رسمیت شناخته شده و از خالق بشر و حق خالق بر این بشر کلمه ای مطرح نشده است در حالی که امروز حوزه مدعی است که می‌ تواند دقیق ترین منشور حقوق بشر را ارائه کند و مدعی است که می‌ تواند دقیق ترین معیار آزادی، استقلال و شکل حکومت برای بشر امروز را ارائه بدهد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: علم پزشکی در رابطه با جنین شناسی تازه به این نتیجه رسیده که شکل جنین بعد از نطفه شبیه به یک زالو می‌ شود در حالی که قرآن کریم 1400 سال پیش از واژه «علقه» نام برده که به معنای همان زالو است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز بسیار افتخار دارد و ما باید سجده شکر به جای بیاوریم چون فضلای خوبی را در قسمت های مختلف تحویل اسلام و انقلاب داده ایم و ما برای بسیار افتخار است بدون این که خود ما مدیریت کنیم افرادی در امتحان خبرگان رهبری قبول شده اند و نسل جوان امیدوار می‌ شود که ما برای خبرگان هم افراد شایسته و صالحی داریم.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی عنوان کرد: گاهی اگر برای یک مرکزی می‌ خواستیم 10 استاد تفسیر یا کلام بفرستیم با کمبود مواجه بودیم ولی امروز همین مرکز در بخش های مختلف صدها استاد و پژوهشگر تحویل داده است.

 

وی با بیان این که همسران طلاب نباید خدمت به خانه را برای خود کسر شأن بدانند، گفت: حضرت زهرا(س) که خودش مایه مباهات اهل بیت(ع) است، خلقت او از نور خدا است، معصومه است و یکی از بزرگترین شخصیت های عالم است وقتی درکنار امیرالمؤمنین(ع) قرار می‌ گیرد می‌ فرمایند من در این خانه کنیز شما هستم.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خطاب به همسران اساتید و طلاب و پژوهشگران حوزه افزود: سعی کنید بارهای خانه را روی دوش همسران خود کمتر بگذارید، فکر آنها را آزاد بگذارید و ارزش کار خود را بدانید که این کار چیزی جز خدمت به اسلام و مسلمین و شیعه نیست.

کد خبر 894406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha