برگزاری یا عدم برگزاری قدیمی ترین جشن میلاد حضرت امیرالمومنین (ع) در شیراز در هاله ای از ابهام

مردم شیراز همه ساله در ماه رجب، شاهد برگزاری بزرگترین جشن این ماه هستند که ۷۱ سال قدمت دارد، امسال هم مقدمات برگزاری این جشن فراهم شده است اما وضعیت بیماری موجود در کشور شاید نگذارد که این جشن به شکل هرساله برگزار شود.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

مردم همه شهرها ماه رجب را به توصیه های بزرگان دین در خصوص این ماه، کلام «أین رجبیون» و دعای «یا من ارجوه» می شناسند که علاوه بر مواردی که گفته شده، وجود مناسبت های مختلف این ماه هم باعث شهرت آن شده است، اما شیرازی ها این ماه را به گونه ای دیگر هم می توانند ببینند، ماهی که از ابتدای آن کم کم، بساط آذین بندی قدیمی ترین جشن مردمی این شهر، علم می شود، جشنی که به گفته پسر بانی این جشن مردمی، 71 سال قدمت دارد، طول بلوار «آزادی» از پل «باغ صفا» تا میدان «آزادی» را آذین می بندند، سرما و گرما هم برایشان تفاوت ندارد، گویی که روز، روز دیگری است و آنان برای یک اتفاق مهم شهر را آماده می کنند، تراکت های دعوت به مراسم هم در همه شهر پخش می شود.

 

 

جشن مردمی میلاد حضرت امیرالمومنین علی (ع)، همه ساله توسط خانواده مرحوم حاج «علیرضا مهریار» برگزار می شود، معلمی که تا چند سال پیش و قبل از فوتش خود، گرداننده اصلی این مراسم بود.

 

پسر مرحوم «مهریار» که امروز راه پدر را پی گرفته است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیراز می گوید: پدرم مدیر «شاهچراغ (ع)» شیراز بود به توصیه مادرشان که عشق ورزیدن به مولا «علی (ع)» باعث عزت دنیا و آخرت است، این جشن را برگزار کرد که ابتدا این جشن در محله «لب آب» برگزار شد و امسال 71 سال است که از آغاز کار این جشن می گذرد و از سال 52 هم در بلوار «آزادی» برپا می شود.

 

 

«محمدرضا مهریار»، با اشاره به اینکه تا سال 89 پدرم با عشق و علاقه وافر به شکل خودجوش مراسم را باشکوه تر از سال قبل برگزار می کرد، می افزاید: برنامه جشن اینگونه است که 6 ماه قبل از شروع جشن سال آینده برای برگزاری مراسم، برنامه ریزی می کنیم، این جشن متعلق به مردم است و ما وابسته به هیچ نهاد، سازمان و ارگانی نیستیم.

 

وی می گوید: مسئولین استانی و شهری در این راستا کمک های غیر نقدی را انجام می دهند که نمونه ای آن استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، شهرداری، اداره برق و ... است.

 

 

اینجا همه می گویند «علی (ع)»، هرکسی با هر نیتی آمده است تا هدیه خود را از حضرت امیرالمومنین علی (ع) بگیرند، چراغانی و آذین بندی تمام شده و اکنون همه مهیای جشنی بزرگ هستند، مهریار پیرامون این موضوع می افزاید: «آذین بندی در حال انجام است.»، اما نگرانی که امسال وجود دارد، ویروس ناخوانده «کرونا» است.

 

وی در خصوص وضعیت موجود هم می گوید: این جشن با حضور مردم برگزار می شود و استقبال مردم است که جشن را باشکوه می کند و با توجه به وضعیت موجود و اینکه سلامتی مردم برای ما مهم است، روز شنبه 17 اسفند، تصمیم مهمی را اعلام خواهم کرد که مراسم جشن برگزار خواهد شد یا خیر؟

 

مهریار می افزاید: اما 70 سال است که در منزل مرحوم «مهریار» به روی عاشقان «امیرالمومنین علی (ع)» باز است و از قبل شیرینی، میوه و شکلات تهیه شده است و هرکسی که بیاید، از وی پذیرایی می شود حتی اگر مجلس هم نداشته باشیم، سیستم های صوتی فعال است و شیرینی بین مردم توزیع می شود.

 

این ویروس باعث اختلال در تمام بخش های کشور شده و برنامه های مختلف جشن را هم بی نصیب نگذاشته است، اما باید همت بانیان جشن را تبریک گفت و به آنان دست مریزاد عرض کرد، به طور حتم این حرکت عظیم در دستگاه حضرت امیرالمومنین علی (ع)، گم نمی شود و خود ایشان جزای خیر عنایت می فرمایند.

 

گزارش: محسن تورع

عکس: رضا قادری

 

 

کد خبر 902214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha