مراکز بهداشت خراسان جنوبی برای مقابله با کرونا آمادگی کامل دارند

مهدی زاده با اشاره به آمادگی کامل ۵۰۰ مرکز بهداشتی خراسان جنوبی برای مقابله با کرونا ویروس، گفت: با راه اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا از هفته آینده این آزمایش ها در خراسان جنوبی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «کامبیز مهدی زاده» امروز (8 اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: کرونا ویروس ها  اولین بار در سال 1960 کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا اواسط دهه 1980 ادامه یافت. تا سال 2020 هفت نمونه از این ویروس کشف شد که آخرین آن‌ها در شهر ووهان چین در دسامبر 2019 در نمونه‌های انسانی شیوع پیدا کرد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در بین گروه‌های سنی مختلف، گفت: هیچ کشته‌ای در بین کودکان زیر 9 سال دیده نمی‌شود، در حالی که میزان مرگ و میر در بین افراد سنین 10 تا 39 سال، 0.2 درصد بوده است.

 

وی ادامه داد: میزان مرگ و میر  در بین افراد 60 تا 69 سال، به 3.6 درصد افزایش یافته، در حالی که در بین گروه سنی 70 تا 79 سال، 8 درصد و افراد 80 سال به بالا،  14.8 درصد گزارش شده است.

 

مهدی زاده با اشاره به آمادگی کامل 500 مرکز بهداشتی استان برای مقابله با کرونا ویروس، گفت: تنها نگرانی‌ها در مورد کمبود ماده ضدعفونی کننده و وسایل حفاظت فردی پزشکان است که وزارتخانه قول داد در هفته آینده این وسایل را در اختیار استان قرار دهد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه تیم پزشکی استان از لحاظ آموزش و برخورد با موارد مشکوک مبتلا به کرونا کاملا آماده هستند و آموزش‌های لازم را فراگرفتند، افزود: تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا  در بیرجند خریداری شده  و از هفته آینده این آزمایش ها در استان انجام خواهد شد.

 

وی بیان کرد: تیم مراقبت مرزی در پایگاه مرزی ماهیرود مستقر شده است و تمامی اتباع غیر ایرانی که از ورودی‌های مرز وارد ایران می‌شوند معاینه و در صورت مشکوک بودن از ورود آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

 

مهدی زاده با اشاره به اینکه در محیط مراکز نظامی، مراکز تجمع و پادگان‌های آموزشی نیز مراقبت ها‌ی لازم انجام می‌شود، افزود: از سوی ریاست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از پادگان‌ها درخواست شده که سربازان آموزشی با تاخیر پذیرش شوند و  یا به سربازانی که از مناطق آلوده به ویروس کرونا به استان آمده‌اند مرخصی داده شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده علائمی از قبیل تب، سردرد، تنگی نفس، اسهال، سرفه و عطسه و گلودرد بایستی در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: علائم بیماری 2 تا 14 روز طول می‌کشد تا خود را نشان دهد لذا در صورتیکه کودکان یا بزرگسالان علائم فوق را مشاهده کردند از حضور در مکان‌های عمومی پرهیز کرده و به پزشک مراجعه کنند.

 

مهدی زاده با بیان اینکه عایت بهداشت فردی به ویژه شستن دست‌ها به صورت مرتب با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده، دست ندادن و روبروسی نکردن مهمترین عوامل پیشگیری کننده ویروس کرونا است، گفت: نیازی به استفاده از ماسک توسط همه مردم نیست،‌ بلکه افرادی که با بیمار در ارتباط هستند ازجمله همراهان و کادر پزشکی و یا افرادی که مشکوک به این ویروس هستند باید از ماسک استفاده کنند.

کد خبر 899377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha