لزوم شکل گیری تربیت زمینه ساز در دوره آخرالزمان

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با اشاره به لزوم شکل گیری تربیت زمینه ساز در دوره آخرالزمان گفت: در عصر ظهور، بناست از میان آحاد و جوامع انسانی، خواص شیعیان همراه حضرت مهدی(عج) وعالی‌رتبگان جهان در دولت ایشان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید احمد رهنمایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به ایام ولادت حضرت ولی عصر(عج) به الزامات منتظران برای دوران ظهور اشاره کرد و با تأکید بر لزوم تربیت زمینه ساز اظهار داشت: تربیت زمینه‌ساز عصر ظهور به مثابۀ بازپروری تمامی استعدادها و خلاقیت‌های افراد و جوامعی است که با اعتقاد کامل، اشتیاق فراوان، به طور هدفمند و با بصیرت کافی منتظر ظهور کامل‌ترین انسان و برجسته‌ترین پیشوای جهان در دورۀ آخرالزمان هستند.

 

عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: آخرالزمان نیز به دوره‌ای اطلاق می‌شود که بشر، پس از قرن‌های متمادی و طولانی، تجربه‌های لازم را برای کمال‌یافتگی و سعادتمندی کسب کرده و شایستگی خود را از همۀ زوایا و جنبه‌ها برای درک حضور و ولایت و زعامت آخرین پیشوای انسان و جهان که صاحب عصر است و امام زمان، احراز داشته باشد.

 

وی بیان داشت: در حقیقت اسلام عزیز به دورانی می‌اندیشد که شأنیت و شخصیت تربیت یافتگانش آن‌قدر بالا رود که لایق ظهور و شایستۀ همراهی و همگامی و خدمت به جوامع بشری در مقیاس جهانی باشند؛ رویدادی که تا آن زمان دنیا نمونه‌اش را به خود ندیده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با اشاره به این که هرکسی لیاقت همراهی امام عصر(عج) را پس از دوران ظهور نخواهد داشت: در عصر ظهور، بناست از میان آحاد و جوامع انسانی، شیعیان آن هم خواصی از شیعیان، همراه حضرت مهدی(عج) و در دولت ایشان فرمان‌روایان روی زمین و عالی‌رتبگان جهان باشند.

 

وی با بیان این که بزرگی، بزرگواری، توانمندی، استعداد، شایستگی و خلاقیت، هر یک از این خواص با داشته‌های چهل نفر برابری می‌کند، یادآور شد: از آن گذشته، چنان‌که از فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع) برمی‌آید، بناست جوانان تربیت یافته، پرهیزکار، برومند، از جان گذشته و پاک‌باختۀ امت اسلام با قوت تمام مسئولیت یاری‌رسانی به امام زمان(عج) و همراهی با ایشان را بر عهده گیرند تا به پشتیبانی آن جوانان، حضرت قیام فرماید.

 

استاد حوزه و دانشگاه دانشگاه اضافه کرد: بر این اساس، سالخوردگان در جمع یاران حضرت مهدی آن‌قدر اندکند که به تعبیر روایات همچون سرمه در چشم می‌مانند و نمک در توشه و طعام؛ از همین بیان توصیفی و این گزارش روایی به دست می‌آید که شاخص‌های تربیت انسان‌ها برای عصر ظهور چقدر باید ظریف، لطیف، راه‌گشا و مؤثر باشند، به گونه‌ای که تربیت یافتگان بتوانند از عهدۀ مسئولیت‌ها و رشادت‌های مورد نیاز آن عصر به‌ خوبی برآیند و گام به گام با صاحب و سالار زمان و جهان همراهی کنند.

 

وی تصریح کرد: تربیت زمینه‌ساز باید به مثابۀ تربیت یک نفر برابر چهل نفر باشد تا غرض الهی از ظهور حاصل گردد و منویات خداوندی تحقق یابد؛ چنین تربیتی دارای اصول و الزاماتی است که بدون در نظر گرفتن آن‌ها نتیجۀ شایسته‌ای حاصل نخواهد گشت.

 

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با اشاره به خطیر بودن این نوع از تربیت خاطرنشان ساخت: انجام رسالت خطیر تربیت زمینه‌ساز بیش از همه مستلزم همت متعالی مربیان و متربیانی است که لحظه به لحظه خود را در انتظار و اشتیاق ظهور می‌بینند و درنگ و تسویف را در امر آماده‌سازی خویش برای ظهور جایز نمی‌شمرند. هرچند اینان به شمارش اندکند، اما به قابلیت‌ها فراوانند و کارهای بسیار مهم از آنان سر می‌زند.

کد خبر 914647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha